تفاوت عقود عهدی و تملیکی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۱۶
۳
(۲)

در مطالب قبل درباره انواع عقود اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. در مطلب امروز بهترین وکیل در اصفهان در خصوص تفاوت عقود عهدی و تملیکی اطلاعاتی در اختیارتان قرار خواهد داد.

عقود عهدی و تملیکی

همانطور که میدانید عقدها به گروه های مختلفی تقسیم میشوند مثل عقد لازم و جایز، عقد معوض و غیر معوض و … عقد عهدی و تملیکی هم در واقع گروه دیگری از عقود است که باید به خصوصیات هر یک از آن ها بپردازیم تا به درک بهترین از این عقود دست یابیم.

عقد عهدی

در عقد عهدی یکی از طرفین قرارداد یا هر دو ملزم به انجام کاری می شوند که به آن متعهد شدند. البته این تعهد می تواند مالی یا غیر مالی باشد . مثالی ساده مفهوم این عقد را برای شما روشن خواهد کرد. شما برای موضوعی حقوقی نیاز به وکیل دارید. وکالتی که شما به وکیل خواهید داد در واقع یک عقد عهدی است چرا که بهترین وکیل حقوقی اصفهان در مقابل حق الوکالتی که دریافت خواهد کرد متعهد میشود که مسائل حقوقی شما را انجام دهد. عقد کفالت، عقد عاریه، عقد ضمانت و .. نمونه هایی از عقد عهدی هستند.

تفاوت عقود عهدی و تملیکی

عقد تملیکی

همانطور که از نام این عقد متوجه شدید در این عقد شما مالکیت چیزی را به دست خواهید آورد. در واقع عقدی که نتیجه آن انتقال مالکیت از یک نفر به نفر دیگر باشد ، یک عقد تملیکی است. مثال ساده ای که میتوان برای عقد تملیکی عنوان کرد خرید و فروش است. برای مثال شما قصد خرید خانه دارید. در ازای پرداخت مبلغی معین شما مالک و صاحب خانه خواهید شد. البته مالکیتی که در عقد تملیکی بیان میشود یک مالکیت دائمی نیست و ممکن است در قرارداد ، مالکیت موقت در نظر گرفته شود . مثل عقد اجاره که در واقع شما زمانی که مستاجر هستنید به مدت معینی صاحب و مالک هستید. از این روز زمان مالک بودن در عقد تملیکی حائز اهمیت نیست و فقط مالکیت اصل مهم این عقد است.

تفاوت عقود عهدی و تملیکی

تفاوت عقود عهدی و تملیکی

اولین و مهم ترین تفاوت عقود عهدی و تملیکی در موضوع تعهد است. در عقود تملیکی موضوع تعهد انتقال مالکیت و در عقد عهدی انجام کاری است. از دیگر تفاوت عقود عهدی و تملیکی متفاوت بودن احکام این دو عقود است.  مثلا در نوع تملیکی باید فرد مورد معامله هنگام قرارداد وجود داشته باشد اما درعقد عهدی می تواند بعدا ایجاد شود برای مثال بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. شما یک کمد دیواری را سفارش دهید کمی مدتی بعد آن را ساخته و به منزل شما ارسال کنند یعنی در زمان این نوع عقد کمد دیواری هنوز ساخته نشده است. همچنین موضوع تعهد در این دو عقد با هم متفاوت است . در عقد تملیکی چون یک مال وجود دارد نحوه مطالبه بنا به مورد می تواند متفاوت با یک عقد عهدی باشد .

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۱۶ بدون نظر 597 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط