آیا در قانون جدید سهم الارث دختر و پسر برابر است؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۱۱-۱۸
۳.۳
(۵۲)

یکی از مسائلی که بعد از فوت شخص وراث با آن روبرو خواهند شد، تقسیم سهم الارث است. طبق قانون بعد از فوت شخص اموال باقی مانده از آن شخص بین وراث به صورت قانونی تقسیم خواهد شد. اما قانون جدید سهم الارث چگونه است؟ آیا در قانون جدید سهم الارث دختر و پسر برابر است؟ در ادامه با بهترین وکیل اصفهان همراه باشید. تا طالاعات کافی در اختیارتان قرار دهد.

سهم الارث چیست؟

مفهوم سهم الارث کاملا واضح و روشن است. با این وجود بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. زمانی که شخصی فوت می کند. اموال متعلق به فرد متوفی به ورثه او تعلق میگیرد. در واقع این اموال ارث فرزندان، پدر و مادر و… فرد متوفی خواهد. این افراد هر یک سهمی مشخص از ارث خواهند داشت که به طور کلی به آن سهم الارث میگویند. در ادامه بهترین وکیل اصفهان به سهم الارث دختر و پسر متوفی و شرایط آنها میپردازد.

سهم الارث دختر و پسر

طبق ماده ۹۰۷ قانون مدنی بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. در صورتیکه شخص متوفی یک فرزند دختر یا پسر داشته باشد. کل اموال وی به فرزند دختر یا پسر تعلق خواهد گرفت. اگر فرزندان متعدد از یک جنس داشته باشد. یعنی همه فرزندان او دختر یا همه فرزندان او پسر باشد. ارث بین فرزندان به طور مساوی تقسیم خواهد شد. اما بهترین وکیل اصفهان بیان میکند طبق قانون ۱۴۰۱ سهم الارث فرزندان دختر و پسر متوفی برابر نخواهد بود. یعنی سهم پسر از ارث پدر خود دو برابر سهم دختر است. به عبارتی ارث بین برادران و خواهر نسبت دو یه یک است. و هیچ تساوی بین دختر و پسر برقرار نیست.

آیا در قانون جدید سهم الارث دختر و پسر برابر است؟

بهترین وکیل اصفهان با مثالی ساده بیان خواهد کرد. برای مثال اموال متوفی به ارزش ۳ میلیارد تومان است. و متوفی یک فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد. در چنین حالتی فرزند دختر ۱ میلیارد تومان و فرزند پسر ۲ میلیارد تومان ارث خواهد برد. اگر فرزندان متوفی هر دو پسر یا هر دو دختر بودند. سهم الارث هر یک از آنها ۱/۵ میلیاردتومان خواهد بود.

سهم الارث تک فرزند

در شرایطی که متوفی فقط یک فرزند داشته باشد. سهم الارث مشخص است. تمام اموال متوفی به تک فرزند خود خواهد رسید. بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. در صورتی که متوفی یک فرزند و پدر داشته باشد. به پدر یک ششم اموال و فرزند نصف اموال تعلق خواهد گرفت. در نهایت اموال باقی مانده نسبت به سهم الارث پدر و فرزند تقسیم میشود. یعنی یک چهارم اموال باقی مانده به پدر و سه چهارم به فرزند تعلق خواهد گرفت.

سهم الارث دختر و پسر از اموال مادر

یکی از چالش هایی که بعد از فوت مادر برای فرزندان در تقسیم ارث وجود دارد این است که آیا در تقسیم اموال مادر نیز فرزند پسر دو برابر دختر سهم خواهد داشت یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در تقسیم ارث اموال مادر و پدر هیچ تفاوتی وجود ندارد. بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. از این رو فرزند پسر دو برابر فرزند دختر از اموال مادر خود ارث خواهد برد.

دلیل دو برابر بودن سهم فرزند پسر از دختر

همانطور که میدانید تمامی مخارج زندگی زن و فرزند بر عهده مرد است. به طور کلی میتوان بیان کرد وظیفه مرد تامین هزینه های زندگی است. از طرفی زن گیرنده مهریه و مرد دهنده مهریه است. وقتی زن ارثیه و یا مهریه خود را میگیرد نوعی پس انداز برای او محسوب میشود. اما مرد با گرفتن ارثیه خود باید آن را صرف زندگی و فرزندان خود کند. از این رو دلیل دو برابر بودن سهم فرزند پسر از دختر را میتوان ایجاد توزان و تعادل میان حقوق و تکالیف هر یک از آنان دانست.

آیا والدین میتوانند فرزندان خود را از ارث محروم کنند؟

حتما شما هم شنیده اید که والدین به هردلیلی فرزند را تهدید به محرومیت از ارث میکنند. بهترین وکیل اصفهان بیا میکند محرومیت از ارث هیچ وجاهت قانونی ندارد. یعنی اگر والدین به صورت محضری نیز قید کنند که فرزندشان از ارث محروم شود. باز هم فرزند ارث خود را خواهد داشت و میتوان بیان کرد که یک قاعده آمره است.

میزان سهم الارث زن و مرد از یکدیگر

آیا در قانون جدید سهم الارث دختر و پسر برابر است؟

میزان سهم الارث مرد از زن در صورتی که زن فرزند داشته باشد. یک چهارم اموال و زمانی که زن فرزند نداشته باشد. یک دوم از اموال زن خواهد بود. میزان سهم زن از مرد در صورتی که مرد فرزندی داشته باشد. یک هشتم از اموال و در صورتی که فرزندی نداشته باشد. یک چهارم از عین اموال منقول و قیمت اموال غیرمنقول شوهر را به ارث می برد. قابل ذکر است که سهم الارث دو زن از شهر به صورت مساوی خواهد بود.

موانع گرفتن ارث

در شرایطی به برخی از افراد ارثی تعلق نخواد گرفت. بهترین وکیل اصفهان این افراد به شرح زیر معرفی خواهد کرد:

  • اگر مردی به همسر خود تهمت زنا بزند و فرزند خود را قبول نکند. ارثی به او تعلق نخواهد گرفت.
  • کافر از مسلمان ارث نمی‌برد. اگر مسلمانی بمیرد که خویشاوندان او کافر باشند، از او ارث نمی‌برند.
  • در صورتیکه که وارث و قاتل متوفی یک شخص باشد و قتل عمدا اتفاق افتاده باشد.
  • فرزندی که از رابطه نا مشروع متولد شده باشد. از والدین خود ارثی نخواهد برد.

کلام آخر

همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد. سهم الارث فرزندان دختر و پسر با یکدیگر برابر نیست. و همین موضوع سبب اختلافات خانوادگی نیز میشود. بهترین وکیل اصفهان توصیه میکند. برای گرفتن سهم الارث به صورت درست و اصولی و بدون بحث و جدل های خانوادگی باید از یک وکیل خانواده اصفهان کمک بگیرید. تا حق و حقوقتان پایمال نشود و از بسیاری از دعاوی خانوادگی دور باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۵۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ بدون نظر 7806 نمایش دسته خانواده, ملکی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط