بررسی حبس تعلیقی و شرایط آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۱۵
۳.۲
(۱۴)

همانطور که میدانید حبس مجازات برخی ازاجرام است. به طور کلی حبس به دو دسته حبس تعلیقی حبس تعزیری تقسیم میشود. در ادامه مطلب شرایط حبس تعلیقی را بهترین وکیل اصفهان بیان خواهد کرد. با ما همراه باشید. تا اطلاعات کافی در این خصوص به دست آورید.

حبس تعلیقی چیست؟

در ابتدا باید بدانیم حبس تعلیقی چیست؟ واژه تعلیق در لغت، به معنای آویختن، معلق، درآویختن چیزی را به چیزی و متعلق گردانیدن است. حبس تعلیقی حبسی است. که قاضی در شرایطی مجازات حبسی که برای متهم صادر میشود را معلق میکند. یعنی اگر مجرم در زمان معینی جرمی مرتکب نشود. محکومیت در مورد او اجرا نخواهد شد. بهترین وکیل کیفری در اصفهان با مثالی ساده بیان میکند که فرض کنید شخص به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. درواقع حکم این شخص به مدت ۵ سال در حالت تعلیق است. اگر در مدت این ۵ سال به جرم دیگری مرتکب نشود. حکم او اجرا نمیشود. اما اگر در این مدت به جرم دیگر اقدام کند. حکم او اجرا میشود. و زندانی خواهد شد. حبس تعلیقی، فقط شامل درجات سه تا هشت حبس های تعزیری می شود. در ادامه شرایط حبس تعلیقی را بیان خواهیم کرد.

شرایط حبس تعلیقی چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب بهترین وکیل اصفهان به آن اشاره کرد. حبس تعلیقی دارای شرایط خاصی است. به طور کلی این شرایط را میتوان به شرح زیر بیان کرد:

  • اولین مهم ترین شرط حبس تعلیقی را بهترین وکیل کیفری اصفهان اینگونه بیان میکند. که شخص محکوم حبس حدی نباشد. مجازات های حدی را شرع مقدس تعیین میکند. و قاضی این اختیار را ندارد که میزان این مجازات را کاهش داد. قاضی فقط در مجازات تعزیری میتواند حبس را به حالت تعلیق در آورد. چرا که نوع، مقدار، کیفیت اجرا و مقرارات و احکام مربوط به آن قانون تعیین میکند و شرع مقدس در آن دخالتی ندارد.
  • دومین مورد که در تعریف حبس تعلیقی به آن اشاره شد. این است که حبس تعلیقی برای مجازات درجات ۳ تا ۸ میباشد. یعنی از حبس ۳ ماه تا ۱۵ سال. برای مثال حبس تعریزی درجه ۲ ( مجازات ۱۶ سال) را شامل نمیشود.

تفاوت زندان تعلیقی و حبس تعزیری

مطابق مواد قانون مجازات اسلامی، بهترین کیل حقوقی در اصفهان بیان میکند. حبس تعلیقی، یکی از انواع حبس تعزیری بوده که در آن، مجازات حبس، معلق شده است. همچنین، حبس تعلیقی فقط شامل درجات سه تا هشت حبس های تعزیری میشود. در تعلیق، مجازات، حبس تعلیق شده، بعد از گذشت مدت قانونی، حبس اجرا نمی شود، اما در حبس تعزیری، اصولا مجازات، اجرا شده، مگر اینکه تعلیق گردد.

سوالات شما

در کدامین جرایم امکان تعلیق در حکم و مجازات توسط قانون وجود دارد؟

حبس تعلیقی فقط شامل درجات سه تا هشت حبس های تعزیری میشود.

در صورتی که محکوم در مدت حبس تعلیقی مرتکب جرم دیگری شود چه مجازاتی برای او در نظر گرفته خواهد شد ؟

 اگر، محکوم در زمان حکم حبس تعلیقی، مرتکب جرم دیگری شود، به بیان بهترین وکیل حقوقی در اصفهان به مجازات هر دو جرم یعنی جرمی که حکم حبس تعلیقی برای آن صادر شده و جرمی که در طول تعلیق مجازاتش، مرتکب آن شده است، محکوم می گردد. 

چه کسانی می توانند تقاضای تعلیق مجازات حبس را داشته باشند ؟

در جرائم تعزیری درجه سه تا هشت، دادگاه، می تواند در صورت وجود شرایط مقرر، برای تعویق صدور حکم، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید. بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند که دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری نیز پس از اجرای یک سوم مجازات می تواند، از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای تعلیق نماید. همچنین، محکوم می تواند پس از تحمل یک سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرایط قانونی، از طریق دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری، تقاضای تعلیق نماید.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۲ / ۵. تعداد آرا: ۱۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۱۵ بدون نظر 3435 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط