مفهوم عقد نافذ و غیر نافذ و شرایط آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۲۲
۳
(۴۴)

همانطور که در مطالب قبلی انواع عقود را بررسی کردیم. میدانید که عقود شرایط و قوانینی دارند که اگر رعایت نشوند میتواند موجب باطل شدن عقد شوند. در ادامه بهترین وکیل حقوقی در اصفهان به مفهموم عقد ناقذ و غیر نافذ میپردازد. همراه ما باشید.

مفهوم عقد نافذ و غیر نافذ

در ابتدا بهتر است بدانید که چه عقدی در حقوق صحیح است. بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند که عقدی که در آن تمام شرایط صحت معامله رعایت شده باشد. آن عقد صحیح است. شاید برایتان سوال باشد که شرایط صحت معامله چه مواردی هستند. این شرایط عبارت اند از قصد و رضایت طرفین در  معامله، اهلیت طرفین عقد، معین بودن موضوع مورد معامله، مشروع بودن جهت معامله. بنابراین اگر یکی از این موارد رعایت نشود عقد صحیح نیست.  بهترین وکیل اصفهان بیان میکند در واقع به قراردادی که شرایط صحت معامله در آن رعایت نشود، قرارداد غیرنافذ می گویند.

مفهوم عقد نافذ

برای مفهوم عقد نافذ بهترین وکیل اصفهان بیان میکند که در این عقد شرایط صحت معامله به طور دقیق در رعایت شده و به طور قانونی منعقد شده است. از این رو این عقد اثر حقوقی دارد. بهترین وکیل اصفهان می گوید اثر حقوقی یعنی باید تمامی تکالیف و تعهدات موجود در قرارداد اجرا شود. در واقع قرارداد، منشا به وجود آمدن حق و تکلیف برای طرفین آن است.

مفهوم عقد نافذ و غیر نافذ و شرایط آن

عدم نفوذ چیست؟

بایدا بدانید نقطه مقابل نفوذ عدم نفوذ است. عدم نفوذ را بهترین وکیل اصفهان مربوط به قسمتی از شرایط صحت معامله یعنی رضایت طرفین میداند. یعنی اگر فردی با اکراه معامله نماید و یا اگر شخصی مال کسی دیگر را بدون اذن او معامله کند مانند عقد فضولی، این عقد غیر نافذ است، اما باطل نیست. اما اثر حقوقی ندارد. با اعلام رضایت ، عقد منعقد می شود و دارای اثر حقوقی می شود .

شرایط عقد غیر نافذ

عقد نافذ موجب می‌شود که تمامی آثار حقوقی قرارداد قابل پیگیری و مطالبه باشد. اما عدم نفوذ شرایطی است که قرارداد را در حالت معلق نگه‌ می‌دارد. به این معنا که تا زمانی که تکلیف رضایت فرد ناراضی مشخص نشود، قرارداد قابلیت اجرا نخواهد داشت، اما باطل هم نیست. در این شرایط، دو نوع رفتار حقوقی قابلیت انجام دارد. که بهترین وکیل حقوقی در اصفهان آن ها را بیان خواهد کرد.

  • قبول : موجب میشود عقد صحیح تلقی می شود و باعث می شود که قرارداد غیرنافذ از روزی که عقد بسته شده، صحیح تلقی شود و از همان روز اثر حقوقی داشته باشد. 
  • رد : رد، قرارداد غیرنافذ آن را از بین می برد و باعث می شود دیگر چیزی از عقد باقی نماند. با رد عقد غیرنافذ، آثار حقوقی قرارداد از روز اول انعقاد آن، از بین می رود . 

اثر قبول عقد غیرنافذ از تاریخ به وجود آمدن قرارداد است . مثلا اگر در معامله فروش ملک، بعدا مالک آن را قبول کند. خریدار از روز اول مالک محسوب می شود. نه از تاریخی که مالک قبلی تایید کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۴۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ بدون نظر 5770 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط