بررسی انواع خیارات و کاربرد آن ها

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۲۴
۲.۶
(۷)

اگر شما جرو کسانی هستید. که واژه خیارات برایتان آشنا نیست و هیچ اطلاعی درباره آن ندارید. در ادامه مطلب با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید. تا به بررسی انواع خیارات و کاربرد آن ها بپردازد. و اطلاعاتی از این قبیل در اختیارتان قرار دهد.

خیارات چیست؟

خیارات به معنی اخیتار و اراده است. به زیان ساده اختیار و اراده ای که قانون مدنی به افراد در جهت فسخ قرار داد میدهد. خیارات نامیده میشود. از انواع خیارات میتوان به خیار حیوان، مجلس، تاخیر ثمن و خیار تدلیس، خیاریی غبن، خیار عیب، خیار تَبعض  صفقه، خیار شرط، خیار تفلیس اشاره کرد. در ادامه به بررسی انواع خیارات میپردازیم.

خیار حیوان

خیار حیوان برای معامله حیوان است. در این خیار خریدار تا ۳ روز اختیار فسخ معامله را دارد. چرا که ممکن است حیوان بیمار باشد و در هنگام عقد واضح و مشخص نبوده و مشتری متوجه آن نشده باشد.

خیارات مجلس

در بررسی انواع خیارات با خیارات مجلس روبرو خواهید شد. خیارات مجلس یکی از اختیاراتی است. که طرفین معامله برای فسخ معامله بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد در محل انعقاد قرارداد و قبل از متفرق شدن شاهدین خواهند داشت. از این رو اگر شاهدین یا یکی از طرفین معامله از مجلس انعقاد عقد خارج شوند. خیار مجلس ساقط می شود. و دیگر امکان اعمال آن، وجود ندارد.

اختیار تاخیر ثمن

اختیار بر هم زدن معامله را، در صورت عدم پرداخت وجه توافق شده در قرارداد ظرف سه روز از تاریخ خرید و فروش، به طرفین معامله می‌دهد. بهترین وکیل اصفهان این اختیار را با مثالی ساده بیان میکند. برای مثال شما خانه ای را قلنامه خواهید کرد. در قراردادتان تاریخ مشخصی برای دریافت وجه و تحویل خانه نوشته خواهد شد. در صورتی که در آن تاریخ وجه مشخص شده را دریافت نکردید. میتوانید به راحتی معامله تان را فسخ کنید. این اختیار فسخ قرار داد تاخیر ثمن نام دارد.

خیار تدلیس

در بررسی انواع خیارات یکی از مهم ترین خیارات خیار تدلیس است. تدلیس به معنای نیرنگ و فریب است. خیار تدلیس یعنی اختیار فسخ کردن معامله ای که با نیرنگ و فریب صورت گرفته است. به طوری که اگر این فریب نبود، طرف دیگر حاضر به انجام معامله نمی‌شد. در معاملات ملکی خیار تدلیس بسیار کاربرد دارد.

خیار غبن

یکی دیگر از انواع اختیاریات خیار غبن است. که به زبان ساده یعنی فریب خوردن در ارزش و قیمت مورد معامله. برای مثال شما یک خودرویی که ارزش آن ۲۰۰ میلیون تومان است به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان معامله کنید. به این نوع تفاوت قیمت که بسیار واضح و آشکار است، غبن فاحش می گویند. خیار غبن باید به محض اطلاع از غبن اعمال شود. اختلاف قیمت حتما باید به گونه ای باشد که نتوان از آن چشم پوشی کرد.

 خیار عیب

اگر بعد از انجام معامله و انعقاد عقد خریدار متوجه شود. که مورد معامله دارای عیبی می باشد. که او اطلاعی نداشته میتواند با اعمال خیار عیب معامله را فسخ کند و یا تقاضای مابالتفاوت قیمت مبیع سالم و مبیع معیوب، از فروشنده کند.

اختیار تبعض  صفقه

تبعض به معنی تکه تکه شدن و صفقه به معنی قرارداد است. برای درک بهتر این اختیار بهترین وکیل حقوقی در اصفهان با مثالی ساده بیان میکند. فرض کنید شما خانه ای را شش دانگ معامله کردید. و اطلاعی از اینکه فقط سه دانگ از این خانه به نام فروشنده است ندارید. در واقع فروشنده، اقدام به فروش سه دانگ سهم خود،و همچنین سه دانگ دیگری بدون اجازه او کرده است. در این حالت، شما، اختیار فسخ کل معامله یا صرفا فسخ قسمت باطل معامله و پس گرفتن ثمن آن را دارید.

خیار شرط

در بررسی انواع اختیارات خیار شرط یا حق فسخ، به موجب توافق طرفین قرارداد، به عنوان یکی از شروط، در قرارداد، ذکر می شود و در صورتی که شرایط پیش بینی شده در شرط فسخ وجود داشته باشد. هریک از طرفین که دارنده این خیار است، می تواند با اعمال آن، اقدام به فسخ قرارداد خود کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۶ / ۵. تعداد آرا: ۷

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۲۴ بدون نظر 360 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط