نکات مهم پشت نویسی چک و قانون جدید

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۰۹
۳.۳
(۳۹)

در این مطلب بهترین وکیل حقوقی در اصفهان تمامی نکات مهم درباره پشت نویسی چک را در اختیارتان قرار میدهد. تا در امور مالی خود به مشکل نخورید و اطلاعات کافی در رابطه با چک و پشت نویسی ها و شرایط آن داشته باشید.

تعریف چک

چک برگه تاریخ داری است که شما میتوانید با آن معاملات خود را انجام دهید و برای پرداخت آن تاریخ مشخص کنید. در واقع شما بعد از نوشتن مبلغ ارزش چک و تاریخ مورد نظر برای وصول، چک را امضا میکنید. شخصی که چک را دریافت میکند در زمان تاریخ روی چک به بانک مراجه کرده و از طریق حساب جاری شما مبلغ چک را دریافت میکند. نکته مهمی که در رابطه با چک باید به آن توجه کرد پشت نویسی یا ظهرنویسی است. که بهترین وکیل حقوقی در اصفهان این اطلاعات را در اختیارتان قرار میدهد.

نکات مهم پشت نویسی چک و قانو جدید

پشت نویسی چک

پشت نویسی یا ظهیر نویسی نوشتن عبارت یا عبارت هایی است بر پشت چک که بیان کننده انتقال حق مندرج در سند مزبور و اثبات‌کننده‌ی آن است. در پشت چک نام و نام خانوادگی آدرس و شماره تلفن همراه با دو امضا نوشته میشود که برای نقد کردن چک نوشتن این موارد الزامی میباشد.

هدف از پشت نویسی یا ظهرنویسی

  • پشت نویسی با هدف انتقال چک
  • با هدف ضمانت کردن از صادرکننده و یا پشت نویسی قبل

پشت نویسی با هدف انتقال چک

پشت نویسی با هدف انتقال چک با بیان ساده به این صورت است که دارنده چک با درج امضا در پشت سند یا چک، آن را به شخص دیگری واگذار می‌نماید.  اگر مبلغ مندرج در چک در زمان مقرر توسط صادرکننده تامین نشود. بانک پرداخت کننده چک گواهینامه ای مبنی بر عدم پرداخت صادر می‌نماید. در صورتی که از زمان صدور گواهینامه عدم پرداخت کمتر از ۱۵گذشته باشد. دارنده چک می تواند به پشت نویس چک مراجعه نماید. و وجه مندرج در چک را از وی مطالبه نماید. البته دارنده چک میتواند برای وصول به صادرکننده و یا پشت نویس مراجعه کند. بر طبق قانون پس از اتمام بازه ۱۵ روزه از زمان صدور گواهی عدم پرداخت، پشت نویس هیچ گونه مسئولیتی در برابر دارنده چک ندارد و دارنده سند فقط می‌تواند مبلغ موردنظر را از صادرکننده طلب نماید.

پشت نویسی با هدف ضمانت کردن از صادرکننده و یا پشت نویسی قبل

در این شرایط اگر قرد دارنده چک پشت نویسی شده به بانک مراجعه کند و در حساب صاحب چک موجودی نباشد و به اصطلاح چک برگشت بخورد. هم صاحب چک وهم ضامن مسئول پرداخت چک هستند. همچنین در این حالت هیچ بازه ی زمانی وجود ندارد. و دارنده چک هز زمان بخواهد میتواند از صاحب چک و یا ضامن آن در خواست وصول چک را داشته باشد. بنابراین مسئولیت صدور این نوع پشت نویسی چک خیلی بیشتر از پشت نویسی با هدف انتقال است.

نکته قابل توجه در مورد پشت نویسی چک حامل

چک هایی که در وجه حامل صادر میشوند نیاز به پشت نویسی ندارند زیرا در وجه شخص خاصی نیستند. همچنین به طور کلی افراد می توانند بارها و بارها چک را دست به دست کنند. در پشت نویسی چک هیچ محدودیتی وجود ندارد.

پشت نویسی اصولی چک‌هایی که قلم خوردگی دارد؟

به طور کلی در چک باید خوانا و بدون قلم خوردگی و همراه با مهر و امضا باشد تا اعتبار داشته باشد. اگر هر کدام از موارد گفته شده رعابت نشود چک فاقد اعتبار خواهد بود. همچنین اگر چک قلم خوردگی داشته باشد باید در پشت چک علت قلم خوردگی ذکر شود. اینکار مانع از سوء استفاده‌های احتمالی از چک خواهد شد.

بررسی قانون های جدید چک

پشت نویسی نوع اول که برای احراز هویت صاحب چک بوده همچنان باقی است و فقط الکترونیکی شده است. صاحب چک باید در سامانه صیاد بانک مرکزی، اقدام به صدور چک کند و در هنگام صدور هر برگ چک، مشخصات و هویت دارنده آن را نیز وارد سامانه صیاد کند. به این صورت برای بانک مشخصات دارنده چک قبل از اقدام به وصول مشخص است.

نوع دوم ظهرنویسی عملا مفهموم خود را از دست داده و انتقال چک صادر شده به افراد دیگر ، دیگر نیازی به ظهر نویسی ندارد و فقط از جهت شناسایی آخرین دارنده چک برای نظام بانکی و مالیاتی در سامانه صیاد اهمیت دارد.در نظام جدید صدور چک، این صادر‌کننده چک هست که درباره هر برگه چک تعیین می کند که دارنده نهایی آن کیست و دقیقا چه کسی مجاز به مراجعه به بانک برای وصول وجه چک می باشد.

پشت نویسی برای تضمین هم به دلایل ثبت در سامانه صیاد از بین رفته و مفهمومی ندارد. تقریبا فقط برای قلم خوردگی میتوانید از پشت نویسی استفاده کنید . در مطالب بعدی با ما همراه باشید تا آموزش ثبت چک در سامانه صیاد هم در اختیارتان قرار دهیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۳۹

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۰۹ بدون نظر 9848 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط