مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۴-۱۳
۰
(۰)

مجازات جعل اسکناس

اسکناس در هر کشور معمولا وجه رایج همان کشور است که افراد با استفاده از آن اقدام به انجام تبادلات تجاری و خرید و فروش می پردازند از این رو می توان اسکناس ، پول و اسناد بانکی که دارای ارزش مالی هستند از اعتبار برخوردارند. اما در این میان افرادی وجود دارند که با زیاده خواهی اقدام به جعل پول و اسکناس می کنند و علاوه بر اینکه افراد زیادی را فریب می دهند ، نظم اقتصادی جامعه را نیز بهم می ریزند و باعث ایجاد تورم و مشکلات اقتصادی عدیده ای می شوند . از این قانون گذار برای این دسته از افراد سودجو مجازاتی در نظر گرفته است تا از شیوع یافتن این جرم در جامعه خودداری کند . از این رو ما در این مقاله به بررسی مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی می پردازیم .

مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی

همانطور که گفته شد جعل اسکناس و اسناد بانکی به دلایل عدیده ای جرم است و باعث رواج بی نظمی در جامعه می شود از این رو در قانون مجازات اسلامی برای جعل اسکناس ، مجازات تعیین شده است و در ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مشخص شده است . طبق این ماده : ” هر کس اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات های قبول شده از طرف بانک ها یا چک های صادره از طرف بانک ها و سایر اسناد تعهد آور بانکی و نیز اسناد یا اوراق بهادار یا حواله های صادره از خزانه را به قصد اخلال در وضع پولی یا بانکی یا اقتصادی یای بر هم زدن نظام و امنیت سیاسی و اجتماعی جعل یا وارد کشور نماید یا با علم به مجعول بودن استفاده کند چنانچه مفسد و محارب شناخته نشود به حبس از پنج تا بیست سال محکوم می شود . ” 
بنابراین هم جعل اسکناس و اسناد بانکی و هم استفاده از آن با علم به مجعول بودن آن جرم است و در صورتی که جعل کننده ، مفسد و محارب تشخیص داده نشود ، تنها به جزای آن محکوم می شود . مجازات جعل اسناد بانکی و اسکناس هم طبق این ماده ۵ تا ۲۰ سال حبس است . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی ​می توانید از وکیل کیفری اصفهان، حسین یاوری مشورت و راهنمایی بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۴/۱۳ بدون نظر 270 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط