تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری در چیست؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۱۳
۳.۳
(۱۱۸)

وکیل پایه یک و پایه دو
اگر با یک موضوع حقوقی  و یا کیفری درگیر شده باشید و برای تسریح بخشیدن و رسیدگی بهتر امور به دنبال یک وکیل دادگستری مناسب باشید ، ممکن است برایتان سوال  پیش آمده باشد که تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری در چیست؟اصلا کدامیک برای حل پرونده حقوقیتان بهتر و مناسب تر است؟

برای پاسخ به این سوال اول از همه باید با مفهوم پایه وکیل و حوزه اختیارات آن اطلاع کافی داشته باشید.

پروانه وکالت پایه یک و پایه دو

طبق قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵، لایحه استقلال کانون وکلای مصوب ۱۳۳۳ و قانون کیفیت اخذ پروانه دادگستری مصوب ۱۳۷۶، وکلای دادگستری برای اینکه بتوانند در کلیه امور حقوقی، به جهت مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست و لایحه برای موکل خود اعلام وکالت نمایند، باید دارای پروانه وکالت دادگستری از مراجع ذی صلاح و قانونی باشند.

این پروانه با دو عنوان متفاوت، به متقاضی پروانه وکالت، اعطا می‌شود و ان هم، پروانه وکالت دادگستری پایه یک و پایه دو می باشد؛این دو پروانه سبب اجازه قانونی به جهت انجام امور حقوقی به عنوان وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری می گردند.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری در چیست؟

مراحل رسیدن به عنوان وکیل پایه یک

فارغ التحصیلان رشته حقوق برای کسب پروانه وکالت  باید در آزمون وکالت که توسط کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران قوه قضاییه برگزار می گردد، قبول شوند. کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران قوه قضائیه هر دو مرجعی رسمی و معتبر هستند . افرادی که آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری را قبول می شوند ابتدا کارآموز وکالت و سپس وکیل پایه یک دادگستری می شوند اما قبول شدگان آزمون مرکز امور مشاوران ابتدا کارآموز سپس وکیل پایه۲و در نهایت وکیل پایه۱ می شوند. نحوه گزینش کانون وکلا سخت تر از مرکز امور مشاوران است، اما کارآموزان هر دو مرجع پس از اتمام دوره کارآموزی در صورت قبولی در آزمون اختبار، پروانه وکالت خود را دریافت می کنند که وکلای مرکز مشاوران پس از گذشت دو سال از دریافت پروانه پایه دو، در صورت قبولی در آزمون دیگری پروانه وکالت پایه یک را بدست می آورند.

هر وکیلی که مجوز و پروانه رسمی وکالت را از مراجع ذیصلاح کسب کرده باشد می تواند در تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اعم از معاملات، چک، ارث، وصیت، خانواده و … وکالت کند و اینکه وکلا در دسته بندی های کوچک تر و تخصصی تر (وکیل کیفری، وکیل حقوقی، وکیل چک، وکیل خانواده، وکیل طلاق، وکیل انحصار وراثت، وکیل ملکی، وکیل قراردادها و …) فعالیت می کنند بدین معنا نیست که فقط در یکی از موضوعات می تواند وکالت کنند یا پروانه آنان با هم فرق دارد، بلکه به دلیل پیچیدگی‌های روزافزون انواع دعاوی در کشور به صورت تخصصی کار می کنند. هرچند در حدود اختیارات و جواز وکالت بین وکیل پایه ۱ و پایه ۲ تفاوت هایی وجود دارد.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری در چیست؟

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو:

وکلای پایه و پایه دو دادگستری هردو این اجازه را دارند که در زمینه انجام وکالت در امور حقوقی فعالیت نمایند ولی در  بعضی امور با یکدیگر تفاوت دارند.

وکیل پایه یک دادگستری این اجازه را دارد که بدون هیچ محدودیتی در تمامی محاکم حقوقی یا کیفری کل کشور فعالیت حقوقی کنند.اما وکیل پایه دو فقط حق شرکت در آن دسته محاکم کیفری را دارد که به جرایم تعزیری حبس کمتر از ۱۰ سال، شلاق و جزای نقدی و همچنین در محاکم حقوقی پرونده های مالی کمتر از ۲۵۰میلیون تومان و خواسته های غیر مالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب، را دارد.

آن دسته از وکلایی که از کانون وکلای دادگستری پروانه اخذ می‌کنند بدواً به‌صورت ۲ سال کار آموزی دوره را طی می‌کنند و می‌توانند زیر نظر وکیل سرپرست نسبت به دفاع از حقوق موکل اقدام کنند و پس از طی ۲ سال و همچنین تأیید صلاحیت علمی و گزینش‌های مربوطه موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک شوند.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری در چیست؟

اهمیت پایه وکالت در انتخاب وکیل مناسب

بنابراین شهروندانی که حق انتخاب وکیل را دارند  باید حتما اطلاع کامل از پایه وکیل داشته باشند و بر اساس اینکه که آیا کارآموز وکالت یا وکیل پایه دوم یا اول باشد اقدام کنند. اهمیت و توجه به پایه وکیل درابتدا می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب وکیل باشد. در بعضی موارد اشخاصی که نیاز به وکیل دارند بدون تشخیص این امر اقدام به انتخاب وکیل می‌کنند و بعد از بروز مشکل متوجه می‌شوند که وکیل انتخابی آن‌ها کارآموز پایه ۲ بوده و در صلاحیت دفاع از حقوق وی نمی‌توانسته باشد. بنابراین باید با توجه به موضوع و مشکلات خود، برای انتخاب وکیل مناسب دقت نظر کافی را لحاظ کنید.

برای عموم افرادی که به دنبال یک وکیل مناسب میگردند ، قرار گرفتن اصطلاح پایه۱ پس از نام یک وکیل نوعی اطمینان خاطر است.با این حال اگرچه درست است که اخذ پروانه پایه۱ به نوعی اعتبار و پشتوانه سوابق کاری وکلا به حساب می آید اما گاهی تجربه یک وکیل مجرب با ارزش تر از داشتن مدرک پایه یک می باشد و نمی توان با قطعیت گفت وکیل پایه یک بهتر از وکیل پایه دو می باشد.

در واقع تفاوت اصلی وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری در محدوده اختیارت آن هاست.بنابراین درصورتی که وکیل انتخابی شما وکیل پایه دو باشد باید حتمابایستی بررسی کنید که وکیل فوق قابلیت و اجازه انجام پرونده حقوقی یا کیفری شما را دارد یا خیر.

وکیل حسین یاوری ، متخصص در تمام امور

وکیل پایه یک دادگستری حسین یاوری ، به عنوان بهترین وکیل کیفری اصفهان  ،آماده ارائه خدمات وکالت در اصفهان در انواع دعاوی کیفری، شکایت، خانواده، ملکی، مالی، تجاری، تعزیرات، اداره کار، شهرداری  همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری به عنوان یکی از  بهترین وکیل دادگستری اصفهان می باشد.

شماره تماس جهت رزرو نوبت مشاوره :۰۹۱۳۳۹۴۰۴۳۰

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۱۱۸

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۱۳ بدون نظر 68665 نمایش دسته حقوقی, کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط