نکات کلیدی در پر کردن سفته

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۲۶
۳.۶
(۳۸)

لزوم صدور وپر کردن سفته در قرادادها
بیشتر مردم احتمالا حداقل یک بار در زندگیشان با سفته سروکار داشته اند.سفته یک سند تجاری است که جهت ضمانت پرداخت مقدار معینی وجه در یک زمان خاص و همچنین در ضمانت های قرارداد کاری بابت حسن انجام کار استفاده میشود .در این مقاله به بررسی نکات کلیدی در پر کردن سفته می پردازیم.

 

سفته چیست؟

سفته یک سند تجاری است که فرم خاصی دارد و از طرف وزارت امور اقتصاد و دارایی چاپ و در شعبه‌های بانک ملی ایران به فروش می‌رسد. هر برگ سفته تا حداکثر اعتبار اسمی که در آن با رنگی متفاوت چاپ‌شده، تعهدزا است .  در سفته اشخاص زیر دخالت دارند: صادرکننده و متعهد اصلی سند و گیرنده (پرداخت کننده)که همواره یک نفر است. دارنده که می‌تواند شخصی باشد که مشخصاتش توسط صادرکننده روی سند قیدشده یا به‌وسیله پشت‌نویسی یا اینکه سفته در وجه حامل بوده و او سفته را قبض کرده، وصف دارنده را یافته است و ضامنان که در حدود مسئولیت اشخاصی که از آنها ضمانت کرده‌اند مسئول هستند.

 

در پر کردن سفته این نکات را رعایت کنید:

۱-مبلغ و تاریخ رسید سفته را حتما قید کنید

در پر کردن سفته علاوه بر مشخصات صادرکننده و اقامتگاه و محل پرداخت، حتما میبایست مبلغ به حروف قید شود. اگر مبلغ قید نشود تا حداکثر میزان اعتبار اسمی سفته مسئول شناخته می‌شوید.تاریخ صدور سفته و تاریخ پرداخت نیز باید به طور مشخص در محل مربوطه قید شود، قید نکردن تاریخ سررسید سفته به معنی عندالمطالبه بودن این سند است.

درصورت رعایت نکردن موارد فوق  سفته از  از زمره اسناد تجارتی خارج می‌شود. به این معنا که شما باید برای وصول آن مثل یک ورقه‌ تعهد به پرداخت دین مدنی به دادگاه مراجعه کنید و خیلی از مزایا مثل مسئولیت تضامنی امضاکنندگان سند را از دست می‌دهید. تضامنی بودن پرداخت به این معنا است که دارنده حق دارد برای وصول تمام مبلغ سند به هر یک از امضا‌کنندگان رجوع کند و اگر مهلت‌های مذکور در قانون تجارت را به منظور واخواست رعایت کند، ‌می‌تواند معادل مبلغ سند، اموال مسئول پرداخت آن را بدون پرداخت خسارت احتمالی توقیف نماید.

۲- در سفته حسن انجام کار تاریخ ذکر نشود

سفته حسن انجام کار درواقع همان سفته ای است که هنگام قراردادهای کاری و استخدام ها ، کارفرما بابت ضمانت انجام کار از شما دربافت میکند.یکی از مهمترین نکات در صدور و در پر کردن سفته حسن انجام کار این است که در تاریخ پرداخت سفته ، به جای درج تاریخ حتما قید شود ” سفته بابت حسن انجام کار ”  و اصلا تاریخ پرداخت ذکر نشود . مثلا می توانید در سفته متن ” در وجه شرکت………. / آقای………. بابت تضمین حسن انجام کار قرارداد شماره .. ” را بنویسید . بهرحال ذکر اینکه سفته به چه منظور صادر شده است بسیار مهم است . همچنین حتما در سفته ذکر کنید که آن وجه را به چه کسی یا چه شرکتی صادر کرده اید .

نحوه پر کردن سفته

نمونه سفته پر شده

 

۳-نگه داشتن یک نسخه از سفته حسن انجام کار

نکته مهم بعدی درباره در پر کردن سفته حسن انجام کار این است که در قرارداد کار خود از کارفرما بخواهید در صورت عدم ثبت ، حتما شماره سفته را در قرارداد درج کند . پس از صدور سفته ضمانت انجام کار یک نسخه از آن را کپی و نزد خود نگه دارید تا در صورت امتناع کارفرما از استرداد آن بعد از قطع روابط کاری ، بتوانید از طریق مراجع قضایی اقدام کنید .

۴-هرگز به اسم کسی سفته امضا نکنید

با توجه به اینکه تا این لحظه جرمی به عنوان صدور سفته بلامحل در قوانین جزایی پیش‌بینی نشده است باید دقت کنید هرگز به اسم دیگری سفته را امضا نکنید که مطابق قانون تعزیرات  مصداق بارز جرم جعل است ولو اینکه نامبرده راضی به این عمل شما بوده باشد.

اگرچه شما می‌توانید با پشت‌نویسی سفته را انتقال بدهید. مثلا سفته را به شخصی انتقال دهید و زیر آن را امضا کرده یا بنویسید به فلانی برای وصول وکالت می‌دهم و امضا کنید. اگر سفته‌ای را برای ضمانت یا تضمین انجام تعهدی به کسی می‌دهید به طور حتم این کار را دریکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی انجام دهید و از او رسید بگیرید که از چه بابت سند را به وی سپرده‌اید. این کار شما را از مشکلات بعدی در دادگاه آسوده خاطر می‌کند.

۵-درصورت خودداری از پرداخت مبلغ سفته وقت را از دست ندهید

درصورتی که صادرکننده سفته در سررسید از پرداخت خودداری کرد شما ‌باید از تاریخ سررسید حداکثر طی ۱۰ روز به مجتمع قضایی یا بانک‌ها مراجعه و واخواست خود را در برگه‌های مخصوص در سه نسخه تنظیم، امضا و پس از الصاق تمبر توسط مأمور ابلاغ به آدرس صادرکننده ابلاغ کنید. همچنین به یاد داشته باشید هیچ نوشته‌ای نمی‌تواند جایگزین واخواست یا اعتراض نبود تأدیه را بگیرد.

شما باید از تاریخ واخواست طی مدت یک سال برای کسی که سفته را در ایران صادر کرده و مدت ۲ سال برای کسی که سفته را در خارج از ایران صادر کرده، طبق قاون تجارت اقامه دعوی کنید. در صورت رعایت نکردن مهلت‌های مذکور و انجام ندادن موارد فوق، شما حق مراجعه و طرح دعوی علیه پشت‌نویسان و ضامنین آنها را از دست می‌دهید و نمی‌توانید بدون واخواست از دادگاه بدون ایداع خسارت، تقاضای تأمین خواسته کنید.

شما می‌توانید برای طرح دعوا به دادگاه محل وقوع عقد و قرارداد یا دادگاه محل ایفای تعهد (پرداخت وجه) و یا دادگاه محل اقامت خوانده (صادرکننده سفته یا ضامن و ظهرنویسان) مراجعه کنید.برای طرح دعوای مطالبه وجه سفته‌های با مبلغ زیر ۵۰ میلیون ریال به شورای حل اختلاف و بالاتر از این مبلغ به دادگاه‌ها می توان مراجعه کرد.

۶-در امضای سفته به نام دیگری دقت زیاد کنید

امضایی که پشت سفته‌ به نام دیگری صادر شده به معنای ضمانت شما در پرداخت مبلغ سند است. بنابراین حتما در مراودات روزمره با دقت بسیار و مطالعه دقیق مفاد مندرج در سند (سفته) نسبت به ضمانت، دریافت یا انتقال آن اقدام کنید.

۷-سفته بدون نام طلبکار

در صدور سفته ، این امکان وجود دارد که بدهکار،سفته ای را که صادر می کند ، بدون ذکر نام طلبکار به وی بدهد که در این صورت فرد می تواند یا خودش در سررسید برای گرفتن پول اقدام کند یا این که آن را به دیگری حواله بدهد، عبارت «حواله کرد» در سفته به شخص دارنده این اختیار را می دهد که بتواند سفته را به دیگری منتقل کند، ولی اگر «حواله کرد» خط زده شود، دارنده سفته نمی تواند آن را به دیگری انتقال دهد و تنها خود وی باید برای وصول آن اقدام کند، علاوه بر آن  می تواند با پشت نویسی آن را به شخص دیگری انتقال دهد.

 

وکیل و مشاور حقوقی در باب سفته و دعاوی مربوط به آن

در انتها لازم به ذکر است با وجود اینکه جرمی تحت عنوان صدور سفته بلا محل هنوز جرم‌انگاری نشده است با این حال این به معنای نبود ضمانت اجرای الزام آوری مثل جلب مسئول سند نیست و طبق قانون دارنده می تواند پس از طی مراحل قانونی متعهد سفته را از طریق دادگاه جلب کند.

با توجه به وجود پرونده‌های بسیار زیاد درباره مشکلات کارمندان در استرداد و پس گرفتن سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ از کارفرما و وجود نقطه ضعف در تنظیم صحیح سفته میتوانیذ جهت مشاوره حقوقی در باب سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ، با یک وکیل کیفری خبره و با تجربه در این زمینه مشاوره نمایید.

دفتر وکالت حسین یاوری، بهترین وکیل کیفری اصفهان آماده پذیرش کلیه پرونده‌های مطالبه وجه سفته، شکایت خیانت در امانت نسبت به سفته امانی و تضمین، پرونده‌های استرداد سفته و مطالبه خسارت‌های ناشی از طرح دعاوی مرتبط  می‌باشد و همچنین پاسخگوی شما در زمینه تمامی سوالات مربوط به انواع سفته و نکات مربوط به آن به عنوان بهترین وکیل اصفهان میباشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۶ / ۵. تعداد آرا: ۳۸

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ بدون نظر 25487 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط