بررسی تفاوت طلاق رجعی و بائن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۰۳
۵
(۱)

طلاق را میتوان به دو دسته اصلی طلاق رجعی و طلاق بائن تقیسیم بندی کرد. هر کدام از این نوع طلاق ها قوانین و آداب خاص خود را دارند. در این مطلب سعی کردیم با کمک بهترین وکیل اصفهان به تفاوت طلاق رجعی و بائن بپردازیم. و اطلاعاتی از این دست را در اختیارتان قرار دهیم.

طلاق رجعی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت طلاق رجعی و بائن باید ابتدا معنای هر یک از انواع این طلاق ها را بدانید. طلاق رجعی نوع از جدایی بین و زن و شوهر است. که در آن شوهر حق دارد. که در زمان عده به زن رجوع کند.  یعنی پس از وقوع طلاق در صورتی که مرد تمایل به زندگی با همسر خود داشته باشد بدون این که نیاز به خواندن مجدد صیغه ازدواج باشد. میتواند رجوع کند. در واقع در این نوع طلاق راه برای بازگشت به زندگی مشترک هموار است. اگر در خصوص زمان عده اطلاعی ندارید. میتوانید به مطالب بهترین وکیل خانواده در اصفهان مراجعه کنید.

طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن نوعی از طلاق است که در آن مرد پس از طلاق نمیتواند به زن رجوع کند. از جمله مواردی که طلاق بائن محسوب میشود عبارت است از طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود، طلاق یائسه، طلاق خلع و مبارات؛ تا مادامی که زن به عوض رجوع نکند. سومین طلاق که پس از سه وصلت متوالی به عمل آید ؛ اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

در برخی موارد طلاق قضایی که زن به دلیل عسر و حرج تقاضای طلاق دارد و حاکم او را طلاق می‌دهد نیز بائن است. همچنین طلاق توافقی نیز چون در قالب طلاق خلع و یا مبارات صورت می‌گیرد، بائن بوده و رجوع در آن معنا ندارد.

بررسی تفاوت طلاق رجعی و بائن

تفاوت طلاق رجعی و بائن

  • امکان رجوع مرد در طلاق رجعی اولین تفاوت طلاق رجعی و بائن است. در طلاق رجعی مرد در زمان عده میتواند بدون خواندن خطبه عقد رجوع کند. اما در طلاق بائن رجوع بدون خواندن خطبه امکان پذیر نیست و باید حتما عقد جدیدی صورت بگیرد.
  • در طلاق رجعی اگر زن قصد ازدواج مجدد داشته باشد. فرقی نمیکند که یائسه یا باکره باشد. باید تا پایان مدت عده صبر کند. اما در طلاق بائن اگر زن عده ای نداشته باشد میتواند بلافاصله بعد از طلاق با مرد دیگری ازدواج کند.
  • اگر شوهر زن خود را به نوع رجعی طلاق دهد. هر یک از طرفین در طول مدت عده فوت شود. دیگری از وی ارث خواهد برد. اما در طلاق بائن رابطه زوجیت به محض خواندن صیغه طلاق به پایان میرسد و هیچ یک از دیگری ارثی نخواهد برد.
  • آخرین تفاوت طلاق رجعی و بائن در این است. که در طلاق رجعی مرد تا پایان مدت عده در برابر زوجه تکالیفی دارد. بهترین وکیل خانواده در اصفهان بیان میکند که در صورت جدایی زن و مرد با طلاق رجعی به لحاظ شرعی مرد نمیتواند تا پایان زمان عده زوجه را از منزل خود بیرون کند. و مثالی دیگر این است که مرد باید در طلاق رجعی به همسر خود تا پایان عده نفقه بدهد. اما در طلاق بائن اینطور نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۰۳ بدون نظر 513 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط