آموزش نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۱۰
۳.۷
(۳)

همه ما در برخی از معاملات از چک استفاده میکنیم. این برگه های تاریخ دار و ارزشمند، بسیاری از معاملات را آسان کرد. اما در گذشته چک های برگشتی و کلاهبرداری ها باعث بروز مشکلاتی شد.و باید برای رفع آن ها راه حل هایی پیدا میشد که تکنولوژی وارد عرصه شد. امروزه با ثبت چک در سامانه صیاد اعتبار معاملات چکی بیشتر شد. و مزایای دیگری که در ادامه مطلب بهترین وکیل حقوقی در اصفهان آن ها را در اختیارتان قرار میدهد.

ثبت چک در سامانه صیاد

از سال ۹۷ قانون استفاده از چک های صیادی تصویب شد. اما استفاده از این نوع چک اختیاری بود و مردم می توانستند از چک های معمولی هم استفاده کنند. اما از شروع سال ۱۴۰۰ دیگر امکان استفاده از چک های معمولی نبود و ثبت چک در سامانه صیاد الزامی شد. که در جلوگیری از کلاهبرداری های زیادی موثر بود. با توجه به اینکه این قانون به تازگی الزامی شده و نیاز به آموزش مراحل ثبت چک در سامانه صیاد است بهترین وکیل حقوقی در اصفهان این آموزش را در اختیارتان قرار خواهد داد.

مراحل ثبت

آموزش نحوه ثبت چک در سامانه صیاد
  • در ابتدا وارد سایت بانک موردنظرشوید و بخش چک صیاد را انتخاب کنید سپس از بخش مدیریت یکی از گرینه‌های “ثبت”، “تایید یا رد”، “استعلام”، “انتقال” را انتخاب کنید. اگر در حال ثبت چک در سامانه صیاد هستید گزینه ثبت را انتخاب کنید.
  • در بخش احراز هویت اطلاعات شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید.( صاحب شماره موبایل و کد ملی باید مطابقت داشته باشند) این قسمت ممکن است در بانک‌های مختلف کمی متفاوت باشد.
  • در مرحله بعد شماره ۱۶ رقمی که در بالاترین قسمت چک سمت چپ قرار دارد را وارد کنید. ( کد شناسه )
  • اطلاعات خواسته شده مثل مبلغ چک به ریال و تاریخ سررسید را وارد کنید و با تایید و ادامه به مرحله بعدی بروید.
  • در این بخش با فشردن ” +افزودن دریافت کننده” اطلاعات دریافت کننده چک که شامل (حقیقی یا حقوقی، اتباع بیگانه حقیقی، اتباع بیگانه حقوقی) می‌شود را وارد کنید. نام، نام خانوادگی و کد ملی شخص را بنویسید و گزینه افرودن را بفشارید. این کار باعث میشود که بانک ها اطلاعات شخص دریافت کننده را قبل از وصول چک داشته باشند.
  • اطلاعات لازم شرح چک را به‌درستی و با دقت وارد کنید
  • در بخش نهایی پیش نمایشی از آنچه وارد کرده‌اید نمایش داده می‌شود. درصورتی که کلیه اطلاعات با مدارک مورد نظر شما صدق می‌کند دکمه تایید و صدور چک را فشار دهید. اگر جایی نیاز به اصلاح داشت برگشت به عقب را بزنید و موارد را اصلاح کنید.
  • ثبت چک در سامانه صیاد نهایی شده و دریافت کننده چک باید از طریق سامانه تایید یا رد چک را انجام دهد. سپس از طریق یکی از شعب، چک قابل وصول خواهد بود. البته درحال حاضر برخی سایت‌ها امکان ارائه خدمات را ندارند. و این روند توسط اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود.

رد یا تایید

پس از ثبت چک دریافت کننده چک وظیفه دارد. که از طریق سامانه اینترنتی بانک مربوطه، همراه بانک، اینترنت بانک، اپلیکیشن های مورد قبول بانک مرکزی مانند اپلیکیشن آپ ،اپیلیکیشن ساد ۲۴ و …، چک را تایید یا رد کند. نکته مهم این است که ثبت چک صیادی برای اشخاص حقوقی در هر بانک متفاوت است

استعلام چک صیادی

شخص دریافت کننده چک میتواند به سادگی قبل از رد یا تایید کردن چک میتوانید از طریق مراجعه به سامانه بانک مرکزی، سامانه های تخصصی تمامی بانک ها ، اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی مانند برنامه ساد ۲۴،اپلیکیشن آپ و …و یا از طریق پیامک و ارسال کد ۱۶ رقمی چک به شماره ۷۰۱۷۰۱ استعلام بگیرید.

با استعلام یکی از رنگ های زیر مسخص میشود:

  • رنگ سفید: یعنی فرد هیچ سابقه چک برگشتی ندارد و یا سوء اثر از چک برگشتی نموده است
  • رنگ زرد: نشانه دهنده یک فقره چک برگشتی یا مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • رنگ نارنجی: یعنی فرد دو الی چهار فقره چک برگشتی دارد و یا متعهد به پرداخت حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال است.
  • رنگ قهوه ای: نشان دهنده یک پنج الی ده فقره چک برگشتی است و یا تعهد برگشتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال دارد.
  • رنگ قرمز: یعنی فرد بیشتر از ده فقره چک برگشتی دارد و یا متعهد به پرداخت بیشتر از ۲۰۰ میلیون ریال است .

سوالات متدوال

چک های قدیمی نیاز به ثبت در سامانه صیاد دارند؟

میتوانید به صورت اختیاری چک های قدیمی را در سامانه صیاد ثبت کنید. اما الزامی نیست بانک مرکزی در حال جمع آوری چک های قدیمی است.

در صورتی که صادر کننده چک را ثبت نکرد آیا چک کاغذی معتبر است؟

طبق قانون جدید چک و کارشناسان حقوق این چک معتبر نیست و فقط مانند کاغذی است که  نشان دهنده طلب شما از صادر کننده چک است.

آسان ترین برنامه هایی که به سامانه صیاد متصل هستند کدام اند؟

اپلیکیشن آپ، ساد۲۴

بهترین وکیل اصفهان مهم ترین اطلاعات قانون جدید چک و آموزش ثبت چک در سامانه صیاد را در اختیارتان قرار داد. تا بتوانید با خیالی راحت معاملات چکی خود را انجام دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۷ / ۵. تعداد آرا: ۳

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۱۰ بدون نظر 414 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط