حکم جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازت آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۵-۳۱
۳.۵
(۵۴)

یکی از راه های اخاذی در این روزها ضبط کردن صدا بدون اجازه و تهدید مداوم پخش آن است. در این مقاله بهترین وکیل در اصفهان بیان میکند که ضبط صدا در واقع نقض حریم شخصی و خصوصی افراد و حقوق اساسی شهروندان است. چگونه میتوان از این حق دفاع کرد. و حکم جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازت آن چیست در ادامه با ما همراه باشید.

آیا ضبط صدا دیگران بدون اجازه جرم است؟

در برخی از موقعیت ها برای ارائه دادن مدرک به دادگاه تنها راه یک فایل صوتی است. اما باید به این موضوع توجه کرد که اگر فایل صوتی بدون اجازه و به قصد آزار و اذیت دیگران ضبط شود جرم است. و جرم آن میتواند با گروگانگیری مسلحانه برابری میکند. حال اگر این ضبط صدا برای شخص ضرری نداشته باشد و آبرو حیثیت وی را خدشه دار نکند جرمش چیست؟ در این صورت جرم نخواهد بود. در صورت سو استفاده از فایل ضبط شده طبق قانون کیفری فرد مجرم است. به طور کلی ضبط صدا توسط افراد عادی جرم محسوب نمی‌شود تا زمانی که از آن سوء استفاده نشود.

حکم جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازت آن

شرایط ویژه این جرم برای مشاغل خاص

در برخی از مشاغل مثل روزنامه نگاران، خبرنگاران، وکلا(جهت مشاوره حقوقی) و … ضبط صدا انجام میشود. این افراد هم اگر بدون داشتن مجوز قانونی و یا بدون اطلاع فرد مشغول به ضبط صدا و تصویر شوند. مظابق قانون جریمه خواهند شد. اگر بخواهیم با مثالی این جرم را بهتر توضیح دهیم. میتوانیم بگوییم حتی افراد با تکیه بر رابطه همسری نمیتوانند به مکالمات همسر خود گوش دهند. چون این عمل غیر اخلاقی و در واقع تعرض به حریم خصوصی همسر است. طبق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود.

در چه مکان هایی ضبط صدا توسط افراد عادی جرم محسوب میشود؟

دادگاه یکی از مکان هایی که ضبط صدا در آن ممنوع است. مطابق تبصره ماده ۳۵۳ قانون آئین دادرسی کیفری هرگونه عکس‌برداری و ضبط صدا یا فیلم از جلسه دادگاه ممنوع است. اجازه ضبط صدا و فیلم از همه و یا بخشی از جلسه دادگاه را رئیس دادگاه میتواند صادرکند.

بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند، که مکالمات دادگاه کیفری یک باید ضبط شود. و این مورد از طرف مراجع بالاتر الزام شده است.

صدای ضبط شده می تواند در حکم دادگاه موثر باشد؟

طبق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم کیفری عبارت اند از علم قاضی، اقرار، شهادت و قسم است. بنابراین ضبط صدا فقط میتواند اماره باشد. دلایلی که در پرونده ارائه می‌شوند به طور قطع پذیرفته خواهند شد اما مدارک اماره فقط یک احتمال هستند و باید به اثبات برسند. با این حال روی علم قاضی تأثیرگذار است.

مجازات ضبط صدا بدون اجازه دیگران

حکم جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازت آن

بهترین وکیل اصفهان مجازات ضبط صدا را برای دو دسته تعریف کرده است: افراد عادی، ماموران و کارمندان دولت

افراد عادی: ضبط صدا برای مردم عادی جرم نیست. اما شنود غیرمجاز جرم است. اگر فردی محتوای ارتباطی غیر عمومی که در سامانه‌های مخابراتی، رایانه‌ای، امواج نوری و الکترومغناطیسی رد و بدل می‌شوند. را بدون مجوز و به صورت غیرقانونی شنود کند، می‌بایست جزای نقدی بین ۴۰-۱۰ میلیون ریال، مجازات حبس ۶ ماه تا ۲ سال و یا بسته به صلاحدید قاضی به هر دو نوع مجازات، محکوم شود. همچنین خرید و فروش دستگاه شنود جرم است.

ماموران و کارمندان دولت: بر طبق ماده ۵۸۲ قانون اساسی هر شخصی که در دولت فعالیت می‌کند، اگر بدون حکم قانونی اعمالی همچون ضبط صدا، استراق‌سمع، بازرسی و مواردی از این قبیل را انجام دهد، محکوم به ۳-۱ سال حبس یا پرداخت ۶ تا ۱۸ میلیون ریال غرامت خواهد بود.

مجازات اخاذی از دیگران با صدای ضبط شده‌

درباره جرم ضبط صدا و اخاذی از آن بهترین وکیل اصفهان می گوید اگر مجرم از کارمندان و ماموران دولت باشد. در صورت اخاذی بار اول طبق صلاحدید قاضی محکوم به ۱۶ ماه و یک روز تا ۳ سال حبس یا پرداخت نقدی ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلیون ریال یا هردو مجازات میشود. در صورت تکرار جرم شنود برای بار سوم، دادگاه میتواند این شخص را به مدت یک ماه تا یک سال از خدمات الکترونیک عمومی محروم کند. و در صورت تکرار مجدد دادگاه میتواند شغل فرد را به حالت تعلیق در آورد.

مدارک لازم برای تنظیم شکایت ضبط غیرقانونی صدا

اگر از صدای ضبط شده شما سوء استفاده شده و تصمیم به شکایت دارید. باید شکایت خود را تنظیم کنید و در سامانه الکترونیکی قضائی ثنا ثبت کنید. بهتر است در این مسیر از وکیل کیفری کمک بگیرید تا با ارائه مدارک لازم جهت تنظیم شکایت و ثبت در سامانه مانند مشخصات هویتی خود و محل وقوع جرم و یا نوع جرم انجام‌گرفته را همراه با شاهدین و مستندات و ادله محکمه‌پسند به دادگاه و یا دادسرا به شکایتتان رسیدگی شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۵ / ۵. تعداد آرا: ۵۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۵/۳۱ بدون نظر 6820 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط