دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۵-۲۲
۴.۵
(۲)

همانطور که میدانید مطابق قانون در ایران برای ازدواج دختران اذن و اجازه پدر ضروری است. اگر پدر بدون دلیل منطقی این اجاره را ندهد دختر میتواند دادخواست اجازه ازدواج بدهد. با داشتن رای مثبت دادگاه دیگر نیازی به اجازه پدر نیست. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا مراحل و شرایط دادخواست اجازه ادواج دختر از دادگاه را برایتان شرح دهیم.

نکات اجازه ازدواج دختر

دختران پس سن ۱۸ سالگی و یا اثبات رشد یعنی قبل از ۱۸ سالگی و بعد از بلوغ اختیار تمامی امور مالی و غیرمالی خود را دارند و حتی بدون اجازه پدر میتوانند پاسپورت بگیرند. اما برای ازدواج حتما باید اجازه پدر یا جد پدری باشد. درصورت نبود پدر و جد پدری دختر برای زادواج نیاز به اجازه کسی ندارد. لازم به ذکر است ازدواج دختر باکره نیاز به اجازه پدر با جد پدری دارد. اگر دختر باکره نباشد نیازی به اجازه پدر یا جد پدری نیست. حتی اگر دختر در اثر رابطه نامشروع بکارت خود را از دست داده باشد. چنانچه دختر یکبار ازدواج کرده باشد اما رابط زناشویی نداشته باشد و همچنان باکره باشد برای ازدواج دوم هم نیاز به اجاره پدر دارد.

دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

شرایط دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

در شرایطی که دختر تمایل به ازدواج دارد و فردی مناسب را برای ازدواج نتخاب کرده باشد. و فرد از پدر دختر را خوستگاری کند و پدر ازجازه و رضایت ندهد دختر میتواند به دادگاه دادخواست اجازه ازدواج بدهد. دادگاه بعد از بررسی و تخشخیص صلاحیت خواستگار معرفی شده از نظر هم کفو بودن و صلاحیت مالی و اخلاقی خواستگار را رد یا تایید میکند. درصورت تایید دادگاه دختر نیازی به اجازه پدر برای ازدواج نخواهد داشت. داشتن وکیل خانواده در اصفهان میتواند در روند دادخواست کمکتان شود.

مدارک لازم برای پرونده سازی

  • ثبت نام در سامانه ی ثنا
  • فتوکپی مصدق شناسنامه طرفین
  • توافق نامه ی ازدواج (توافق زوجین در خصوص مهریه و شروط ضمن عقد)
  • معرفی کامل مردی که قصد ازدواج با او را دارید از جمله بیان وضعیت شغلی، تحصیلی و …

سوالات متدوال

اگر دختری در سنین بالا باشد برای ازدواج نیاز به اجازه پدر دارد؟

برخی بر این باورند که اگر دختر در سن بالا و درجات تحصیلی بالایی باشد میتواند بدون اجازه پدر ازدواج کند. در حالی که این تصور اشتباه است. دختر باکره در هر صورت، در هرسنی و با هر مدرک تحصیلی و موقعیت اجتماعی نمیتواند بدون اجازه پدر ازدواج کند. همچنین اگر دختر در اثر ورزش یا جراحی و … بکارت خود را از دست داده باشد، در حکم دختر باکره است و برای ازدواج نیازمند اذن پدر یا پدربزرگ پدری است.

اگر ازدواج از نوع موقت باشد باز هم به اجازه پدر نیاز است؟

بله در قانون مدنی لفظ نکاح آمده یعنی هر دو نوع ازدواج، دائم و موقت در نظر گرفته شده است بنابراین چه برای ازدواج دائم و چه موقت اجازه پدر یا جد پدری نیاز است.

اگر دختری یتیم باشد اجازه ازدواج آن چطور صادر میشود؟

دختری که پدر و پدر بزرگ پدری او هر دو فوت کرده باشند برای ازدواج نیازمند اذن کسی نیست و و می تواند بدون نیاز به اذن دادگاه ازدواج کند. اما اگر پدر فوت کرده باشد و پدربزرگ پدری زنده باشد، دختر نیاز به اذن پدربزرگ برای ازدواج دارد. چنانچه پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و امکان کسب اجازه از آنها وجود نداشته باشد و دختر نیاز به ازدواج داشته باشد، وی باید به دادگاه مراجعه نموده و از دادگاه اذن ازدواج بگیرد.

باید بدانیم

باید بدانیم که ثبت ازدواج دختری بدون اجازه پدر یا جد پدری ممکن نیست. در واقع ازدواج دختر باکره بدون اذن ولی او یا اذن دادگاه ممنوع است و در صورت تخلف، برای او مسئولیت انتظامی ایجاد می شود.

شما عزیزان میتوانید برای دادخواست اجازه ادواج از دادگاه به بهترین وکیل خانواده در اصفهان مراجعه کنید تا با در نظر گرفتن قوانین و دادن مشاوره درست راهنمایتان باشد و بتوانید به راحتی در گرفتن اجازه از دادگاه اقدام کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۴.۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ بدون نظر 1150 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط