عده چیست؟ و هرآنچه که باید درباره عده بدانیم

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۲۷
۵
(۱)

اگر اطلاعی در خصوص اینکه عده چیست؟ و مدت زمان آن چقدر است ندارید. در ادامه مطلب با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید. اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

عده چیست؟

به طور کلی و به زیان ساده عده یعنی مدت زمانی که زن پس از جدایی از همسر خود بر اثر طلاق و یا وفات و یا تمام شدن مدت ازدواج موقت نباید ازدواج مجدد داشته باشد. اگر در این مدت زن ازدواج مجدد کند. عقد او باطل است. نام دیگر عده ایام حیض است. زنی که از همسر خود جدا میشود. باید ایام حیض را به احترام زندگی مشترک با همسر و یا اگر طلاق رجعی بود، به دلیل اینکه همسر بتواند به‌ ایشان رجوع کند و یا به احتمال بارداری باید نگه دارد.

انواع عده

که جواب سوال عده چیست را به دست آوردی باید بدانید که عده انواع مختلفی که بهترین وکیل خانواده در اصفهان به شرح زیر آن را بیان میکند:

  • عده وفات
  • عده طلاق
  • عده طلاق رجعی
  • عده عقد موقت
  • عده همسر مفقودالاثر
  • عده زن باردار

عده وفات چقدر است؟

عده وفات به طور کلی ۴ ماه و ۱۰ روز است. باکره بودن و یائسه بودن خانم در مدت عده وفات تاثیری نخواهد داشت. اگر خانم باردار باشد و کمتر از ۴ ماه و ۱۰ روز به زایمان او باقی مانده باشد. در این صورت باید بعد از زایمان عده را نگه دارد. تا ۴ ماه و ۱۰ روز بگذرد. اگر هم مدت زمان بارداری بیشتر از ۴ ماه و ۱۰ روز باشد باید تا زمان زایمان عده را نگه دارد.

عده طلاق

عده چیست؟ و هرآنچه که باید درباره عده بدانیم

به طور کلی عده طلاق برای خانم هایی که یائسه و باکره نیستند. ۳ ماه و ۱۰ روز است. بهترین وکیل خانواده در اصفهان بیان میکند. از نظر فقهی می‌گویند خانم باید سه نوبت عادت ماهانه را طی کند و سپس پاک شود. اگر به دلیل اقتضای سن عادت ماهانه نشود مدت عده او ۳ ماه است. در صورت اینکه در هنگام بارداری جدا شود تا زمان زایمان باید در عده بماند.

عده طلاق رجعی ۳ ماه و ۱۰ روز است. که در این نوع از طلاق اگر مرد در مدت عده به همسر خود رجوع کند نیاز به جاری شدن صیغه عقد نیست. و اما اگر در مدت عده زن با کسی رابطه برقرار کند تا ابد به یک دیگر حرام میشوند.

عده عقد موقت چقدر است؟

در عقد موقت اگر مدت عقد تمام شود. و یا ما بقیه مدت را مرد ببخشدو خانم در سنی باشد که عادت ماهانه شود. باید به مدت دوبار عادت ماهانه شدن در عده بماند. اگر در سنی بود که عادت ماهانه نخواهد شد باید به مدت ۴۵ روز عده نگه دارد. اگر در عقد موقت همسرشان فوت کند باید عده وفات را به جا آورند.

عده همسر مفقودالاثر

اگر همسر زنی برای مدت طولانی نباشد. حتی زن نداند که او زنده است یا مرده درصورت تمایل میتواند اعلام مفقودالاثری کند. درمدت زمانی که مرد نباشد اما مالی برای همسرش گذاشته باشد یا خانم سرپرستی داشته باشد که مخارج او تامین شود طلاق جایز نیست. اما در صورتی که نه مالی باشد و نه سرپرستی که بتواند مخارج زن را تامین کند. زن میتواند به دادگاه اعلام مفقود الاثری کند. بعد از چهار سال از اعلام مفقودی حاکم میتواند حاکم صیغه طلاق را جاری کند. بعد از طلاق غیابی خانم باید عده وفات را به جا آورد. یعنی ۴ ماه و ۱۰ روز در عده باشد که در صورتی که مرد در این مدت حضور پیدا کرد بتواند به همسرش رجوع کند.

عده زن باردار چگونه است؟

با توجه به مطالب فوق و درک مطلب عده چیست باید بدانید که عده زن باردار تا مدت زمان زایمان اوست. و اگر به مدت زمان زایمان او کمتر از چهار ماه باقی مانده است. باید بعد از زایمان در عده بماند. تا ۴ ماه و ۱۰ روز کامل شود.

عده چیست؟ و هرآنچه که باید درباره عده بدانیم

چه کسانی ایام عده طلاق ندارند؟

  • زنانی که باکره باشند. عده طلاق ندارند.
  • زنانی که یائسه باشند. و امید بارداری نداشته باشند.
  • زنانی که در زمان عقد موقت سن‌شان به بارداری نمی‌رسید.
  • زنانی که رحم ندارند.

<<قابل ذکر است که بر عده وفات را باید نگه دارند.>>

مجازات رعایت نکردن عده

نوع طلاق در مدت عده تاثیر گذار نیست و در هر صورت باید مدت عده بگذرد تا خانم بتواند ازدواج مجدد نماید. اگر زوجی در زمان عده خانم با یکدیگر ازدواج کنند آن عقد باطل است. اگر مرد از مدت عده آگاه نباشد مجازات نمیشود. در غیر این صورت هر دو هم زن و هم مرد مجازات میشوند. حتی اگر رابطه زناشویی برقرار نکرده باشند. بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند. هر زنی که در قید زوجیت یا عده دیگری است. خود را به عقد دیگری درآورد. در صورتیکه منجر به مواقعه نگردد. و یا هر کسی که زن شوهردار یا زنی را که در عده دیگری است. برای خود ترویج نماید در صورتی که منتهی به مواقعه نگردد. به حبس از شش ماه تا دو سال و یا از سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم‌ می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ بدون نظر 190 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط