نکات مهم قولنامه که باید بدانید

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۱۶
۵
(۱)

شاید بارها واژه قولنامه به گوشتان خورده باشد. و یا حتی بارها با آن سروکار داشته باشید. می دانید که قولنامه ها نکاتی دارند که باید به آن ها دقت کنید. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان در ادامه نکات مهم قولنامه که باید بدانید را در اختیارتان قرار میدهد.

قولنامه چیست؟

قولنامه قرادادی است بین فرذوشنده و خریدار یا مالک و مستاجر که طبق این قرداد مالک و مستاجر و خریدار و فروشنده به هم تعهداتی دارند. که باید انجام دهند. برای مثال خریدار باید مبلغی را به فروشنده پرداخت کند. تا فروشنده در تاریخی مشخص شده در قرارداد ملک را تحویل خریدار دهد. به این قرارداد قولنامه میگویند. که مانند تمامی قراردادها نکاتی دارد که باید آن هارا بدانید.

نکات مهم قولنامه که باید بدانید

 نکات مهم قولنامه

اولین نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که قولنامه درنگاه و یا مشاور املاک معتبری تنظیم میشود. بنگاه یا مشارو املاک باید حتما از اتحادیه‌ مجوز رسمی داشته باشد. تا صلاحیت تنظیم قولنامه را داشته باشد. مورد بعدی از نوشتن و امضا کردن قولنامه های دستی خودداری کنید. از نسخه های چاپی قولنامه استفاده کنید. قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود. یک نسخه برای فروشنده یک نسخه برای خریدار و یک نسخه نزد بنگاه می ماند. کد رهگیری بسیار مهم است. زیرا کد رهگیری بر اساس کد پستی ده رقمی و ادرس ملک صادر می شود . اگر کد پستی شما درست ثبت باشد. مشاوراملاک یا فروشنده نمی توانند ملک را به دیگری بفروشند. به حرف مشاور املاک یا افراد دیگر مبنی بر اینکه کد رهگیری کاربردی ندارد توجه نکنید.

نکات مهم قولنامه که خریدار باید به آن دقت کند

  • سند ملکی و یا مشخصات مالی که قصد خرید ان را دارید. حتما با سند تطبیق دهید. مطابقت فروشنده با کارت ملی فروشنده یکی از مواردی است که نباید فراموش شود. حتما مطمئین شوید ملک وثیقه نباشد. اگر معامله شما خرید خانه است. باید تمامی موارد مثل پارکینگ انباری آب و برق گاز و تلفن در سند قید شده باشد.
  • اگر ملکی که میخرید ارثیه شخص فروشنده است. حتما گواهی انحصار وراثت و تسویه حساب مالیات بر ارث را مشاهده کنید. و حتما چک کند که فروشنده ممنوع المعامله نیست. اسقاط کافه خیارات را فراموش نکنید.
  • اگر مالی که قولنامه میکنید چند مالک دارد. باید همه مالک ها زیر قولنامه را امضا کنند. مگر اینکه وکالتنامه به یک نفر از آن ها داده شود.
  • مشخصات دقیق در قولنامه قید شود. یعنی متراژ دقیق ملک ثبت شود و اگر ملک در حال ساخت است. متراژ حدودی آن ذکر شود. شماره و متراژ دقیق پارکینگ انباری ذکر شود. اگر پارکینگ به گونه ای است که محل عبور ماشینی دیگر است باید حتما در قولنامه ذکر شود.
  • برای خرید خانه های نوساز از فروشنده  پایان کار شهرداری، گواهی ساختمان بخواهید. اگر ملک مورد نظر گواهی ساختمان داشته باشد به این معنی است که با شهرداری مشکلی ندارد. و اگر در این زمینه ابهامی داشتید کپی گواهی را از فروشنده بگیرید و به شهرداری مراجعه کنید . ممکن است صاحب ملک به شهرداری بدهی داشته باشد و قصد تسویه حساب نداشته باشد.
  • حتما در قولنامه تاریخ و محل دفترخانه ای که فروشنده باید در آن سند ملک را به نام شما بزند قید کنید.
  • میزان ضرر و زیان ناشی از فسخ قرار داد به درستی قید شود. و در قسمت توضیحات قید گردد این ضرر و زیان شامل فروشنده و خریدار می شود . میزان ضرر و زیان روزانه نیز به دقت تنظیم شود.
نکات مهم قولنامه که باید بدانید

نکات مهم قولنامه که فروشنده باید به آن توجه کند

  • فروشنده باید از توان مالی خریدار مطمئن شود. برای اطمینان میتواند در قولنامه ذکر کند که در صورت پرداخت نشدن مبلغ ذکر شده در قولنامه قرداد فسخ خواهد شد.
  • نباید قبل از تسویه حساب کامل فروشنده نباید ملک را به خریدار تحویل دهد.
  • برای مبالغی دریافتی از خریدار در قولنامه تاریخ ذکر شود. و همچنین ذکر شود که اگر در تاریخ معین مبلغ ذکر شده در قرارداد پرداخت نشده معامله فسخ شود.
  • اگر ملک از طریق چک معامله میشود. در صورت برگشت خوردن چک فروشنده تنها می تواند مبلغ چک را طلب کند. و نمیتواند معامله را فسخ کند. بنابراین در قولنامه ذکر شود در صورت برگشت خوردن چک معامله فسخ شود.

نکته مهم

اگر فروشنده در روز سند زدن در دفتر اسناد رسمی حاضر نشود. خریدار میتواند از سر دفتر گواهی عدم حضور فروشنده را بگیرد. و به دادگاه مراجعه کند با تقدیم دادخواست به همراه گواهی الزام فروشنده به حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال سند به نام خودش را ازدادگاه بخواهد . اگر همچنان فروشنده امتناع کرد نماینده اجرای احکام میتواند به جای او سند را امضا کند .

برای خرید و فروش ملک خود میتوانید از بهترین وکیل حقوقی اصفهان کمک بگیرید. این روزها کلاهبردار هایی از این دست رایج شده است. برای مثال فروش یک ملک به چند خریدار از موارد پرتکرار است. با اطمینان کردن و سپردن مسائل حقوقیتان به بهترین وکیل اصفهان دیگر نگرانی بابت کلاهبرداری های ملکی ندارید. و با خیال راحت میتوانید خرید و فروش ملکتان را انجام دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۱۶ بدون نظر 283 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط