بیمه بیکاری چیست و روش مطالبه آن به چه صورت است؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۰-۱۰-۲۲
۰
(۰)

بیمه بیکاری

اگر فردی بدون اراده و میل خود از محل کارش اخراج شود و یا به دلایلی مختلف از قبیل تعطیلی محل کسب و کار، مسائل اقتصادی، ناتوانی کارفرما در ادامه کسب و کار و یا مسائلی که کارفرما به ناچار به تعدیل نیرو رو می آورد. شخص یا هماهن کارگر مورد حمایت سازمان تامین اجتماعی از بابت دوران بیکاری خود قرار می گیرد. تنظیم دادخواست بیمه بیکاری از طریق کارگر باید ارسال شود. تنظیم این دادخواست می بایست در برگه های خاص عرضه شده از طریق خود ادارات کار تهیه و ارسال به اداره کار گردد.

نحوه دریافت بیمه بیکاری

به این نحو می باشد که اگر حداقل ۶ ماه بیمه تامین اجتماعی برای شخص واریز شده باشد. شخص می تواند در صورت متأهل بودن تا سقف ۱۲ ماه و در صورتی که مجرد باشد تا سقف ۶ ماه از بیمه بیکاری بهره مند شود.

که کارشناس مربوطه سازمان تأمین اجتماعی با توجه به سابقه واریز حق بیمه و شرایط کاری کارگر بیکار شده، بصورت ماهیانه مستمری برای ایشان در نظر می گیرد تا زمانی که کارگر به کار قبلی برنگشته باشد یا اینکه شغل جدیدی پیدا نکند.

البته اگر فرد شغلی جدید پیدا کند باید موضوع را سریعا به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهد که در غیر اینصورت ممکن است جزای مالی برای ایشان به همراه داشته باشد.

روش مطالبه بیمه بیکاری

شخص بیکار شده قادر است با دریافت نامه تعدیل نیرو یا اخراج از کارفرمای مربوطه ابتدای امر به اداره کار و رفاه جتماعی برود. سپس اداره مزبور با بررسی مستندات، شواهد و تحقیقات مربوطه و اعزام بازرس به محل کار فرد که شخص از آن جا بیکار شده، و مورد وثوق قرار گرفتن بیکاری کارگر، با تنظیم گزارش، کارگر را به سازمان تامین اجتماعی ارجاع می دهد. سازمان مربوطه نیز با بررسی تمامی مستندات موجود در پرونده، نسبت به برقراری بیمه بیکاری کارگر اقدام می کند.

اما اگر کارفرما از این تکلیف قانونی خود نسبت به تودیع نامه اخراج یا تعدیل سرباز زند، بدون داشتن نامه اخراج یا تعدیل اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان مربوطه نسبت به درخواست کارگر نمی تواند اقدامی انجام دهد. بلکه کارگر بایست با طرح شکایت علیه کارفرما در مبنای دادنامه بیمه بیکاری مسیر فوق الذکر را طی کند که علاوه بر جرایمی که بر کارفرما تحمیل می شود، کارگر می تواند به خواست خود یعنی برقراری مستمری بیمه بیکاری دست پیدا کند.

مشاوره حقوقی بیمه بیکاری

یک مشاور حقوقی بیمه بیکاری از جمله مشاوره هایی می باشد که کمک بسیار زیادی به افراد واجد شرایط دریافت می کند. از نکات بسیار مهم این است که نه تنها بسیاری از افراد مشاوره حقوقی بیمه بیکاری اطلاع ندارند بلکه حتی نمی دانند بیمه بیکاری یک قانون و حق معین می باشد و این حق باید از سمت نهاد مربوط اجرا شود.

گاهی اوقات شرایطی ایجاد می شود که ممکن است یک یا چندین شغل در معرض خطر قرار بگیرند و افرادی از کار بیکار شوند. از جمله مثالی که می توانیم بزنیم و همه ما به نوعی آن را درک کرده ایم، همین شرایط کرونایی است که جوامع مختلف را درگیر کرده است.

مسئله بیکاری علاوه بر این که جان انسان ها را تهدید می کند، به طور مستقیم بسیاری از مشاغل را به مرز نابودی کشاند. چرا که به خاطر همه گیری ویروس کرونا عملا خرید و فروش حضوری تا حدود زیادی محدود شد و این چیزی نبود که اقتصاد دوست داشته باشد. همچنین عده قابل توجهی بیکار شدند.

قانون با تعیین این حق برای افراد سعی کرده است که به آن ها برای مدتی فرصت تنفس ایجاد کنند تا این افراد علاوه بر گذران زندگی، فرصت تغییر موقعیت شغلی پیدا کنند. گاهی نیز ممکن است نهاد دولتی از دادن این بیمه خودداری کند. یا این که فرد شرایط لازم برای دریافت بیمه بیکاری را دارا نباشد. در این میان مشاوره حقوقی کمک بسیار زیادی می کند.

ویژگی های مشاور حقوقی

اولین نکته ای که باید بدانید این است که مشاوره حقوقی بیمه بیکاری قادر است، توسط وکلای پایه یک دادگستری یا فارغ التحصیلان رشته حقوق در مقاطع مختلف انجام شود. اما آن چیزی که مشخص است این است که فردی می تواند بهترین مشاوره را به ما داشته باشد که به صورت عملی با این مسئله دست و پنجه نرم کرده باشد. در کلام ساده تر بر اساس قانون و شرایط گفته شده اگر بخواهید پیش بروید مسلم بدانید که در جایی جلوی کار شما گرفته می شود.

هر نهاد و هر دولتی برای خود دارای قوانین خاصی است. بنابراین فردی موفق تر است که بتواند با قوانین عملی کار خودش را پیش ببرد.به همین دلیل بهترین مشاور حقوقی بیمه بیکاری کسی است که به صورت عملی با این موارد آشنایی دارد. و از راه و چاه مسیر رسیدن به بیمه بیکاری به خوبی آگاه است. این فرد می تواند کمک موثری در گرفتن حق محسوب شود.

مدارک لازم برای اخذ بیمه بیکاری

  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • معرفی‌نامه کارفرما
  • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • کپی و اصل تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • کپی و اصل گواهی کار
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ بدون نظر 348 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط