جرم نبش قبر و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۱۲-۱۶
۲.۴
(۱۶)

همانطور که میدانید بعد از فوت هر فردی طبق قوانینی که در اسلام وجود دارد. میت شسته و غسل داده و سپس کفن میشود. در نهایت نیز به خاک سپرده میشود. طبق قواعد فقهی اسلام بعد از به خاک سپرده شدن میت از بین بیردن قبر وی بدون مجوز قانونی و شرعی جرم است. چرا که سبب شکستن حرمت میت میشود. در ادامه با بهترین وکیل کیفری اصفهان همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص جرم نبش قبر و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی بیان کند.

جرم نبش قبر و شرایط احقاق آن

نبش قبر در اصطلاح حقوقی به معنای شکافتن قبر است. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند که نبش قبر در صورتی سبب آشکار شدن جسد میت شود، جرم است. برای تحقق جرم شکافتن قبر شروطی وجود دارد. که بهترین وکیل کیفری اصفهان به صورت زیر بیان میکند.

  • اولین شرط تحقق جرم شکافتن قبر نداشتن مجوز است
  • دومین مورد که بسیار مهم تلقی میشود، قصد و هدف مجرم از نبش قبراست.
  • سومین شرط وجود داشتن جسد یا جناز میت است. یعنی اگر نبش قبر صورت گیرد اما جسدی در آن وجود نداشته باشد جرم شکافتن قبر تحقق پیدا نمیکند.
  • چهارمین مورد آشکار شدن جسد و یا حتی بخشی از آن است. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند اگر نبش قبر انجام شود اما جسد میت آشکار نشود. برای مثال جسد درون تابوت باشد و آشکار نشود، مجازاتی برای آن در نظر گرفته نمیشود.

تفاوت جرم شکافتن قبر و تخریب قبر

جرم نبش قبر و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی

برخی جرم نبش قبر و تخریب قبر را برابر میدانند. که باید بگوییم این یک باور اشتباه است. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند نبش قبر یعنی بیرون آمدن و آشکار شدن جسد میت دفن شده اما تخریب قبر به معنای خراب شدن قبر بدون آشکار شدن جنازه میت از این رو نبش قبر و تخریب قبر با یکدیگر متفاوت اند.

مجازات نبش قبر

بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند طبق ماده ۶۳۴ قانون مجازات اسلامی هر کس بدون مجوز شرعی و با قانونی (اجازه دادگاه) به شکافتن قبر دیگری بپردازد. محکوم به مجازات حبس تعزیری از ۳ ماه و ۱ روز تا یک سال خواهد شد. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند در برخی موارد مجازات نبش قبر بیشتر خواهد شد. مانند زمانی که مجرم به جسد میت آسیبی برساند. در چنین حالتی در صورت درخواست شاکی علاوه بر مجازات نبش قبر دیه جنایایات بر میت نیز اضافه خواهد شد. همچنین اگر نبش قبر در پی رسیدن به اشیا یا اموال گرانبها درون قبر بوده باشد. مجرم علاوه بر مجازات نبش قبر به جرم شکستن حرز و سرقت نیز محکوم خواهد شد. همچنین در صورت ربودن یا مخفی کردن جسد نیز به مجازات شکافتن قبر اضافه خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۴ / ۵. تعداد آرا: ۱۶

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ بدون نظر 1815 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط