نحوه تنظیم دادخواست حکم رشد

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۰۸
۱.۸
(۵)

اگر اطلاعی درباره دادخواست حکم رشد ندارید. و سنتان بیشتر از سن بلوغ است. حتما در ادامه مطلب با بهترین وکیل حقوقی اصفهان همراه باشید. پاسخ سوالات در چه سنی و در چه شرایطی و چطور میتوانید دادخواست حکم رشد دهید. را در ادامه مطلب به دست خواهید آورد.

حکم رشد چیست

در ابتدا معنای رشد این است که شخص توانایی استفاده و اداره اموال خود را به نحو عقلانی داشته باشد و از اموال خود به طرز صحیحی بهره برداری نماید. سن رشد در واقع همان ۱۸ سالگی است. کسی به سن رشد رسیده است که هم از نظر بلوغ و هم از نظر رشد به سطح اداره اموال خود رسیده باشد. افراد زیر ۱۸ سال صغیر ومحجور هستند. بنابراین بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند که برای اینکه یک صغیر از حجر خارج شود باید به بلوغ رسیده باشد. سن بلوغ در پسر ١۵ سال تمام قمری و در دختر ٩ سال تمام قمری می باشد. برای مثال دختری که ۱۵ سال داشته باشد و از نظر عقلانی صلاحیت اداره اموال خود را داشته باشد و میتواند دادخواست حکم رشد دهد. در صورت تایید دادگاه رشید محسوب میشوند.

تنظیم دادخواست حکم رشد

بعد از تنظیم دادخواست در دفاتر قضایی با در دست داشتن اصل شناسنامه و ضمیمه آن در پرونده دادخواست دیگر نیازی به سایر مدارک برای اثبات ادعا نیست. مرحله بعد انجام معاینات پزشکی در پزشکی قانونی است. پزشکان بعد از معاینه فرد، نظر خود را به صورت کتبی به دادگاه ارسال می کنند. مرحله بعد دادخواست با انجام پرسش و پاسخ در جلسه دادگاه توسط قاضی رسیدگی میشود. در این جلسه سوالاتی درباره نحوه مدیریت وجه، انجام معاملات و یا تفکر فرد در خصوص امور مالی پرسیده میشود. نحوه جواب دادن به این سوالات از مهم ترین دلایل صدور حکم رشد از سوی قاضی دادگاه است. در صورت تایید قاضی با حکم رشد موافقت میشود.

چند نکته در رابطه با حکم رشد

  • هیچکس نمیتواند بعد از رسیدن فرد به سن رشد شخص را به بهانه جنون یا عدم رشد محجور بداند. مگر آنکه عدم رشد و یا جنون او ثابت شده باشد.
  • سن بلوغ در پسر ۱۵ سال تمام و در دختر ۹ سال تمام قمری است. زیر این سن نمیتوان دادخواست حکم رشد تنظیم کرد.
  • اموال صغیری را که بالغ باشد در صورتی میتوان به او داد که رشد او ثابت شود. نسبت به دریافت حکم رشد خود اقدام کند.
  • در جلسه دادگاه سوالاتی نظیر چک چیست؟ قیمت دلار چقدر است؟ قیمت خانه در مناطق تهران چقدر است؟ و .. سعی می کند اهلیت او را بسنجد.

چه افرادی معمولا دادخواست حکم رشد میدهند؟

  • فاقد شناسنامه هستند
  • در پرورشگاه بزرگه شده اند.
  • شناسنامه آنان کوچک تر از سن واقعی گرفته شده باشد.

دادخواست مربوطه ممکن است از سوی فرد محجور یا یکی از بستگان وی به دادگاه ارائه شود. پس روال اداری آن دادگاه در نهایت رای به قبول یا رد دادخواست را خواهد داد. در صورت قبول درخواست فرد از مهجوریت خارج شده و به عنوان فرد بالغ و رشید در جامعه شناخته خواهد شد. با توجه به این موضوع بهترین وکیل در اصفهان بیان میکند که فرد اجازه انجام معاملات و تجارت و یا افتتاح حساب بانکی را پیدا خواهد کرد. اما افرادی که طبق قانون محجور شناخته می شوند تصمیمات مالی آنان کاملا غیر قانونی است. و هر تصمیم مالی به صورت خودکار لغو خواهد شد.

نمونه برگه دادخواست

نحوه تنظیم دادخواست حکم رشد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱.۸ / ۵. تعداد آرا: ۵

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ بدون نظر 736 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط