حکم سنگسار در قانون جمهوری اسلامی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۳۰
۳
(۱)

رجم یا سنگسار یکی از مجازات هایی است. که در شرع آمده است. اگر درخصوص حکم سنگسار در قانون جمهوراسلامی اطلاعی ندارید. در ادامه مطلب با بهترین وکیل اصفهان همراه باشید. ایران جزو ۶ کشوریی است. که در حکم جزایی آن حکم سنگسار وجود دارد.

سنگسار چیست؟

به طور کلی سنگسار نوعی مجازات است که به مرگ می انجامد. در سنگسار یا همان رجم به فرد محکوم آنقدر سنگ پرتاب می شود. که فرد محکوم جان بدهد. حقوق بشر و مجامع بین‌المللی و فعالان داخلی همواره برای حذف حکم سنگسار در قانون جمهور اسلامی ایران با موضع‌گیری‌های تند و انتقادی در تلاش هستند. سنگسار در ایران عمدتا در مناطقی گزارش شده که نرخ آموزش و سواد در آن مناطق پایین است. و متهمان بعضاً از مفهوم پرونده‌ای که در موردشان تشکیل شده بی‌اطلاع‌اند.

مجازات چه جرم سنگسار میباشد؟

مجازات سنگسار بر زناکار محصن و محصنه  اعمال می شود. در این نوع زنا فرد زناکار علاوه بر اینکه عاقل و بالغ بوده، همسر دائمی در دسترس نیز داشته است. و می توانست با او رابطه جنسی برقرار کند. همچنین اگر مرد متاهل با مرد دیگری رابطه جنسی ( لواط) برقرار کند. در صورت متاهل بودن هر دو حکم آن سنگسار می باشد. بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند. مطابق قانون ایران اگر شخص متأهلی با یک زن نامحرم رابطه جنسی برقرار کند. و ۴ شاهد ارتکاب جرم را شهادت دهند. و یا اگر مرتکبین جرم چهار بار نزد قاضی به وقوع جرم اقرار نمایند. زنا ثابت می شود. شاهد، باید رابطه جنسی را با چشمان خود از نزدیک دیده باشد. و در حضور قاضی آن را شهادت دهد.

شرایط حکم سنگسار در قانون ایران

  • متأهل و دارای همسر باشد: اگر یکی از طرفین متاهل نباشد. حکم او دیگر سنگسار نخواهد بود و محکوم به شلاق و یا حبس تعزیری خواهد شد.
  • همسر دائم داشته باشد: اگر زن یا مردی که در ازدواج موقت هستند. باشخص دیگری مرتکب زنا شوند، اگرچه اصطلاحاً همسردار هسـتند. اما حکم آنها سنگسار نخواهد بود.
  • با همسر خود قبل از اینکه مرتکب زنا شود. دست کم یک مرتبه همبستر شده باشد: شخص زناکاری که همسر دائم دارد. در صورتیکه هنوز با همسر دائم خود هم بستر نشده سنگسار نخواهد شد.
  •  به همسر خود برای ارتباط جنسی دسترسی داشته باشـد: هرچـه مـانع از اسـتفاده مشروع از همسر دائم شود، مانع از تحقق زنای محصنۀ مستوجب سنگسار خواهد بـود. در سفر بودن همسر، بیماری مقاربتی، عنن مرد و…، ازجمله مواردی است کـه مـانع از تحقـق حکم سنگسار برای زناکار می شود.
  • آزاد باشند : سنگسار بر زن و مردی که کنیز یا برده باشند، اعمال نخواهد شد.
  • همه شرایط عمومی تکلیف را داشته باشد : افزون بر موارد مذکور، که در شکل مفهوم زنای محصنه نقش اساسی دارند، بایـد شـرایط عمومی تکلیف نیـز وجـود داشـته باشد. خلل در هریک از شرایط عمومی تکلیف، موجب سقوط مجـازات شـود. برخـی از شرایط عمومی تکلیف عبارتند از: بلوغ، عقل، علم به حکم، علم به موضـوع، عـدم اجبـار، عدم اکراه و….
حکم سنگسار در قانون جمهوری اسلامی

نحوه اجرای سنگسار

برای اجرای حکم سنگسار طبق قانون ایران، در اولین مرحله فرد را غسل میت میدهند. در واقع همان غسلی است. که بعد از مرگ میت روی فرد میبت انجام میشود. سپس بعد از قرار دادن مجرم در گودال به او دستور انجام حنوط می دهند. و بعد از آن دور محکوم را مانند میت کفن میکنند. درصورتی که مجرم زن باشد. تا سینه درون گودال میگذارند. اگر مجرم مرد باشد. تا کمر درون گودال میگذارند. پس از آن آنقدر به فرد محکوم سنگ می زنند تا بمیرد. اندازه سنگ ها متوسط است. به طوری که به راحتی بتوان آن ها را بلند و پرتاب کرد. بعد از مرگ مجرم برای او نماز میت خوانده میشود. و او را دفن میکنند. اگر جرم با شاهدین اثبات شود. اولین پرتاب سنگ توسط شاهدین انجام میگیرد. اما در صورتی که مجرم اعتراف کند. حاکم شرعی باید اولین پرتاب سنگ را انجام دهد.

اگر مجرم حین سنگسار از گودال نجات پیدا کند چه میشود؟

با بیان بهترین وکیل اصفهان اگر مجرم خود به جرمش اعتراف کند و در حین سنگسار بتواند از گودال خارج شد. فرار کند. جرمش بخشیده میشود. و مجدد سنگسار نمیشود. اما اگر با شهادت شاهدین حکم اجرا شود. در هنگام اجرا شدن حکم فرار کند. دوباره حکم سنگسار بر او اجرا میشود.

تبدیل حکم سنگسار به اعدام

بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. همانطور که درابتدای مطلب بیان شد. در جامعه کنونی ایران حکم سنگسار یا رجم با انتقادها و برخوردهای تندی از سوی حقوق بشر و فعالان مدنی رو به رو شده است. از این رو در قانون جدید مجازات سال ۹۲ امکان تبدیل این مجازات به اعدام و شلاق فراهم شده است. طبق قانون جدید مجازات اسلامی سال ۹۲ حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم می باشد. درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه در صورتی که جرم با بینه(شهادت و گواهی، دو مرد عادل و یا یک مرد عادل و دو زن عادل یا چهار زن عادل می باشد.) اثبات شده باشد. موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است. و در غیر این (یعنی اثبات از طریق ادله دیگر) صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر کدام خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ بدون نظر 1191 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط