حضانت فرزندان نامشروع برعهده کیست؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۴-۰۶
۵
(۱)

حضانت فرزندان نامشروع

از جمله مهم ترین تکالیفی که والدین در قبال فرزندان خود دارند ، حضانت آنان است . حضانت به معنای نگهداری از فرزندان و مراقبت جسمی و عاطفی از آنان می باشد که به لحاظ حقوقی هم حق والدین است و هم تکلیف آنان محسوب می شود . اما سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که حضانت فرزندان نامشروع با چه کسی است ؟ آیا والدین فرزندان نامشروع نیز تکلیف به حضانت فرزندان خود دارند ؟ برای پاسخ دادن به این سوالات، نخست به بررسی تکلیف والدین نسبت به حضانت فرزندان خود پرداخته و سپس حضانت فرزندان نامشروع را بررسی می نماییم . همچنین شما می توانید به صورت حضوری یا غیر حضوری از وکیل اصفهان سوالات خود را بپرسید.

حضانت فرزندان

در قانون مدنی ، حضانت فرزندان تعریف نشده است ، اما به لحاظ لغوی حضانت فرزندان به معنای نگهداری از فرزندان و حمایت جسمی و عاطفی از آنان است . بر اساس قانون مدنی ، حضانت فرزندان ، هم حق والدین است و هم تکلیف آنان محسوب می شود ؛ به این معنا که والدین را نمی توان از حق حضانت فرزندشان محروم نمود و در مقابل ، والدین نیز نمی توانند از به عهده گرفتن حضانت فرزندان خودداری نموده و آنها را رها کنند . البته در صورتی که یکی از والدین فوت کند ، حضانت به عهده دیگری که زنده است قرار می گیرد و در صورت جدایی والدین ، حضانت فرزندان اعم از پسر و دختر تا سن هفت سالگی به عهده مادر و پس از آن ، تا سن بلوغ به عهده پدر قرار می گیرد .

حضانت فرزندان نامشروع

در این قسمت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که حضانت فرزندان نامشروع به عهده کیست ؟ آیا والدین فرزندان نامشروع نیز همچون والدین فرزندان مشروع حق و تکلیف به حضانت فرزندان خود دارند ؟

گفتنی است که بر اساس ماده ۱۱۶۷ قانون مدنی ، طفل متولد از زنا به زناکار منتسب نخواهد بود ؛ به این معنا که از حقوق قانونی فرزندان مشروع بهره مند نمی شود . اما در طول سال های اخیر ، دیوان عالی کشور یک رای وحدت رویه صادر کرده است که بر اساس آن ، مسئله حضانت طفل نامشروع تعیین تکلیف شده است . بر اساس این رای وحدت رویه که مثل قانون لازم الاجراست ، بین طفل مشروع و طفل نامشروع از جهت حقوق و تکالیف ، اصولا تفاوتی وجود ندارد و فقط رابطه توارث یا ارث بردن میان فرزند نامشروع با والدینش منتفی است . بنابراین ، پدر و مادر نامشروع نیز حق و تکلیف حضانت فرزند نامشروع خود دارند . بعلاوه اینکه باید نفقه فرزند نامشروع را نیز به وی بپردازند و برای او شناسنامه بگیرند  . بنابراین ، در حال حاضر ، حضانت طفل نامشروع با والدینش می باشد و از این لحاظ ، تفاوتی میان حضانت فرزندان متولد از زنا و فرزندان مشروع وجود ندارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه فرزند نامشروع و ارث فرزند نامشروع کلیک کنید . 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ بدون نظر 375 نمایش دسته خانواده

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط