حق حبس زن چیست و شرایط حقوقی آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۱۳
۰
(۰)

حق حبس یکی از حقوق زنان است که از مهم ترین مباحث حقوقی نیز میباشد. شاید برخی از افراد درباره اینکه حق حبس زن چیست و شرایط حقوقی آن چگونه است. اطلاعی نداشته باشند. در ادامه مطلب بهترین وکیل حقوقی اصفهان اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

حق حبس زن چیست

حق حبس حقی است. که زن میتواند تا زمانی که مهریه خود را به صورت تمام و کمال نگرفته است. از انجام وظایف خود در قبال شوهر خودداری نماید. این قانون در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ذکر شده است. همچنین بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند. طبق ماده ۱۰۸۶ حق حبس زن فقط در صورتی قابل اجرا کردن است. که زن قبل از اجرای این حق تمکین نکرده باشد. در این مورد تمکین هر دو نوع عام و خاص را شامل میشود. بنابراین اگر زن به خانه همسر برود یا با او رابطه جنسی داشته باشد. دیگر حق حبس را نمیتواند بگیرد.

حق حبس زن چیست و شرایط حقوقی آن

شرایط اعمال حق حبس

همانطور که در ابتدای گفته شد. تحقق حق حبس شرایطی دارد که اگر هر کدام از آن ها محقق نشود زن نمیتواند از این حق برخودار شود. مهریه زن باید حال باشد. در واقع یعنی مهریه عندالمطالبه باشد. برای مثال اگر زن مهریه اش عندالاستطاعه باشد. نمیتواند از این حق بهره ببرد. همچنین عدم تمکین عام و خاص قبل از اجرای این حق ضروری است و زن نباید هیچ گونه تمکین خاص و عام انجام داده باشد. در صورت تمکین نمیتواند از این حق استفاده نماید. و نیز اگر زن بداند که مرد شرایط و توان مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد و این در دادگاه اثبات شود زن نمیتواند حق حبس را بگیرد.

نکات حقوقی حق حبس

  • اگر زن از این حق خود با وجود نیازمندی مرد و اقساطی شدن مهریه استفاده کند. می‌تواند از این حق تا پایان اقساط استفاده کند و از تمکین خودداری کند.
  • زن میتواند همزمان با حق حبس نفقه خود را دریافت کند. و زوج باید نفقه او را بپردازد.
  • اگر مرد بخواهد زن را به دلیلدریافت حق حبس طلاق دهد زن نمیتواند از حق تنصیف استفاده کند.
  • زن نمیتواند با گرفتن حق حبس و دوری از شروع زندگی مشترک درخواست طلاق به دلیل مشقت و سختی زندگی بدهد.
  • با وجود حق حبس مرد نمیتواند زن را به اجبار به تمکین وادارد. اما اگر توان مالی نداشته باشد. داگاه حکم ازدواج مجدد او را خواهد داد.

در چه موارد دیگری به جز مهریه میتوان از این حق استفاده کرد؟

حق حبس زن چیست و شرایط حقوقی آن

حق حبس در عقودی جریان دارد که معوض باشد. با مثالی ساده تر بیان میکنیم. عقودی مثل بیع، اجاره و غیره از عقود معوض است. برای مثال در عقد بیع شخصی خانه خود را به فردی میفروشد. خریدار و فروشنده نسبت به هم متعهد هستند. فروشنده میتواند تا زمانی که مبلغ خانه را دریافت نکرده خانه را به خریدار تحویل ندهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۱۳ بدون نظر 215 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط