مراحل اصلاح شناسنامه به چه صورت است و بهترین وکیل برای آن کیست؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۲۲
۳.۵
(۱۱)

درخواست اصلاح شناسنامه ، یکی از دعاوی رایجی است که امروزه برای مردم اهمیت پیدا کرده که بیشترین موارد اصلاح در این نوع دعاوی عبارتند از:

  1. تغییر نام
  2. تغییر سن
  3. تغییر نام خانوادگی
  4. اصلاح یا ابطال شناسنامه
  5. حذف کردن نام همسر سابق از شناسنامه

و اما بیشترین مواردی که امروزه اصلاح آن برای اقشار جامعه اهمیت دارد بر اساس امار ،  تغییر نام کوچک و سن بوده است. تغییر تاریخ تولد طبق قانون  اسناد سجلی تنها یک بار در طول عمر و بیش از ۵ سال میباشد که آن هم در صلاحیت کمیسیون مقرر در تبصره ماده واحده موصوف است که بصورت تخصصی رسیدگی میکند . بنابراین تغییر تاریخ تولد تا ۵ سال مطلقا ممنوع میباشد.

 

اصلا اشخاص چرا به فکر اصلاح شناسنامه اند؟

 

دلایل کاهش سن در شناسنامه

بعضی از اشخاص وقتی در جمعی نشسته اند و اکثر افراد آن جمع سن و سالشان کمتر از آن هاست از بازگو کردن سن خود اکراه دارند و اذیت میشوند و همین عامل باعث افتادن فکر اصلاح سن در سرشان می شود با این حال از دلایل اصلی اصلاح سن در شناسنامه به دلیل استخدام، گاهی اوقات به دلایل ازدواج و همچنین تحصیل که سن در آنها حرف اول را می زند میتواند باشد.

طبق آماری که از سوی مرکز آمار منتشر شده است اغلب بیکاران سن بین ۲۵تا ۳۴ سال دارند و جزو دهه شصتی ها محسوب می شوند و با وجود رکود و افزایش بیکاری سن آن ها بالاتر رفته و دستگاه های دولتی،نظامی و حتی خصوصی آن ها را به بهانه ی اینکه از سن استخدام خارج شده اند نمی پذیرند و همین عامل اصلی اعمال اصلاح سن در شناسنامه افرادجامعه میشود.

همچنین بحث بیکاری و سخت شدن معیشت زندگی و همچنین فقری که ریشه در عدم مدیریت دولت دارد سبب شده که جوانان کمتر به سمت ازدواج قدم بردارند به همین جهت سن آن ها بالا می رود و باز هم سدی می شود در برابر امر ازدواج و خصوصا درباره خانم ها دلایل اصلاح سن در شناسنامه را بیشتر میکند.

دلایل اصلاح نام شناسنامه

افرادی که به هر دلیلی اسم خود را دوست ندارند و حتی از آن خجالت میکشند و کسانی که از ابتدا یک نام در شناسنامه اشان بوده و با نام دیگری توسط صدا زده میشوند ، از جمله متقاضیان تغییر نام در شناسنامه اشان می باشند.چنین مواردی خصوصا در خانم ها در پرونده های وکالتی زیادی دیده شده اند.

از سایر دلایل اقدام به اصلاح شناسنامه حذف نام همسر سابق از شناسنامه زمانی که هیچ عمل زناشویی نداشته اند ، تغییر نام خانوادگی به دلایل  شخصی و یا ابطال شناسنامه به دلیل فوت فرد و ترک تابعیت ایران اشاره کرد.

 

مراحل اقدام به اصلاح شناسنامه به چه صورت است؟

 

مراحل اصلاح تاریخ تولد در شناسنامه

افرادی که خواهان اصلاح تاریخ تولد خود می باشند در صورتی ک شرایط زیر را دارند میتوانند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود اقدام نمایند:

  1.  افراد  ۱۸ سال به بالا .
  2.  افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند .
  3.  پدر یا جد پدری از طریق ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال .
  4. قیم و وصی برای اشخاص تحت سرپرستی خود با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

مدارک مورد نیاز

  1.  ارائه درخواست کتبی صاحب سند یا ولی قانونی در برگ مخصوص.
  2.  اصل شناسنامه عکس دار و تصویر آن .
  3.  یک قطعه عکس جدید .
  4.  اصل و تصویر حکم رشد برای افراد کمتر از ۱۸ سالی که شخصا” مراجعه می‌نمایند .
  5.  اصل تصویر مدارک مربوط به قیم یا وصی برای افراد تحت سرپرستی .
  6.  فیش بانکی نزد هر یک از شعب بانک ملی ایران بنام سازمان ثبت احوال کشور

مراحل مراجعه و نحوه اقدام:

۱- متقاضی جهت اصلاح تاریخ تولد می بایست به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود مراجعه و مدارک لازم را تسلیم و رسید آنرا دریافت نماید .

۲- تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی توسط دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن محل صدور شناسنامه به  متفاضی ابلاغ خواهد شد .

۳- متقاضی مکلف است در وقت تعیین شده با در دست داشتن شناسنامه عکسدار در کمیسیون تشخیص سن حاضر شود .

۴- اگر خواهان حضور پیدا نکند چنانچه پرونده آماده برای اظهار نظر باشد کمیسیون تصمیم لازم را اتخاذ خواهد نمود و در غیر اینصورت درخواست وی رد می شود . لذا خواهان می تواند درخواست مجدد به کمیسیون تسلیم نماید .

۵- کمیسیون می تواند در صورت لزوم صاحب سند را جهت معاینه و تعیین سن به پزشکی قانونی معرفی نماید .۶- تصمیم کمیسیون تشخیص سن قابل اعتراض نخواهد بود .

۷- تصمیم کمیسیون تشخیص سن به متقاضی  ابلاغ می شود .

۸- در صورت عدم موافقت کمیسیون با تغییر تاریخ تولد صاحب سند درخواست مجدد پذیرفته نخواهد شد .

۹- اجرای تصمیم کمیسیون تشخیص سن در اسناد سجلی و شناسنامه مستلزم درخواست کتبی  متقاضی خواهد بود .

چگونه باید تعیین سن کرد؟

اول از همه متقاضیان تعیین سن تنها با ارایه نامه از مرجع قضائی، انتظامی یا ثبت‌ احوال پذیرش می‌شوند. این اشخاص با ارایه نامه معتبر از یکی از مراجع ذکرشده به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند تا نسبت به بررسی تقاضای آنان اقدام شود.

متقاضی پس از مراجعه و ارایه نامه درخواست به وسیله افراد حاضر  در پزشکی‌قانونی پذیرش و پس از تحویل مدارک برای او پرونده تشکیل می‌شود. در این مرحله نامه مرجع قضائی- انتظامی به دقت کنترل و در صورت تکمیل مدارک تعرفه خدمت از متقاضی اخذ می‌شود و فرد برای معاینه توسط پزشک در نوبت بررسی پرونده منتظر می‌ماند.

مدارک مورد نظر جهت دریافت خدمت تعیین سن شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، نامه مرجع قضائی،‌ انتظامی یا ثبت‌احوال و مدرک تولد یا تحصیلی معتبر است البته در مواردی ممکن شناسنامه پدر و مادر هم برای پاسخ به این درخواست نیاز باشد. پس از تشکیل پرونده فرد برای معاینه ظاهری و بررسی مدارک هویتی به پزشک مربوط ارجاع می‌شود. در این مرحله نوع بررسی و معاینات در افراد زیر ٢٣ و بالای ٢٣‌سال متفاوت است. در افراد زیر ٢٣‌سال، سن فرد از طریق معاینه ظاهری،‌ گرافی استخوانی و بررسی وضع دندان‌ها تعیین می‌شود، درحالی‌که این بررسی‌های دندانی و استخوانی در افراد بالای ٢٣‌سال چندان پاسخگو نیست و تنها با معاینه ظاهری و مدارک بیمارستانی زمان تولد و مدارک تحصیلی معتبر مربوط به زمان شروح به تحصیل می‌توان سن افراد را تعیین کرد.

دیگر رشوه دادن جواب نمیدهد!

متاسفانه تا یک سال پیش اگر کسی پول داشت می توانست با رشوه دادند و کارهای غیر قانونی به راحتی سن خود را کاهش دهد اما با توجه به اینکه این موضوع رسانه ای شده است دیگر کمتر قاضی یا وکیلی زیر بار این کار می رود.به همین جهت برای رسیدگی به این امر حساس حتما با یک وکیل متخصص و مجرب در زمینه اصلاح سن شناسنامه مشاوره و پرونده خود را با او بسپارید.

 

مراحل تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه

اشخاصی که متقاضی تغییر نام و نام خانوادگی هستند باید با ارایه دادخواست به دادگاه مراجعه کنند و بر این اساس دادگاه حکم تغییر را صادر می‌کند و فرد می‌تواند این حکم را به دفاتر ثبت احوال ارجاع دهد. شایان ذکر است که موارد فوق فقط در دفاتر ثبت احوال محل زندگی افراد تغییر می‌یابد به طور مثال اگر فرد در اصفهان زندگی می‌کند باید این احکام را در اصفهان تغییر دهد.

از جمله اسامی که اجازه اصلاح دارند  عبارتند از:

نام هایی که سبب هتک حرمت و حیثیت مقدسات اسلامی شود (مانند عبدالعزی) ، نام های مرکب که در عرف یک نام محسوب نمی شود (حمید بهزاد) ، اسامی که به صورت عنوان ها یا ترکیبی از نام و عنوان باشد (سروان محمد) ، القاب اعم از ساده و مرکب (ملک الدوله) ، اسامی زننده و مستهجن و اسامی نامتناسب با جنسیت (مانند نام عزت برای آقایان) ، نامهایی که اسامی ایام هفته است، هم اسم بودن فرزند با یکی از والدین در یک خانواده، هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده و …

حق تقدم نام خانوادگی در ثبت احوال

تغییر نام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت احوال خواهد بود و موارد تغییر نام خانوادگی مطابق آیین نامه اجرایی قانون ثبت احوال می باشد.حق تقدم نام خانوادگی با رعایت تاریخ تقدم صدور اسناد، مختص اشخاصی است که به نام آنان در دفاتر مخصوص نام خانوادگی ادارات ثبت احوال به ثبت می‌رسد و دیگری حق اختیار آن را در آن اداره ندارد مگر با اجازه دارنده حق تقدم؛ این حق پس از وفات به ورثه قانونی انتقال می‌یابدهر یک از وراث میتوانند شخصی که نام خانوادگی او را اختیار کرده مورد اعتراض قرار داده تغییر نام خانوادگی او را از دادگاه بخواهد ولی وراث به اتفاق می توانند به دیگری اجازه دهند که نام خانوادگی آنها را اختیار نماید.

 

حذف نام همسر سابق از شناسنامه چه شرایطی دارد؟

طبق قانون ثبت احوال آخرین واقعه ازدواج و طلاق باید در شناسنامه درج گردد . چنانچه واقعه طلاق  قبل از زناشوئی انجام گیرد، زن می‌تواند با ارائه گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه و سند طلاق خود مستقیما به ثبت احوال مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه، تقاضای صدور شناسنامه المثنی کند و در این صورت نام همسر سابق از شناسنامه او حذف می‌شد. این حکم درمورد مرد نیز جاری بود و در صورت وقوع طلاق در دوران عقد، مرد نیز می‌تواند اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کند، اما اداره ثبت احوال از حذف نام همسر در طلاق‌های بعد از برقراری رابطه جنسی خودداری می‌کند. با تمام این اوصاف این امر در سند سجلی ثبت خواهد شد .

نکته قابل ذکر  در اینجا قابل ذکر است این است که هر ازدواج و طلاقی که در محضر اتفاق می افتد ، در شناسنامه ذکر می شود و اعلامیه آن برای ثبت احوال ارسال می شود که در سند اصلی شخص ثبت می گردد و دیگر امکان تغییر در آن وجود ندارد و حتی اگر بر اساس احکام قضایی تغییری پذیرد به صورت توضیحات در آن سند اصلی درج می گردد.در این موارد به دلیل اینکه ازدواج در سند اصلی هویتی شخص در سازمان ثبت شده، امکان حذف آن وجود ندارد. پس اگر شخصی بگوید که می تواند سند را تغییر دهد ادعای کذب کرده است.چ

 

ابطال شناسنامه به به دلایل زیر امکان‌پذیر است

  1.  ترک تابعیت
  2. فوت دارنده شناسنامه
  3. رای قطعی دادگاه مبنی بر ابطال شناسنامه.

ابطال شناسنامه طبق رای دادگاه زمانی رخ می‌دهد که شخص دارنده شناسنامه درخواست ابطال شناسنامه قبلی و صدور رای مبنی برصدور شناسنامه جدید بامشخصات مورد درخواست را نماید.

در بعضی از موارد این ادعا به خاطر عدم تطابق مشخصات سجلی مندرج درشناسنامه با مشخصات واقعی فرد دارنده شناسنامه می باشد و گاهی نیز به دلیل ادعای کمتر بودن سن متقاضی از سن واقعی مندرج در شناسنامه می باشد که در هر دو مورد لازم است مدارک و مستندات قوی مبنی بر اثبات ادعای خواهان وجود داشته باشد.

 

حساسیت دعوی اصلاح شناسنامه برای اداره ثبت احوال

با تمام این اوصاف دعوی اصلاح شناسنامه، هنوز جزء موضوعاتی است که تکلیف قطعی آن مشخص نگردیده و همچنان، حول محور سلیقه قضات می چرخد و بعضی از دادگاهها درخواست تغییرات را نمی پذیرند. و نیز از آنجایی که برای تغییر نام و تغییر سن، بیشتر از یک مرتبه، امکان اقدام قضایی وجود ندارد، چنانچه دعوی متقاضی ، با حکم رد دعوی یا بطلان دعوی مواجه شود، امکان تغییر دوباره آن ،به هیچ وجه وجود نخواهد داشت. بنابراین، شاید بهتر باشد متقاضی ریسک نکند و برای حصول نتیجه بهتر و شاید سریعتر و مطمئن تر، با یک وکیل دادگستری متخصص ، مجرب و آگاه در حوزه اصلاحات شناسنامه مشاوره کند و پرونده را به وکیل بسپارد.

وکیل حسین یاوری  بهترین وکیل کیفری اصفهان ، با سابقه انجام بیش از ۵۰۰ پرونده حقوقی و کیفری و دارا بودن تجربه و تخصص کافی در زمینه دعوی اصلاح شناسنامه همواره آماده ارائه مشاوره و خدمات حقوقی به شما در زمینه نحوه اصلاحات شناسنامه و رسیدگی به پرونده های این دعوی میباشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ 24 نظر 11706 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

علیرضا در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۵

سلام . من ۵ ماه پیش شناسنامه قدیم را به شناسنامه جدید تغییر دادم بعد ۴۰ روز شناسنامه جدید با پست اومد ..ولی دیروز دوباره یک شناسنامه دیگر دقیقا با همان مشخضات ولی با سریال متفاوت برای من اومده !! با کمال تعجب !!.. الان من باید چیکار کنم ؟ من با شناسنامه ای که ۵ ماه پیش اومده کلی کار اداری انجام دادم . کجا باید مراجغه کنم ؟ چطور باید این شناسنامه دوم رو باطل کنم ؟ ممنون از پاسخگویی .

باقر جعفری در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲

سلام علیکم.
بنده نام محل تولدم و محل صدور شناسنامه ام در شناسنامه “تبریز” ثبت شده است. در حالیکه در روستای پدری ام “برازین” شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی به دنیا آمده ام. آیا اصلاح محل تولد در شناسنامه امکان پذیر هست؟

ناصر محبی در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۲۹

سلام رای دادگاه در خصوص مهر جعلی
جریمه شدم و رای قطی صادره شناسنامه قبلی باطل کنه و شناسنامه جدید صادر شود اما ثبت احوال میگه بازم باید برایدتدبیغ عکس از اطلاعات نامه بیاری و رای دادگاه اجرا نمیکنه

محمداحمدی در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۹

من شناسنامه ام را برای صدور گذرنامه بردم ولی عکس شناسنامه ام چون قدیمیست و مهرش از بین رفته معرفی شدم به اداره آگاهی و ثبت احوال هر دو نهاد هم نظری مشابه دادند و گفتند عکس مطابقت ندارد با شناسنامه من میگویند باید دادگاه نظر بده ایا بار حقوقی چیزی برام داره ممنون

ساسان عزی در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۴

سلام جناب آقای یاوری
من جدیدا بعد از فوت پدرم در آبان ۹۹ متوجه شدم شناسنامه من که متولد۲۶ بهمن است در شناسنامه پدرم متولد ۲۸ بهمن است آیا مشکلی پیش میاید اگر بخواهیم انحصار وراثت بگیریم یا باید برم ثبت احوال در خواست اصلاح بدم. ممنون از راهنمایی شما
سال نو مبارک

وکیل پایه یک دادگستری در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۴

سلام.قاعدتا مشکلی پیش نمی آید

1 2 3


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط