حفظ اسرار موکل ،اساس کار یک وکیل کیفری خوب

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۲۰
۰
(۰)

حفظ اسرار موکل توسط وکیل تا چه حد اهمیت دارد؟ یکی از مواردی که موکلان روی آن همواره حساس هستند حفظ اسرار آنها توسط وکیل میباشد. یک وکیل کیفری خوب دارای اخلاق حرفه ای نیز است که مهمترین آن حفظ اسرار موکل خود در تمام طول رسیدگی به پرونده و پس از آن میباشد.علاوه بر این رازداری از جمله یکی از  تکالیف و وظایف قانونی وکلای دادگستری نیز میباشد که حتی در قانون نیز آمده است.
طبق ماده سی قانون وکالت: وکیل میبایست اسراری را که توسط وکالت از طرف موکل مطلع شده و همچنین اسرار مربوط به‌ حیثیات و شرافت و اعتبارات موکل را حفظ نماید و در صورت افشای اسرار موکل خود به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

در چه مواردی افشای اسرار موکل بلامانع است؟

یک وکیل دادگستری طبق قانون وکالت میتواند اسراری را که مجبور به افشای آن باشد را نزد دادگاه قبول نکند .  هرگاه وکیل به عنوان ادای شهادت در دادگاهی دعوت شود ، میتواند با کمال استقلال و آزادی تمام از پاسخ هر سوالی که منتهی به افشای اسرار شغلی او شود امتناع کند.

برای روشن شدن بیشتر این موضوع فرض کنید موکل مظنون به قتل باشد اما دلیلی به ارتکاب جرم از ناحیه وی به دست نیامده باشد با این حال موکل نزد وکیل اقرار به ارتکاب قتل نماید .لذا از وکیل خود بخواهد با توجه به مدارک موجود از وی دفاع کند .اما آیا در صورتیکه وکیل چنین رازداری را در دادگاه  فاش کند مشمول مقررات این ماده خواهد بود یا خیر؟

طبق قانون وکالت ، افشاء اسرار موکل مشمول پیگرد قانونیست اما به نظر می رسد ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی تکلیف این امر را روشن نموده است.
دراین ماده آمده است :کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می شوند هرگاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشاء کنند به حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال و یا جزای نقدی محکوم خواهند شد . قید عبارت در غیر از مواد قانونی تکلیف را در این مورد معلوم می نماید.به عبارت دیگر در چنین شرایطی افشاء اسرار در زمره موارد قانونی بوده و در صورت افشاء وکیل  مجازات نخواهد شد .

در هرصورت آن چیزی که مسلم است این است که وکیل محرم و رازدار اسرار موکل خود محسوب می گردد و باید در حفظ اسرار موکل خود چه امور مربوط به وکالت و چه غیر آن کوشا باشد و همانگونه که در قسم نامه نیز ذکر شده افشاء اسرار موکل اقدامی خلاف شرافت وکالت است.

مجازات افشای اسرار موکل توسط وکیل دادگستری

طبق قاون  وکالت ، پزشکان و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل و حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.پایه و اساس جرم‌انگاری این رفتار و ممنوعیت افشای اسرار مردم، حمایت از تمامیت معنوی و حیثیت اشخاص است و همان‌طور که جسم انسان از حرمت و کرامت برخوردار است، روح، روان و آبروی وی نیز دارای ارزش و احترام است. عاتوه بر اینکه فلسفه جرم‌انگاری این رفتار از جهتی حفظ امنیت و سلامت جامعه نیز است.

مشاوره با وکلای حرفه ای و قابل اعتماد با تاکید بر حفظ اسرار موکل

در حیث این موارد ،  اشخاص بایستی جهت رسیدگی به پرونده های حقوقیشان و حتی طرح سوالات حقوقی جوانب احتیاط را رعایت کرده و نزد وکلای حرفه ای و قابل اعتماد مراجعه کنند. از این رو ما مفتخریم وکیل حسین یاوری ، بهترین وکیل کیفری اصفهان  و همچنین بهترین وکیل حقوقی اصفهان را به شما معرفی نماییم که با کسب سالها تجربه و اعتماد در شرکتهای تجاری و انجام بیش از ۸۰۰ پرونده حقوقی , کیفری , خانواده , ثبتی  و … با حفظ کامل اسرار  و برخورداری از اخلاق حرفه ای ، پرونده های حقوقی تان را به بهترین شکل  انجام  خواهد داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۲۰ بدون نظر 1415 نمایش دسته حقوقی, کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط