مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۴-۰۵
۰
(۰)

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

مطالبه مهریه پس از فوت زوج یکی از مسئله هایی هست که خیلی از خانم ها درگیر آن هستند که تصمیم گرفتیم یک مقاله جامع و کامل راجب آن برای شما که توسط وکیل خانواده اصفهان آماده شده است، برای شما قرار دهیم.

با توجه به پرسش تعداد زیادی از کاربران، امروز به بررسی قوانین و نحوه مطالبه مهریه پس از فوت زوج یا زوجه می پردازیم.

حقوق زن بعد از فوت شوهر

خانم پس از فوت شوهر دارای حقوق مالی است که از میزان ارث به او می رسد و این حقوق شامل موارد زیر می شوند:

  • مهریه
  • نفقه
  • ارث
  • مستمری
  • اجرت المثل

راههای مطالبه مهریه بعد از فوت زوج

شما برای مطالبه مهریه از دو طریق می توانید اقدام کنید که این دو راه عبارتند از :

  1. مطالبه مهریه از راه اجرای ثبت
  2. مطالبه مهریه از دادگاه

مهریه زن پس از فوت شوهر

طبق قوانین مدنی کشور هنگامی که زوج (شوهر) فوت کند، بدون توجه به اینکه نزدیکی اتفاق افتاده باشد یا نه، زوجه (زن) می تواند مهریه را تمام و کمال طلب کند. البته شرایط خاصی را شامل می شود که در ادامه به تشریح آن می پردازیم:

  1. پس از فوت شوهر بدهی های مرحوم از محل اموال و دارایی های وی پرداخت می شود.
  2. در شرایطی که مقدار مهریه بیش از اموال و دارایی های ماترک (باقیمانده) مرحوم باشد، مهریه به همان میزان اموال باقی مانده تعلق می گیرد، بنابراین زوجه حق درخواست باقی مهریه از خانواده شوهر را ندارد و این امکان از نظر قانونی قابل اعتنا نیست.
  3. دریافت مهریه نیز مانند بدهی طلبکاران بوده و در عمل تفاوتی با آن ندارد، لذا در صورت کفاف ندادن اموال مرحوم به همه بدهی ها و مهریه زوجه، از نظر قانونی و حقوقی، هر کدام که زودتر بتوانند مالی از مرحوم را توقیف کنند، در دریافت طلب خود دارای اولویت بوده و کل مال توقیف شده به ایشان تعلق خواهد گرفت.
  4. به عنوان مثال: تنها دارایی فوت شده، زمینی است که کارشناس مبلغ آن را ۱ میلیارد برآورد کرده و مهریه زوجه نیز ۱.۵ میلیارد پول نقد بوده. اگر بتواند زودتر از باقی طلبکاران، زمین یاد شده را توقیف نماید، می تواند بابت مهریه خود تمام ۱ میلیارد را دریافت کند.
  5. در صورت ایجاد موارد خاص مثل همزمانی توقیف مال توسط زوجه یا طلبکاران، مهریه زوجه نسبت به دیگر طلبکاران در اولویت قرار گرفته و می تواند با درخواست مهریه، حق قانونی خود را دریافت کند.

پس باید دقت کنید که نزدیکی یا عدم وجود آن ارتباطی به مهریه نداشته و مطالبه مهریه پس از فوت زوج از مواردی است که از میزان مهریه نمی کاهد و زوجه می تواند پس از فوت شوهر، تمام مهریه خود را طلب کند.

مهریه زن پس از فوت خودش

در حقیقت هنگامی که زوجه به رحمت خدا برود، وراث او می توانند درخواست مهریه دهند و تمام مهریه او را طلب کنند. البته شرایطی مثل هنگامی که شوهر فوت کند نیز برقرار است که باید دقت لازم را نسبت به آن داشته باشید و در اینجا برای جلوگیری از تکرار، از ذکر دوباره آنها پرهیز میکنیم.

در این شرایط نیز دوشیزه بودن مرحومه یا عدم آن ارتباطی به میزان مهریه دریافت شده توسط وراث وی ندارد و قانون در اینجا نیز تمام حق مهریه را به وراث زوجه فوت شده داده است.

در چه شرایطی میزام مهریه زن نصف می شود؟

شاید شما هم بارها شنیده اید که مهریه فلان شخص پس از مراجعه به دادگاه به نصف مقدار تفاهم شده در زمان عقد کاهش پیدا کرده است. باید بگوییم که درست است و چنین چیزی امکان دارد.

قانون گذار تحت شرایط خاصی، این امکان را به زوج (شوهر) داده است تا مهریه همسر خود را برابر نصف مقدار تعیین شده پرداخت کند که در ذیل به تشریح آن می پردازیم:

این ادعا زمانی وارد است که زوج و زوجه هر دو زنده باشند و همچنین زوجه، دوشیزه (باکره) بوده و در طول مدت عقد، نزدیکی بین آنها رخ نداده باشد. در صورت اثبات این موضوع و درخواست مهریه توسط زوجه، میزان مهریه به نصف مثدار تعیین شده تقلیل داده می شود.

همچنین اگر شوهر قبل از طلاق، تمام مهریه یا هر مقداری بیش از نصف مهریه همسرش را پرداخت کرده باشد، قانونگذار زوجه را ملزوم می کند تا هر میزان که مازاد بر نصف مهریه دریافت کرده باشد، به مرد بازگردانده و شوهر حق دارد آن میزان را از طریق قانونی استرداد نماید.

چرا وکیل رای مطالبه مهریه بعد از فوت زوج

گروه وکلای آریا دادیار با استفاده از وکلای پایه ۱ و حاذق تهران و همچنین بهره گیری از سالها تجربه در زمینه مطالبه مهریه پس از فوت زوج یا زوجه، در زمینه پرونده های حقوقی مرتبط با مهریه تخصص داشته و آماده مشاوره و دادن رهنمایی به تمام عزیزان و مراجعین محترم می باشد.

شما عزیزان می توانید برای سپردن پرونده حقوقی خود در زمینه مطالبه مهریه پس از فوت زوج یا زوجه یا داشتن هر گونه سوال با وکلای ما ارتباط گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

چگونه با وکیل در مورد مهریه مشاوره بگیریم؟

اگر شما قصد دارید مهریه خود را بگیرید و برای اجرا گذاشتن مهریه دنبال راه حلی مناسب هستید، گروه وکلای آریا دادیار بهترین گزینه برای شما عزیزان هستند که با توجه به وکلای مجربی که دارد می تواند یک راه مطمئن و مشخص را برای شما قرار بدهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ بدون نظر 192 نمایش دسته خانواده

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط