جرم تکدی گری و مجازات آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۱۲
۴
(۲۳)

شاید تا به حال واژه تکدی گری به گوشتان نخورده باشد و هیچ اطلاعاتی در این باره نداشته باشید. حتی برخی از افراد اطلاعی از جرم بودن یا نبودن تکدی گری ندارند. در مطلب امروز بهترین وکیل اصفهان جرم تکدی گری و مجازات آن را برایتان شرح خواهد داد.

تکدی گری چیست؟

جرم تکدی گری و مجازات آن

تکدی گردی در واقع اصطلاح قانونی گدایی است. افراد در گوشه کنار خیابان با توسل به فریب و برانگیختن حس ترحم مردم  وجه معاش خودشان را به دست می آورند. تعداد این دست از افراد کم نیست. روش دریافت وجه متفاوت است. برخی بر سر سر میادین شهر و یا سر چهارراه ها میشنینند. و برخی از آنها به در خانه ها و یا مغازه ها مراجعه می کنند. و عده ای هم در مترو ها با به وجود آوردن حس ترحم مسافران و اصرارهای بی وقفه ی آنها مسافران را مجبور به پرداخت هزینه ی اجباری میکنند. روش های زیادی برای تکدی گری وجود دارد. که نمیتوان همه ی آن ها را نام برد.

جرم تکدی گری و مجازات آن

طبق ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی تکدی گری جرم است. و هرکس که با تکدی گری و بر انگیختن حس ترحم مردم امرار معاش کند. به یک تا سه ماه حبس محکوم میشود. همچنین اگر توان مالی داشته باشد. و باز به امر تکدی گری مشغول باشد. در این صورت علاوه بر مجازات حبس یک تا سه ماهه، همه اموالی که از طریق تکدی گری به دست آورد. مصادره میشود.

نکات مربوط به جرم تکدی گری

جرم تکدی گری و مجازات آن
  • جرم تکدی گر جزو جرایمی نیست. که با یکبار اتفاق افتادن شخص مجرم شناخته شود. این جرم جزو جرایم استمراری است. و با چند بار انجام دادن ، این جرم محقق میشود.
  • تکدی گری در صورتی جرم محسوب میشود. که شخص مختار و راضی باشد. به همین دلیل اگر طفل صغیر یا غیر رشید باشد جرم محسوب نمیشود.
  • اگر شخص توان مالی داشته باشد. و باز مرتکب جرم تکدی گری شود. علاوه بر حبس اموالی که با جرم تکدی گری به دست آورده مصارده مشود.
  • طبق ماده ۱۱۷۳ اگر والدینی از فرزند خود در جرم تکدی گری استفاده کنند. حضانت از آن ها سلب خواهد شد. و دادگاه میتواند هر تصمیمی برای حضانت کودک بگیرد.
  • طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری موظف به جلوگیری از گدایی و واداشتن به کار توسعه تکدی گران است.
  • طبق ماده ۱۶ قانون فردی که در خارج از ایران معروف به تکدی گری باشد اجازه خروج از کشور را ندارد.
  • جرم تکدی گری قابل گذشت نیست و نیاز به شاکی خصوصی ندارد.

تفاوت تکدی گری و کلاهبرداری

در کلاهبرداری فرد گول وعده های دروغین فرد کلاهبردار را میخورد و مبلغ هنگفتی به شخص میدهد. برای مثال شخصی با ظاهری آراسته و سوار بر ماشین مدل بالا ، در حالی که لباس و خودرو متعلق به شخص دیگری است. از فردی تقاضای وجهی در مقابل وعده های دورغین میکند. و فرد مقابل گول ظاهر فرد متقاضی را میخورد و مبلغ هنگفتی به او میدهد. بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. در این شرایط فرد کلاهبردار و تکدی گر نیست چرا که با برانگیختن حس ترحم و اصرارهای بی وقفه مبلغ را پرداخت نکرده، فریب ظاهر و وعده های دروغین فرد کلاهبردار را خورده است.

در ریشه کن شدن تکدی گر دولت و مردم باید با یکدیگر همراه شوند. دولت باید بستر اشتغال این دسته از افراد را فراهم کند. و مردم نیز باید با کمک نکردن به این افراد در این اقدام همکاری کنند. چرا که اگر متکدیان درآمدی نداشته باشند. در نهایت این عمل ریشه کن میشود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۴ / ۵. تعداد آرا: ۲۳

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ بدون نظر 2792 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط