انواع جراحات و دیه آنها از نظر قانون مجازات اسلامی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۱۲-۲۲
۲.۶
(۳۲)

اگر اطلاعی در خصوص انواع جراحات و دیه آنها از نظر قانون مجازات اسلامی ندارید. حتما در ادامه با بهترین وکیل کیفری اصفهان همراه باشید. تا به چیستی دیه و انواع جرحات و دیه آنها بپردازد.

دیه چیست؟

دیه را در واقع میتوان یک نوع مجازات برای جنایت های عمدی و غیرعمدی معرفی کرد. در واقع دیه مبلغی است که در جنایات غیرعمدی بر جان و جسم دیگری و در جنایات عمدی زمانی که نمیتوان به هرعلتی مجرم را قصاص کرد به مجنی علیه یا اولیای دم وی پرداخت کرد . بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند که مبلغ و مقدار دیه در قانون مجازات اسلامی مشخص است. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند. در شرایطی که قانون مبلغ دیه را مشخص نکرده باشد به آن ارش میگویند. تعیین مبلغ دیه در دیه غیر مقدر بر عهده قاضی پرونده است. در ادامه همراه باشید تا با انواع دیه و انواع جراحات و دیه آنها آشنا شوید.

انواع دیه بر اساس جنایت وارد شده بر جان یا اعضا و منافع

انواع دیه را میتوان بر اساس مشخص بودن مقدار آن و یا جنایت وارد شده بر جان یا اعضا و منافع تقسیم بندی کرد. در ادامه بهترین وکیل کیفری اصفهان انواع دیه را بر اساس جنایت وارد شده برجان یا اعضا و منافع شرح خواهد داد.

  • دیه قتل
  • دیه اعضای بدن
  • دیه منافع اعضاء
  • دیه جراحات

انواع جراحات و دیه آنها

  • حارصه: خراش پوست به صورتیکه خون از آن جاری نشود حارصه نامیده میشود. و بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند دیه آن برابر با یک صدم دیه کامل است.
  • دامیه: جراحتی که کمی به گوشت وارد شود و عمیق شود به صورتی که همراه با جریان خون کم یا زیاد باشد، دامیه نام دارد و باید بدانید که دیه آن برابر با دو صدم دیه کامل است.
  • متلاحمه: نوعی جراحت است که موجب بریدگی عمیق میشود به صورتی که وارد گوشت شده اما به پوست نازک روی استخوان نمیرسد. دیه متلاحه طبق بیان بهترین وکیل کیفری اصفهان سه صدم دیه کامل است.
  • سمحاق: سمحاق عمیق تر از متلاحمه است به صورتی که به پوست نازک روی استخوان نیز میرسید . دیه سمحاق برابر با چهارصدم دیه کامل است.
  • موضحه: موضحه جراحتی عمیق است که علاوه بر بریدگی گوشت و پوست نازک روی استخوان، استخوان را کاملا آشکار کند. دیه موضحه طبق بیان بهترین وکیل کیفری اصفهان برابر با پنج صدم دیه کامل است.
انواع جراحات و دیه آنها از نظر قانون مجازات اسلامی
  • هاشمه: هاشمه در واقع شکستگی استخوان است. هر چند که به موجب آن هیچ جراحتی ایجاد نشود. در چنین شرایطی ده صدم دیه کامل، دیه هاشمه خواهد بود.
  • مُنَقَّله: مُنَقَّله نیز جنایتی است که به استخوان مربوط است به طوری که درمان آن تنها با جا به جا کردن استخوان صورت میگیرد. دیه مُنَقَّله برابر با پانزده درصد دیه کامل است.
  • مامومه: جراحتی که به کیسه مغز میرسد را مامومه مینامند و بهترین وکیل کیفری اصفهان دیه آن را برابر با یک سوم دیه کامل بیان میکند.
  • دامغه: جراحتی است که موجب پاره شدن کیسه مغز میشود. در چنین شرایطی بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند که علاوه بر دیه مامومه باید ارش پاره شدن کیسه مغز نیز توسط پزشکی قانونی محاسبه شود.

جراحات جائفه و نافذه چه نوع جراحاتی هستند؟

جراحتی که توسط وارد کردن هر نوع وسلیه درون بدن انسان اعم از شکم، سینه، پهلو … ایجاد میشود. جائفه نام دارد که دیه آن برابر با یک سوم دیه کامل است. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند اگر جراحت جائفه به صورتی باشد که وسیله از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج شود دو جراحت جائفه محسوب میشود. همچنین باید بدانید که اگر در جراحت جائفه به اعضای درونی بدن آسیب وارد شود علاوه بر دیه جائفه دیه یا ارش از آن اعضای بدن نیز محاسبه خواهد شد.

جراحتی دیگر که با فرو رفتن وسیله ای مثل گلوله در دست یا پا ایجاد میشود نافذه نامیده میشود. دیه نافذه در مرد یک دهم دیه کامل و در زن ارش است. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند در صورتی که دیه آن عضو بیشتر یا کمتر و یا برابر با یک دهم دیه کامل باشد، ارش ثابت است. همچنین مانند جراحات جائفه اگر شیئی از طرفی وارد و از طرف دیگر خارج شود دو جراحت نافذه محسوب میشود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۶ / ۵. تعداد آرا: ۳۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ بدون نظر 3716 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط