عذر موجه برای عدم حضور در دادگاه چیست

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۱۴
۲
(۲)

اگر مشکلی برایتان پیش آمد و نتوانستید در دادگاه حضور یابید. باید به دادگاه دلایل غیابتان را ارائه کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید. تا بدانید که عذر موجه برای عدم حضور در دادگاه چیست و چه زمانی باید آن را به دادگاه ارائه کنید.

عدم حضور در دادگاه

باید بدانید که اگر قصد حضور در دادگاه را ندارید. باید عذر موجه داشته باشید. عدم حضور در دادگاه پیامدهای منفی در پیش دارد. قوانینی برای عدم حضور وجود دارد. که با ارائه آن ها میتوانید عدم حضورتان را موجه کنید. تا جلسه رسیدگی دادگاه تجدید شود. البته در برخی مواقع اگر خواهان و خوانده وکیل دارند. حضور وکلا کافی است. و نیازی به حضور خوانده یا خواهان نیست.

عذر موجه برای عدم حضور در دادگاه چیست

عذر موجه برای عدم حضور در دادگاه

خواهان و خوانده پرونده و وکلای آنان باید در جلسه دادگاه حضور یابند. اما همیشه همه چیز طبقه برنانه ریزی پیش نمیرود. و ممکن است اتفاقی سبب نرسیدن شما به جلسه دادگاه شود. مواردی که برای دادگاه عدم حضور شما را موجه میکند. در ادامه مطلب در اختیارتان قرار خواهیم داد. به غیر از مواردی که ذکرمیشود. دلایل دیگر بر طبق نظر قاضی تایید یا رد میشود.

مواردی که طبق قانون مدنی ایران عذر موجه هستند:

  • فوت اقوام نزدیک و درجه یک مثل پدر و مادر، همسر، فرزندان
  • بیمار بودن به صورت عدم توانایی در حرکت برای مثال بیهوش بودن، شکستگی پا و یا کما
  • زندان یا در حبس بودن در زمان تجدید نظرخواهی
  • حوادث طبیعی مثل سیل زلزله آتش سوزی

عذر موجه برای عدم حضور وکیل در دادگاه

همانطور که در اول مقاله به آن اشاره شد. در جلسه دادگاه خواهان و خوانده و وکلای آنان باید حضور یابند. در غیر این صورت باید با ارائه دلیل غیبت خود را توجیه کنند. غیبت وکیل عواقب بدی برای خواهان یا خوانده دارد. زیرا کار وکیل دفاع از موکل خود است. و اگر در جلسه دادگاه حاضر نباشد. یعنی خواهان یا خوانده بی دفاع هستند و ممکن است حق آن ها پایمال شود. با این حال برای غیبت وکیل هم قوانینی وجود دارد. که میتواند عدم حضور او را موجه کنید. این دلایل را بهترین وکیل اصفهان بیان میکند:

  • فوت نزدیکان نسبی و سببی او یعنی مادر و پدر، همسرو فرزندان، نوه ها، برادر و خواهر، پدربزرگ و مادربزرگ.
  • بیمار بودن به گونه ای که موجب عدم حرکت شود. این بیمار بودن فقط برای شخص وکیل موجه است .در صورتی که بستگان او بیمار باشند این دلیل موجه نیست.
  • حوادث قهریه یعنی سیل و زلزله، آتش سوزی.
  • عوامل و حوادثی که از کنترل وکیل خارج است توسط قاضی دادگاه بررسی میشود. در نتیجه رد یا تایید میشود.

اگر وکیل باید همزمان در دو جلسه دادگاه حقوقی و کیفری حضور یابد چه میشود؟

اگر دادگاه حقوقی و کیفری همزمان با هم باشند. اولویت با دادگاه کیفری است.

اگر هر دو دادگاه وکیل حقوقی و یا هردو کیفری باشد چه میشود؟

اگر هر دو دادگاهی که وکیل باید در آن حضور یابد. هر دو از نوع حقوقی یا هر دو از نوی کیفری باشد. وکیل باید در جلسه ای حضور یاید. که ابلاغیه آن زودتر به دست وکیل رسید. همچنین اگر وکیل حق توکیل داشته باشد. میتواند در یکی از دادگاه ها وکیل دگیری به جای خود برای دفاع از حقوق موکل بفرستد.

در مواردی ذکر شد وکیل باید قبل از شروع دادگاه علت عدم حضور خود را به یکی از دادگاه ها اطلاع دهد. همچنین اگر وکیل دلیل خود را ارائه دهد. و با آن موافقت نشود. پرونده روال خود را طی میکند. و تعقیب انتظامی وکیل در دستور کار دادگاه قرار خواهد گرفت.

فرصت تنظیم لایحه تجدید نظر

بهترین وکیل در اصفهان بیان میکند. که بعد از صادر شدن رای در همان جلسه اول دادگاه وکیل و خواهان و یا خوانده حق اعتراض به حکم را دارند. این حق اعتراض دارای محدودیت زمانی است. که برای ایرانیان داخل کشور ۲۰ روز و برای ایرانیان خارج از کشور ۶۰ روز مشخص شده است. اگر از زمانی که مشخص است بگذرد. فرد باید عذر موجه خود را برای عدم حضور در دادگاه را ارئه کند. در صورت تایید دادگاه فرصت تجدید نظر برای وی تمدید میشود.

تمامی مواردی که میتواند عذر موجهی برای غیبتان در جلسات دادگاه باشند را ذکر کردیم. با داشتن بهترین وکیل اصفهان میتوانید تمام امور حقوق و کیفری خود را به او بسپارید. و از طی شدن روند پرونده به صورت درست و اصولی آسوده خاطر باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۱۴ بدون نظر 1500 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط