هر آنچه باید در رابطه با صیغه ۹۹ ساله بدانید

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۰۱
۳.۳
(۱۳۸)

تا به حال درباره صیغه ۹۹ ساله چیزی شنیده اید؟ آیا از حقوق زن در این نوع ازدواج باخبر هستید؟ تفاوت های آن را با عقد دائم و یا ازدواج موقت میدانید؟ در ادامه مطلب با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید تا در خصوص اینکه صیغه ۹۹ ساله چیست اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد.

صیغه ۹۹ ساله چیست؟

صیغه ۹۹ ساله نوعی از ادواج است. که در ایران به رسمیت شناخته میشود. ضیعه ۹۹ ساله نوعی از عقد موقت است. و ۹۹ سال در واقع مدت زمان ازدواج است. در عقد موقت، ازدواج در شناسنامه ثبت نمی گردد. اما ازدواج کاملا شرعی است. با خواندن خطبه عقد، محرمیت بین زن و شوهر ایجاد می شود.

تفاوت ازدواج دائم با صیغه ۹۹ ساله چیست؟

اولین تفاوت و در واقع مشهودترین تفاوت در ازدواج موقت و دائم در مدت زمان آن است.چرا که در ازدواج دائم مدت زمان مشخص نیست. در صیغه ۹۹ ساله بر خلاف عقد دائم زن و مرد از یکدیگر ارثی نخواهند برد. سومین تفاوت تعیین مهریه است. در عقد موقت قبل از عقد حتما باید مهریه تعیین و مشخص گردد. اما در عقد دائم میتواند بعد از عقد آن را مشخص کرد. در خصوص چهارمین تفاوت بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. در ازدواج دائم مرد موظف به پرداخت نفقه است. اما در ازدواج موقت مرد مکلف به پرداخت نفقه نیست مگر اینکه شرط بین طرفین باشد.

در ادامه تفاوت ها

هر آنچه باید در رابطه با صیغه 99 ساله بدانید

در پنجمین تفاوت میتوان به شرط عدم براقرای رابطه جنسی در عقد موقت اشاره کرد. این شرط در ازدواج دائم جایز نیست. شمشمین تفاوت عقد موقت با صیغه ۹۹ ساله دررعایت مساوات بین همسران در ازدواج دائم است. در ازدواج دائم حتی اگر مرد چندین زن داشته باشد. باید حق هم خوابی و برقراری رابطه جنسی میان تمامی زنان به مساوات رعایت گردد. اما در ازدواج موقت چنین شرطی وجود ندارد. و هفتمین و در واقع آخرین تفاوتی که یمتوان به آن اشاره کرد. قدرت اختیار زن است. در ازدواج دائم زن نمیتواند بدون اجازه همسر خود از خانه خارج شود. اما در ازدواج موقت این مورد وجود ندارد. مگر اینکه با انجام این کار، حقوق مرد تضییع گردد. و یا اینکه زن وظایف زناشویی خود را بدرستی انجام ندهد.

شرایط و احکام صیغه ۹۹ ساله چیست؟

  • در عقد موقت اگر یکی از طرفین در اثر اجبار یا اکراه تن به ازدواج موقت بدهد عقد باطل میشود. رضایت هردو طرف در عقد موقت شرط لازم و ضروری است.
  • در ازدواج موقت بنا بر نظر اکثریت فقها، اجازه پدر جهت ازدواج موقت برای دختر باکره لازم و ضروری می باشد.
  • در عقد موقت طرفین می توانند مدت عقد را تمدید کنند. هم چنین مرد می تواند از ادامه آن صرف نظر کرده و یا به اصطلاح مدت باقی مانده را بذل کند. و زوجیت را به پایان برساند. یا طرفین می توانند پس از پایان مدت آن را به ازدواج دائم تبدیل کنند.
  • در صیغه موقت زن و مرد می توانند خود صیغه عقد را بخوانند و مدت و مقدار مهریه را معین کنند.
  • در صیغه ازدواج موقت طلاق وجود ندارد. نکاح موقت با اتمام مدت یا بخشش مدت از طرف مرد پایان می یابد. مگر این که زن وکالت در بذل مدت داشته باشد. که بتواند بذل کند .

حقوق شرایط فرزند متولد شده از صیغه ۹۹ ساله

در اولین نکته باید متذکر شد که اگر فرزندی در این نوع عقد متولد شود. از پدر و مادر مشروع خود ارث خواهد برد. بهترین وکیل خانواده در اصفهان بیان میکند. که اگر در عقد موقت پدر و مادر از هم جدا شوند. حق سرپرستی تا ۷ سالگی با مادر است. و بعد از آن با پدر است و پس از بلوغ فرزند خود تصمیم به این می گیرد که با کدام زندگی کند . اگر پس از ۷ سالگی پدر حاضر به قبول حضانت فرزند نباشد. مادر می تواند حضانت را قبول کند. ولی پدر همچنان باید مخارج فرزند را بپردازد .

در چه مواردی ثبت صیغه نامه در دفتر ازدواج برای عقد موقت الزامی است؟

  • در صورت باردار شدن زوجه.
  • در صورت وجود توافقاتی در صیغه عقد موقت مابین طرفین یا این که عقد بر مبنای ثبت شدن واقع شده باشد باید ثبت شود.
  • وجود شرط ضمن عقد مثل شرط انفاق به زن

بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند. در این موارد در صیغه ۹۹ ساله یا کمتر از آن اگر عقد به ثبت رسیده باشد. زن به راحتی برای مهریه یا اثبات نسب یا اثبات شرط انفاق می تواند از طریق دادگاه اقدام کند. و ادعایش را به اثبات برساند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۱۳۸

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ بدون نظر 6944 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط