نحوه شکایت از پزشکان متخلف

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۵-۰۲
۳
(۲)

نحوه شکایت از پزشکان متخلف

پزشکان نیز مانند تمام افراد شاغل مرتکب قصور و اشتباهات مختلفی میشوند . بنابراین باید بدانیم  جرائم پزشکی شامل چه مواردی میشود؟ و نحوه شکایت از پزشکان متخلف چگونه است؟ . با مطالعه این مطلب به تمامی سوالات خود خواهید رسید تا در مواجه با قصور پزشکی بتوانید از حقوق خود دفاع کنید.

برابر قانون خطاهایی که از پزشکان سر می‌زند ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد . بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، نداشتن مهارت و رعایت نکردن مقررات دولتی اهم این موارد است. علت هر کدام از این موارد باشد مجازات متفاوتی در انتظار پزشک است.

بی مبالاتی

از منظر قانون، بی‌مبالاتی شامل ترک فعلی است که از نظر علمی و فنی انتظار انجام آن از پزشک می‌رود ولی صورت نگرفته است.

عدم تدارک و تهیه تمهیدات لازم مثل آزمایش‌ها و عکس‌های رادیولوژی و عدم انجام مشاوره‌های لازم . اخذ شرح حال قبل از عمل جراحی یا عدم تهیه نوار قلبی قبل از بیهوشی، همگی بی‌مبالاتی است. بنابراین در بی‌مبالاتی عملی باید انجام می‌گرفته ولی انجام نشده و ترک فعل صورت گرفته است.

بی‌احتیاطی

برخلاف بی‌مبالاتی جنبه مثبت و وجودی دارد یعنی اینکه فعلی انجام گرفته که از نظر علمی و اصول پزشکی نباید انجام می‌گرفته است.

پس پزشک توجه و دقت کافی در امر درمان یا آزمایش را مبذول نداشته یا مرتکب اشتباه یا زیاده‌روی شده،  درنتیجه ضرر جسمانی یا روانی برای بیمار ایجاد کرده است. ازجمله مثال‌های این مورد، پاره‌شدن روده حین اعمال جراحی شکم و جا گذاشتن وسایل جراحی یا پانسمان داخل بدن قابل یادآوری است.

مهارت نداشتن

نیز شامل مواردی است که پزشک تبحر علمی و فنی لازم را برای انجام کار به‌ خصوصی نداشته باشد.

مانند تصمیم‌ نگرفتن به موقع، نداشتن سرعت لازم برای انجام عمل جراحی و جلوگیری از عوارض قابل پیش‌بینی.

نداشتن مهارت به ناتوانی پزشک یا فقدان کارایی‌اش برای انجام امور تخصصی پزشکی یا جراحی وابسته است. بی‌مهارتی ممکن است از نوع عملی باشد و ناشی از تازه‌کار بودن یا بی‌تجربگی، یا از نوع علمی باشد و مبنی بر بی‌سوادی و نبود بهره‌وری کافی از دانش پزشکی، که به هر صورت نمی‌تواند عذر موجه یا از بین برنده مسئولیت برای قصور پزشک باشد

 مسؤولیت پزشک در مقابل بیمار

مطابق بند ج ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، «هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیا یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی وی و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام می‌شود قابل مجازات نیست. در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نیست.»

اخذ رضایت‌نامه از بیمار باید آگاهانه باشد بدین معنی که پزشک پس از گوشزد کردن آگاهی‌های لازم درباره نوع بیماری و درمان و عواقب ناشی از آن از شخص یا ولی یا سرپرست وی، اقدامات پزشکی را آغاز کند.

در صورتی که رضایت‌نامه اخذشده ناآگاهانه باشد مؤثر نخواهد بود همچنین گرفتن رضایت‌نامه قبل از شروع درمان و اعمال جراحی؛ به معنای رفع مسئولیت پزشک نبوده؛ بلکه به اقدامات و اعمال پزشک و جراح مشروعیت می بخشد آن هم در صورتی که تمامی موازین قانونی و فنی رعایت شود و الا پزشک در مقابل بیمار مسئولیت دارد.

انجام عمل جراحی فوری بدون اخذ برائت و رضایت‌نامه توسط پزشک

مطابق ماده ۴۹۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، در مواقع ضروری و اوژانسی که امکان اخذ برائت و رضایت‌نامه از بیمار و ولی عام و خاص وجود ندارد، در صورتی که پزشک طبق مقررات و اصول و موازین پزشکی اقدام کند، ضامن تلف یا صدمات وارده نیست.

اصول و موازین پزشکی نیز به اعمالی اطلاق می‌شود که پزشک مطابق عرف شغل پزشکی باید انجام دهد. بنابراین تخلف از  انجام یا عدم انجام هرگونه عملی که برای سلامت بیمار لازم باشد نقض موازین  و اصول بوده که منجر به  مسئولیت پزشک می‌شود.

 

برائت‌نامه و ضمان پزشک

برائت‌نامه در عملیات پزشکی آن است که بیمار یا ولی او قبل از معالجه و در فرآیند درمانی، پزشک را در مقابل پیامدها و خطرات احتمالی مبرا سازند.

موضوع برائت باید دقیقاً معین و مشخص شده باشد و شخص بیمار یا ولی او به طور واضح و شفاف بداند که چه خطراتی مترتب بر معالجه بوده و با علم و آگاهی برائت‌نامه را امضا و صادر کند.

مطابق ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، پزشک در دو حالت ضامن نیست؛ نخست در جایی که عمل وی بر اساس مقررات و موازین پزشکی و اصول فنی رشته خود باشد .

دوم در زمانی که قبل از معالجه، برائت‌نامه گرفته و مرتکب قصور و تقصیر هم نشده باشد. با وجود اخذ برائت؛ پزشک در قبال حوادث ناشی از معالجه مانند فوت و صدمه بدنی ضامن نبوده و قابل مجازات نیست؛ مگر آنکه مدعی یا شاکی بتواند تقصیر یا قصور او را اثبات کند. بنابراین فایده و ثمره اخذ برائت‌نامه در اثبات تقصیر نمایان می‌شود.

 

مراجع رسیدگی به جرایم پزشکی و  نحوه شکایت از پزشکان متخلف

در خصوص تخلفات پزشکان چند مرجع مختلف وجود دارد که عبارتند از :

دادسرای ویژه

دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی اولین مرجعی است که مردم می‌توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود در رابطه با تخلفات پزشکی به آنجا مراجعه کنند .  از این طریق اگر دیه و خسارات وارد شده باشد آن را مطالبه کنند. اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.

البته تا جایی که بنده اطلاع دارم فعلا در تهران این دادسرا ها وجود دارد و در سایر استان ها دادسرای عمومی به این موارد رسیدگی میکنند.

شوراهای حل اختلاف ویژه امور بهداشتی

شورای حل اختلاف  ((ویژه امور بهداشت))که رسیدگی و حل ‌و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی را انجام میدهد.

مشروط بر اینکه  مبلغ خواسته یا محکوم به کمتر از ۵ میلیون تومان باشد یا هر دو طرف درخصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند،.

سازمان نظام پزشکی

سازمان نظام پزشکی که تخلفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود.

طیف وسیعی از اقدامات تنبیهی مطابق ماده ۲۸ قانون‌ سازمان‌ نظام‌
پزشکی‌ جمهوری‌ ا سلامی
‌ اعمال میگردد.

در تمامی این موارد آنچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است نظریه پزشکی‌قانونی است که مبنای اکثر احکام صادره قرار میگیرد.

در خصوص نحوه شکایت با مراجعه به وکلای مجرب متن شکایت را تهیه نمایید.

از وکیل در خصوص نحوه شکایت از پزشکان متخلف تمامی سوالاتی که دارید را بپرسید ، سپس اقدام نمایید تا نتیجه خوبی بدست آورید .

در صورت نیاز به مشاوره  می توانید  در تمام زمینه های حقوقی , کیفری و … با  وکیل حسین یاوری بهترین وکیل کیفری اصفهان  تماس حاصل فرمایید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۵/۰۲ بدون نظر 4642 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط