قانون ایران برای خروج زنان و دختران از کشور

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۲۱
۱
(۱)

یکی از قوانینی که در کشور ایران برای خروج زنان و دختران وجود دارد و به نوعی یکی از دغدغه های آنان محسوب میشود. حق خروج از کشور است. حق خروج از کشور در واقع یعنی یک فرد بدون وجود هیچگونه مانع قانونی بتواند اقدام به اخذ گذرنامه کرده و برای هر مقصدی خاک کشورش را ترک کند.. در ادامه بهترین وکیل اصفهان در خصوص قانون ایران برای خروج زنان و دختران از کشور اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

شرایط خروج زنان و دختران از کشور

در قانون ایران برای اینک هیک زن متاهب بتواند از کشور خارج شود به اجاز همسر خود نیاز دارد. البته شرایط خاصی نیز برای خروج از کشور برای زنان وجود دارد. اما به طور کلی صدور گذرنامه و پاسپورت زنان متاهل نیاز به اجازه همسر دارد. یعنی هر زمانی که زوج بخواهد میتواند مانع خروج زوجه از کشور شود. بهترین وکیل اصفهان مواردی که نیاز به اجازه همسر وجود ندارد را به صورت زیر بیان خواهد کرد.

مواردی که برای خروج زنان متاهل نیاز به اجازه همسر نیست

اگر زن و شوهر باهم مقیم خارج از کشور باشند. و یا زن با همسر خارجی ازدواج کرده باشد. ولی به تابعیت ایرانی باقی مانده باشد نیاز به اجازه همسر برای خروج از کشور ندارد. اگر در موارد اضطراری خروج زن لازم باشد و دادستان با آن موافقت کند هم نیازی به اجازه همسر نیست. همچنین بهترین وکیل اصفهان بیان میکند زنانی که به سفر حج تمتع میروند، براساس نظریه شورای نگهبان نیاز به اجازه همسر ندارند. اگر مرد به همسر خود وکالت خروج از کشور بدهد. و یا در شرط ضمن عقد اجازه خروج از کشور ذکر شده باشد. برای خروج از کشور نیازی به اجازه همسر نیست.

شرایط خروج از کشور دختران

در ادامه مبحث شرایط خروج زنان و دختران از کشور بهترین وکیل اصفهان بیان میکند که دختران زیر ۱۸ سال حتی برای صدور گذرنامه به اجازه محضری پدر و قیم قانونی خود نیاز دارند. در نتیجه بدون اجازه پدر و قیم قانونی حق خروج از کشور را ندارند. لازم به ذکر است که رضایت و همراهی مادر برای خروج دختر از کشور اثری ندارد.

بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند که دختران بالای ۱۸ سال برای گرفتن گذرنامه نیازی به اجازه پدر و قیم قانونی خود ندارند. اما این بدین معنی نیست که اجازه خروج از کشور را دارند. در واقع ولی و قیم می تواند مانع خروج دختر مجرد بالای ۱۸ سال شود.

قانون ایران برای خروج زنان و دختران از کشور

خروج اضطراری زن از کشور

زنان متاهل برای خروج از کشور همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم به اجازه همسر خود نیاز دارند. اما در موارد اضطراری مثلا برای درمان میتواند با اجازه دادستان شهرستان برای صدور گذرنامه و خروج از کشور اقدام کنند. بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند. بر اساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺿﺮﻭﺭﺕ این امر ﺑر ﻋﻬﺪه ﺩﺍﺩﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ. همچنین دادستان در مدت ۳ روز باید نظر خود را اعلام کند.

سوالات متدوال شما

اگر گذرنامه زنی قبل از ازدواج او صادر شده باشد برای خروج نیاز به اجازه شوهر دارد؟

اگر زنی قبل از ازدواج با رعایت شرایط قانونی، موفق به اخذ گذرنامه شود. پس از ازدواج تا پایان مهلت اعتبار گذرنامه می‌تواند از کشور خارج شود. اما برای تمدید گذرنامه نیازمند اذن شوهر خواهد بود.

شرایط خروج از کشور خانم های مطلقه چگونه است؟

برای خروج از کشور  در صورتی که زیر ۴۰ سال داشته باشد. نیاز به اذن ولی خود دارد. همچنین بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند اگر برای صدور گذرنامه اقدام کند. بر خلاف دختران مجرد بالای ۱۸ سال که برای صدور گذرنامه نیازی به اجازه ولی و قیم ندارند. زنان مطلقه نیاز به اجازه محضری ولی خود دارند.

در صورتی که دختر زیر ۱۸ سال فاقد پدر و جد پدری باشد چه اتفاقی رخ میدهد؟

دختران زیر ۱۸ سال در حالی که فاقد ولی قهری باشند( پدر و جد پدری) در حالی که دارای حکم رشد از دادگاه باشند. در صورتی که دادستان شهرستان محل درخواست کننده گذر نامه موافقت نماید، میتوانند به اخذ گذز نامه اقدام کنند.

زنانی که همسر آنها فوت نموده است، چگونه میتوانند برای اخذ گذر نامه اقدام کنند؟

بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. زنانی که میخواهند به خارج از کشور سفر کنند. در حالی که همسر آنها فوت کرده است، باید گواهی فوت همسر و یا شناسنامه باطل شده متوفی را به پلیس +۱۰ ارائه داده و سپس به اخذ گذر نامه اقدام کنند.

آیا زن برای هر بار خروج از کشور نیاز به اجازه شوهر دارد؟

طبق قانون مصوب بعد از سال ۹۳ با هر بار تمام شدن مهلت پاسپورت نیاز به اجازه مجدد از زوج یا پدر برای تمدید پاسپورت نیست. لذا، با یک بار اجازه ، زن می تواند هر بار پاسپورت خود را تمدید کرده و یا از کشور خارج شود. بنابراین اجازه اولیه از سوی زوج یا پدر کفایت می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۲۱ بدون نظر 820 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط