مراحل پیگیری گوشی مفقودی از صفر تا صد

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۱۹
۳.۱
(۶۲)

پیگیری گوشی مفقودی یکی از دعوی رایج میباشد.ممکن است برایتان پیش آمده باشد که تلفن همراتان را گم کنید و هرچقدر هم که به دنبال آن بگردید نتوانید آن را بیابید و یا اینکه تلفن همراهتان به سرقت رفته باشد. گوشی های هوشمند امروزی از جمله گجت های با ارزشی هستند،  به همین دلیل امکان دزدیده شدن این ابزار بسیار زیاد است.اما چگونه میتوان گوشی مفقودی یا دزدیده شده را پیگیری و پیدا کرد؟

از آنجایی که تمام گوشی های استاندارد دارای شماره سریال منحصر به فرد میباشند و در شبکه تلفن همراه معرفی میشوند،شماره سریال مربوط به هرگوشی در مرکز قابل شناسایی میباشد . بنابراین از نظر منطقی شناسایی و پیگیری تلفن همراه مفقودی امری امکان پذیر است.

 

اولین اقدامات پس از گم شدن گوشی

  • پس از این متوجه فقدان تلفن همراهنان اول از همه سریعا با شماره خود تماس بگیرید.زیرا ممکن است خوش شانس باشید ، کسی آن را پیدا کرده باشد و پاسخ دهد.
  • اقدام بعدی که میتوانید انجام دهید و امنیتی نیز میباشد این است که سریعا مراتب را به اپراتور خدمات سیم کارت مربوطه اعلام و سیم‌کارت خود را بسوزانید تا حداقل مسئولیت حقوقی در قبال احتمال ارتکاب به اعمال مجرمانه گریبان‌گیرتان نشود؛ البته می توانید با یک طرفه کردن سیم کارت نیز جلوی سوء استفاده از آن را بگیرید. 

در زیر اقدامات امنیتی که پس از گم شدن تلفن همراهتان میتوانید انجام دهید را شرح میدهیم.

 

اقدام امنیتی : بلافاصله گذرواژه تمام شبکه های اجتماعی خود را تغییر دهید

عمل امنیتی مهمی که برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی صورت میگیرد این است که بلافاصله  رمز و گذرواژه های تمامی شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن هایی را که از آن استفاده می کنید را تغییر دهید.چنین اقدامی می تواند از دسترسی خودکار و بی دردسر سارقان و افراد غریبه به حساب های کاربری و اطلاعات خصوصی شما و امکان سوء استفاده جلوگیری کند.

همچنین برای اپلیکیشن های پیام رسان میتوانید با در دست گرفتن یک گوشی جدید ، بلافاصله وارد پیام رسان خود همچون واتس اپ یا تلگرام شده، به تنظیمات رفته و بر روی گزینه Terminate other sessions یا گزینه های مشابه با همین عملکرد کلیک کنید. این گزینه در تنظیمات پیام رسان به شما این امکان را می دهد تا سارقان و هکرها هیچگونه دسترسی به پیام ها، تصاویر و اطلاعات شما از هر دستگاه الکترونیکی دیگری همچون گوشی قبلی و مسروقه شما نداشته باشند. این قابلیت بلافاصله باید بعد از سرقت گوشی تان انجام شود تا از افشای اطلاعات شخصی و خصوصی شما جلوگیری کند.

 

تماس با بانک و درخواست قطع ارتباط کارت های اعتباری بانکی

امروزه اپلیکیشن های بسیاری بر روی سیستم عامل گوشی های هوشمند وجود دارد که به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از آنها از خدمات و سرویس های آنلاین و غیر حضوری بانکی بهره مند شوند. بنابراین اطلاعات مالی و خصوصی بسیاری بر روی گوشی های هوشمند وجود دارد که سرقت گوشی می تواند تهدید بزرگی برای کاربران به شمار رود.
پس در صورت نصب چنین اپلیکیشن هایی بر روی گوشی هوشمند خود، با تماس و مراجعه به بانک هایی که در آنها حساب دارید کارت های اعتباری مذکور را غیر فعال کرده و یا اطلاعات کامل آنها را تغییر دهید تا از دسترسی و یا هرگونه سواستفاده هکرها، سارقان و افراد غریبه جلوگیری کنید.

 

پیگیری های اولیه گوشی مفقودی

پس از اقدامات امنیتی اولیه ، میتوانید با استفاده از تکنولوژی های جدید گوشی های هوشمند اقدام به پیگیری و ردیابی آن کنید.

 

یافتن گوشی دزدیده شده توسط قابلیت های تلفن همراه هوشمند

ردیابی گوشی دزدیده شده از طریق اکانت گوگل برای سیستم عامل اندروید: اگر حساب کاربری گوگل بر روی تلفن همراهتان داشته اید میتوانید از طریق سایت ” https://findmymobile.samsung.com/ ”  تلفن همراهتان را ردیابی و یا قفل نمایید و حتی میتوانید از طریق گزینه ” Erase Device ” تمام محتویات داخل گوشی را بصورت اینترنتی حذف کنید.

ردیابی گوشی سامسونگ گم شده: اگر برند تلفن همراه مفقودیتان از شرکت سامسونگ میباشد از طریق سایت ” https://findmymobile.samsung.com/ ” و با وارد کردن اکانت سامسونگ خود به سادگی به محل تلفن همراه خود دسترسی پیدا کرده و آنرا از راه دور کنترل نمایید.

یافتن گوشی اپل مفقودی: درصورتی که برند گوشی شما اپل میباشد از دو روش  ” icloud.com/find” و یا ” Find My iPhone app ” و با وارد شدن به حساب کاربری اپل خود به  راحتی محل تلفن همراه خود را ردیابی میکنید.

ردیابی گوشی از طریق تاریخچه نقشه گوگل: درصورتی که بر روی گوشی خود اپلیکیشن Google Maps کرده باشید و قابلیت Location History آن را از قبل فعال نموده باشید میتوانید با مراجعه به بخش تایم لاین تاریخچه نقشه گوگل مسیر و مکان های گوشی خود را ردیابی کنید.

 

ردیابی گوشی دزدیده شده از طریق اپراتورهای تلفن همراه

یافتن گوشی در اپراتور همراه اول:

درصورتی که مشترک همراه اول میباشید می توانید مطابق روش زیر شماره سریال (IMEI) گوشی خود رابرای اپراتور ارسال کنید:

۱- شماره گیری کد  #سریال گوشی *۲۱۴۱*۱۰*
۲-ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۰ ( سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول)

در نتیجه پس از انجام این مراحل سرویس ردیابی گوشی شما  تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال،  گوشی مفقود شده شمارا جستجو می کند و در نهایت نتیجه را از طریق پیامک به صاحب گوشی ارسال می کند و به این وسیله  مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری  می نماید.
توجه کنید در صورت عدم موفقیت در ردیابی گوشی ، می‌توانید برای ردیابی اقدام و سرویس را مجددا فعال نمایید.

یافتن گوشی در اپراتور ایرانسل:

مشترکین اپراتورهای  ایرانسل نیز می توانند مطابق روش زیر نسبت به ردیابی گوشی مفقوده خویش اقدام کنند.
۱-با مرکز تماس ایرانسل از طریق شماره ۷۰۰یا ۷۰۳۳ از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ از سایر خطوط امکان پذیر  ارتباط برقرار کنندو نسبت به مسدود شدن سیمکارت خود اقدام کنند.
سپس  ظرف مدت۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست، نتیجه ردیابی به خط ایرانسلی که از طریق آن با سامانه پیامکی تماس گرفته‌اید ارسال خواهد شد.
در صورتی که نتیجه ردیابی مثبت بود ، پیامکی حاوی  تاریخ ردیابی وکد پیگیری  برای شما ارسال می شودو شما می توانید  با در دست داشتن کد پیگیری و تاریخ ردیابی به مراجع قضایی مراجعه کرده و نامه قضایی دریافت کنید.

نکته قابل توجه اینکه میبایست اصل نامه را به شرکت ایرانسل تحویل داده و با مراجعه مجدد به مراجع قضایی پیگیر دریافت نتیجه ارسالی از ایرانسل باشید.
اگر پاسخ منفی بود می‌توانید پس از گذشت ۵ روز مجددا نسبت به درخواست ردیابی گوشی خود اقدام کنید.

 

پیگیری گوشی مفقودی از طریق مراجعه به مراجع قضایی

درصورت نیافتن تلفن همراه خود از روش های فوق میتوانید با در دست داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی (یا شناسنامه) و هم چنین جعبه گوشی به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و تقاضای ردیابی تلفن همراه خود را ارائه دهید. در این حالت کلانتری یا دادسرا با صدور نامه ای به تمامی اپراتورها، درخواست ردیابی گوشی با شماره سریال مربوطه را می‌دهند تا سارق یا فردی که گوشی را پیدا کرده است به محض روشن کردن سیم‌کارت خود بر روی گوشی مسروقه، در شبکه‌ اپراتورها رویت شود.

 

مراحل قضایی پیگیری گوشی مفقودی

روال این کار طی ۱۳ مرحله و به قرار زیر میباشد:

۱-اولین مرحله این است که در یکی از روزهای شنبه تا ۴ شنبه (و شاید فقط روزهای فرد) از ساعت ۳-۵ بعدازظهر (به علت ازدحام جمعیت ۳-۴ بهتر است) به شورای حل اختلاف مراجعه میکنید .توجه کنید که باید جعبه گوشی و کارت ملی و شماره سریال گوشی (همان IMEI مندرج بر روی جعبه گوشی یا کارت ضمانت) را همراه داشته باشید.

سپس برای شما پرونده ای تشکیل می شود و کپی جعبه گوشی و کپی کارت ملی بعد از مهر کپی برابر اصل ضمیمه می شود.

۲و۳و۴ – پس از تشکیل پرونده و امضا شدن آن توسط قاضی پرونده ، به شما ۳ نامه داده می شود که در ساعات اداری باید به دفاتر حقوقی ۳ شرکت ایرانسل،همراه اول و تالیا تحویل دهید.

۵ -پس از گذشت ۴۵ روز از تحویل برگه ها طبق زمانبندی که هنگام تشکیل پرونده به شما گفته شده باید با همراه داشتن کارت ملی مجددا به شورای حل اختلاف مراجعه کنید (شماره پرونده را نیز باید همراه یا به یاد داشته باشید)

در صورتی که نتیجه ردیابی مثبت بود :

در صورتی که نتیجه ردیابی توسط یکی از ۳ شرکت مثبت باشد به شما می گویند به فلان دادسرا مراجعه کنید(در محدوده ی محل گم شدن گوشی) و آنجا درخواستی تنظیم میکنید تا آنها از شرکت مربوطه بخواهند اطلاعات شخصی که از گوشی شما استفاده کرده است را در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند جهت بازخواست او اقدام کنند.

۶- شما در دادسرا باید شکوائه با عنوان تحصیل مال نامشروع تنظیم کنید و بنویسید که با توجه به مثبت بودن نتیجه ردیابی خواستار پیگیری هستید(می توانید برای تنظیم شکوائیه از مشاوره وکیل کیفری متخصص کمک بگیرید) کپی کارت ملی خود و نامه مثبت بودن نتیجه ردیابی را ضمیمه کنید. سپس به شعبه مربوطه در همان دادسرا مراجعه کنید و آنها شما را به شعبه دیگری ارجاع می دهند و آن شعبه نیز شما را به کلانتری محل گم شدن گوشی ارجاع می دهد.

۷- پس از مراجعه به کلانتری از شما می خواهند که یک کپی از شکواییه و متعلقات آن تهیه کنید و یک پوشه مقوایی نیز برای تشکیل پرونده همراه داشته باشید پس از آن با یک نامه شما را به شرکتی که نتیجه ردیابی را مثبت اعلام کرده ارجاع می دهند (ایرانسل،همراه اول یا تالیا)

ارجاع به شرکت خدمات ارتباطی مربوطه

۸- سپس در شرکت خدمات ارتباطی مربوطه با نشان دادن نامه کلانتری و نامه مثبت بودن نتیجه برگه مشخصات استفاده کننده از گوشی همراه با ادرس وی را درون یک پاکت مهر و موم شده به شما تحویل می دهند.

۹- با دیگر باید به کلانتری مذکور مراجعه کنید و آنها احضاریه و نامه ارجاع به کلانتری در محدوده آدرس آن شخص را به شما می دهند.

۱۰و۱۱- پس از مراجعه به کلانتری در آن محدوده باید همراه با مامور کلانتری به آدرس شخص مراجعه کنید تا مامور برگه احضاریه را به او یا خانواده اش تحویل دهد.

۱۲- سپس به کلانتری برگشته و نامه تحویل شدن احضاریه را به شما می دهند و شما باید نامه را به کلانتری (محل تشکیل پرونده) تحویل دهید.

۱۳-نکته مهم اینکه باید در روز احضار آن شخص شما نیز در کلانتری حضور داشته باشید،مگر آنکه قبل از حضور وی در کلانتری با او توافق کنید و شکایت خود را پس بگیرید(که در اینصورت برای او سوء سابقه ای لحاظ نمی شود! ) و مجددا نمیتوانید از وی شکایت کنید.

 

با افراده با تجربه و متخصص مشورت کنید

مراحل ذکر شده صرفا جهت آشنایی مختصر شما با مراحل ردیابی و پیگیری گوشی مفقودی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی بوده و توصیه میکنیم برای جلوگیری از صرف وقت و رسیدن به نتیجه مطلوب، مراحل کار را از طریق افراد مطلع و مشاوران حقوقی متخصص پیگیری کنید .

دفتر وکالت حسین یاوری ، بهترین وکیل کیفری اصفهان ، با سابقه انجام بیش از ۵۰۰ پرونده کیفری ، حقوقی و … اماده ارائه مشاوره تخصصی در زمینه چگونگی پیگیری گوشی های مفقودی و سرقتی میباشد.همچنین برای طرح سوال و مشاوره رایگان در این زمینه میتوانید از طریق فرم ارزیابی ، از راهنمایی و مشاوره رایگان وکیل متخصص امور کیفری برخوردار شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۱ / ۵. تعداد آرا: ۶۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ 34 نظر 56983 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هاشم در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲

سلام .شخصی به عنوان بدهی گوشی من رو ازم گرفت ، من بدهی رو پرداخت کردم اما زیر بار نمیره که گوشی رو برگردونه و میخواد بعنوان خسارت اون رو بگیره . من چجوری میتونم اقدام کنم ؟ میتونم اعلام مفقودی کنم و این مراحل رو برم یا بهتره از راه دیگه ای اقدام کنم ؟

علی مولایی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

سلام خسته نباشید
خواستم بپرسم که گوشی هایی که بعد از دزدی پیدا میشن و به کلانتری برده میشن
بعد از چند وقت به کجا تحویل داده میشن؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

احمد حسنی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

سلام خسته نباشید‌. . ‌. میخواستم کمک کنین تا سریعترین روندی که میتونم نسبت به موردی که ذکر میکنم و میتونم داشته باشم رو بگید بهم ممنون .
راستش منزل یکی از دوستانم بودم صبح کار دادگاهی داشت دوستم و من هم مطلع بودن از آیت موضوع فقط بدون خبر دادن به من موبایل من رو برداشته بود و رفته بود به دادگاه مراجعه کرده بود برای انجام کارای پرونده ای که داشت . متاسفانه به علت شکایتی که ازش شده بود و بی‌خبر هم بود ار این موضوع توی دادگاه بازداشتش میکنن و حکم زندان براش صادر میشه و با گوشیه من که دستش مونده بوده میره زندان . ۲ روز بعد من متوجه این موضوع میشم ‌. و تمام کار و زندگیم هم با گوشی انجام میشه و کلی عقب افتادم از کارم . الان گوشیم داخل زندان توی قسمت امانات هستش . جعبه ی گوشی رو هم دارم چطوری میتونم گوشیم رو بگیرم که زمان زیادی درگیر مراحل قانونی نشم و زودتر گوشیم رو پس بگیرم ؟؟؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدین با تشکر

وکیل پایه یک دادگستری در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

سلام.به شعبه رسیدگی کننده مراجعه کنید با کارتن گوشی و تقاضای رفع توقیف کنید

ساراپران در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰

سلام بنده گوشی یکی از دوستانم دستم بود یه مدت مالکیت دستگاه انتقال دادن به سیم کارتم
روزی ک بهشون برگردونم دستگاهو گفتن همون روز با جعبه گم شده میخواستم ببینم میشهپیداش کرد با سیم کارتی ک دستمه

امیری در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۵

از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

1 2 3 4


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط