اجراییه ثبتی چیست و شرایط صدور اجراییه ثبتی به چه صورت است؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۰-۱۰-۲۶
۳.۲
(۳۵)

اجراییه ثبتی

اجراییه به ورقه ای گفته می شود که برای اجرای حکم صادر می کنند. این ورق برای اشخاص از طرف دادگستری یا اداره ثبت ابلاغ می شود، تا فرد در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کند. در صورت عدم اجرا، واحدهای مذبور به شخصه دست به کار خواهند شد . اموال وی را توقیف می کنند.

انواع مختلف اجراییه

  • اجراییه ثبتی
  • دادگاه
  • اجراییه مالیاتی

شرایط صدور اجراییه ثبتی

چنانچه شخصی از دادگاه رای محکومیت از خوانده دارد و همچنین سند رسمی طلب و… دارد. خود شخص توانایی اجرای آن را ندارد و نمی تواند طلب را وصول کند لیکن چنانچه طلبکار به عمد آن را پرداخت نکند می بایست از مراجع مرتبط که قانون مشخص کرده است، استفاده کند. برای حکم دادگاه، اجرای احکام دادگاه و به برای اسناد رسمی، واحد اجرای ثبت محل ذیصلاح برای اجرا هستند.

ممکن است واحد اجرای ثبت که وظیفه اجرا و اعمال مفاد اسناد رسمی من جمله املاک به ثبت رسیده و اموال منقول و دیون، همچنین وثیقه و اجاره … را بر عهده دارد، پس از صادر شدن دستور اختلافاتی بوجود بیاید که شخص مخالف می تواند به آن اعتراض کند.

مراجع صدور اجراییه

اجراییه از طریق مراجع گوناگون صادر می شود که دادگستری یکی از جمله این موارد می باشد. در این مطلب مراجع صدور اجراییه بیان شده است.

دفاتر اسناد رسمی

در مورد اسناد رسمی لازم الاجرا بسته به املاک و اموالی که ثبت شده و املاک مورد وثیقه یا اجاره خواه ثبت شده باشد خواه نشده باشد، دفترخانه ای که سند را ثبت کرده است، مرجع آن می باشد.

دفاتر رسمی ازدواج و طلاق

در خصوص مهریه و تعهداتی که موقع نکاح عنوان شده باشد، می تواند اجراییه مهریه صادر کند.

اجرای ثبت یا اداره ثبت

وصول چک بی محل و تسهیلات بانکی، از جمله مواردی هستند که درخواست صدور اجراییه آنها از طرف اداره ثبت به عمل می‌آید.

واحد اجرای اسناد رسمی

واحد اجرای اسناد رسمی در برخی موارد در زمینه اسناد عادی و اسناد رسمی توانایی‌هایی در مورد اجرای این اسناد دارد و تصمیمات این واحد به موجب مواد ۱، ۴ و ۵ قانون اصلاح، برخی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۲۲ توانایی شکایت در دادگاه محل مستقر آن واحد ثبتی را خواهد داشت.

در حقیقت به جای دادگاه به جهت سهولت کار، بعضی از اسناد را اجرای ثبت انجام می دهد. به عنوان مثال چک یک سند عادی لازم الاجراست که هم امکان وصول آن در دادگاه است و هم می‌توان از طریق اجرای ثبت انجام داد و نیز اسناد رسمی همچون نکاح نامه برای مهریه را از طریق دفاتر ازدواج و طلاق می‌توان انجام داد.

سند لازم الاجرا چیست؟

به سندهایی که مالک آن بدون اینکه به واحدهای قضایی مراجعه کند و یا به دفاتر اسناد رسمی و یا اداره ثبت مراجعه نماید و در خصوص مفاد آن دستور اجراییه بگیرد، سند لازم الاجرا گفته می شود.

با این همه لازم به ذکر است، با توجه به این نکته که تمام اسناد رسمی دارای چنین قابلیتی نمی‌باشند‌. به عنوان مثال ادعایی که بر سند رسمی مالکیت مبتنی می‌گردد، به خواست وصول اجرت المثل یک موضوع حقوقی می‌باشد که برای بررسی آن شاکی به مراجع قضایی می بایست مراجعه کند. چرا که میزان و اصل ادعا در سند مالکیت مشخص نگردیده‌ است.

مواردی که می‌توان دستور اجرا را باطل کرد:

  • اسناد می‌بایست لازم الاجرا و یا در حکم آن باشند چرا‌که اسنادی که لازم الاجرا نباشند دستور اجرای آن باطل است.
  • اجراییه در صورتی باطل می‌شود که دستور اجرا مخالف مفاد سند باشد.
  • نباید دستور اجرا و موضوع اجراییه مخالف با قانون باشد.

شکایت از تصمیم اداره ثبت

مطابق با ماده ۱قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی: « هر کس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجرای سند رسمی داشته باشد، می تواند به ترتیب مقرر در آیین دادرسی مدنی اقامه دعوا نماید.»

فقط دادگاه محل استقرار واحد ثبتی صلاحیت رسیدگی به این اعتراض را دارد. در ماده ۴ قانون فوق الذکر نیز بیان شده است که:« اقامه دعوا مانع عملیات اجرایی نیست مگر آنکه دادگاه حکم به بطلان دستور اجرا داده و یا قراری دایر بر توقف عملیات اجرایی بدهد.»

مراحل صدور اجراییه

برای بیان مراحل صدور اجراییه، ابتدا لازم است گفته شود که صدور اجرائیه، بدون درخواست محکوم له صورت نمی گیرد . بنابراین محکوم له، درخواست اجراییه را به دفتر دادگاه اعلام کرده و دفتر دادگاه صادر کننده حکم بدوی، درخواست اجرای حکم را به همراه پرونده به دادگاه تقدیم می کند . دادگاه، در صورت احراز شرایط برای صدور اجراییه ، دستور لازم برای صدور آن را صادر می کند . 

مراحل صدور اجراییه، شامل موارد ذیل، می باشد:

  • حکم قطعی صادر شده باشد و یا حکم بعد از دادگاه تجدید نظر قطعی شده باشد.
  • احکام دادگاه های دادگستری وقتی به موقع اجرا گذارده می‌ شود که به محکوم‌ علیه یا وکیل یا قائم‌مقام قانونی او ابلاغ شده باشد.
  • محکوم‌ له یا‌ نماینده و یا قائم‌مقام قانونی او کتبا تقاضا اجرای حکم را از دادگاه کرده باشد.
  • مهلت قانونی ده روزه برای محکوم علیه در نظر گرفته می شود تا حکم را اجرا کند.

معرفی وکیل

حسین یاوری وکیل پایه یک دادگستری کارشناس ارشد حقوق خصوصی

وکیل بانک انصار سابق،شرکت دربند تهران در اصفهان، شرکت آریانوش زاگرس،شرکت کشت و گلزار صنعت

که بیش از ۸۰۰ پرونده را در زمینه های حقوقی , کیفری , خانواده , ملکی را انجام داده

و موفقیت های زیادی نیز در این خصوص کسب کرده است میتواند یکی از گزینه های مناسب برای انجام مشکلات حقوقی شما باشد.

جهت دیدن رزومه وی و نمونه آرایی که توسط وی اخذ گردیده میتوانید همین موارد را در اینترنت سرچ نموده تا به شخصه به این موضوع اطمینان پیدا کنید.

آدرس ایشان : اصفهان روبروی دادگستری کل-مجتمع وکلای دادمهر-طبقه ۴ -واحد۴۴

شماره تماس: ۰۹۱۳۳۹۴۰۴۳۰

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۲ / ۵. تعداد آرا: ۳۵

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ بدون نظر 7256 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط