مجازات انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل در فضای مجازی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۰-۱۰-۱۹
۳.۵
(۶)

انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی

با نگرش به تصاویر مبتذل از زاویه تربیتی، متوجه می شویم که از عناصر بسیار مخرب برای تربیت فرزندان و کودکان به شمار می رود. انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن در سطح فضای مجازی به ویژه در حال حاضر که بسیاری از کودکان و نوجوانان در این فضای نو ظهور هستند. و بر رفتار و حرکات آن ها تاثیر میگذارد، نمونه بارز آزارجنسی اطفال به حساب می آید. که نهادهای حکومتی و نهاد مقدس خانواده به گونه ای باید عمل کنند که کودک و نوجوان بدین وادی کشانده نشود.

در همین راستا قانون گذاران محترم پا در این عرصه گذاشته اند و اشخاصی که اقدام به انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن در فضای مجازات میکنند را مجرم قلمداد می کنند. شما می توانید در این زمینه از وکیل کیفری خوب در اصفهان نیز مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

تعریف تصویر و محتوای مبتذل و مستهجن

اولین اقدامی که برای جرم انگاری عملی در مجازات انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی صورت می گیرد. ارائه تعریف جامع و مانعی می باشد تا حد و مرزهای یک عمل نابهنجار شناسایی شود. به همین منظور اثر مبتذل و مستهجن نیز از سوی قانونگذار تعریف شده است.

محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق میگردد که دارای صحنه و صور قبیحه باشد. به عبارتی دیگر محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی یا متنی اطلاق می شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان می باشد.

عناصر متعدد مادی جرم انتشار تصاویر مبتذل

قانونگذار محترم برای جرم نشر تصاویر مبتذل چندین عمل را عنوان کرده است که به قرار ذیل است :

  • توزیع و منتشر کردن تصویر مبتذل و مستهجن : به همین منظور اگر کسی بوسیله گوشی هوشمند خود عکس مستهجنی را از طریق اینستاگرام انتشار دهد، مجرم شناخته خواهد شد.
  • معامله کردن تصویر مستهجن : اگر کسی در بستر اینترنت در قبال فایل مبتذلی که در اختیار دارد، وجه ریالی یا هر مالی را دریافت کند ، طبق نص صریح قانونگذاران مجرم می باشد.
  • به قصد تجارت، محتوای مستهجن نگهداری یا ذخیره شود : اگر کسی حتی در حافظه ی رایانه خود، آثار مبتذلی داشته باشد و هنوز اقدام به انتشار آن ها نکرده باشد، مرتکب عملی شده است که توسط قانون جرم قلمداد می شود.

انتشار تصاویر مبتذل با انگیزه شرافتمندانه

اصل بر این است که انگیزه در وقوع جرم هیچ تاثیری ندارد و نهایتا شاید تحت عنوان جهات تخفیف از آن استفاده شود.
اما در برخی از جرایم انگیره به عنوان عنصری سازنده در ایجاد جرم مورد عنایت قانونگذار قرار گرفته است .
یکی از جرایمی که انگیزه در آن موثر است ، جرم اخیرالذکر می باشد. به عبارت اخری اگر اشخاصی که محتویات مبتذل و مستهجن را برای مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه یا تولید یا نگهداری یا ارایه یا توزیع یا انتشار یا معامله کنند، از دید قانون مجرم نیستند.

مجازات انتشار تصاویر و محتوای مستهجن

برای مرتکب جرم نشر آثار مستهجن، مجازات های حبس و جزای نقدی پیش بینی می شود. بدین شرح که اگر شخصی تصویر مبتذلی را در فضای مجازی انتشار دهد، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان محکوم خواهد شد . البته قاضی اختیار دارد که مرتکب را به هر دو نوع مجازات محکوم کند .

مجازات جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی و پخش فیلم های غیر اخلاقی، در قانون جرایم رایانه ای، پیش بینی شده است. بر اساس مواد این قانون، حکم مجازات پخش فیلم های غیر اخلاقی و محتوای مستهجن در فضای مجازی، از قرار زیر خواهد:

  • حبس از نود و یک روز تا دو سال
  • جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال
  • جزای نقدی یک تا پنج میلیون ریال، در صورتی که محتویات مستهجن، به کمتر از ۱۰ نفر ارسال شود.

شایان ذکر است، کسی که این اعمال را حرفه خود قرار دهد. ممکن است که مفسد فی الارض شناخته شود و به مجازات این جرم، محکوم گردد. در غیر این صورت، هم زمان، به هر دو مجازات، یعنی حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۵ / ۵. تعداد آرا: ۶

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ بدون نظر 1694 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط