هر آنچه که باید از حقوق دست فروشی بدانید

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۰۸
۳.۳
(۲۷)

یکی از راه های امرار معاش در جوامع دست فروشی است. دستفروش فروشنده‌ای است که می‌تواند به راحتی از جایی به جای دیگر برود و محصولات خود را که میتواند شامل خوراک، پوشاک، محصولات دامی و کشاورزی باشد بفروشد. اما آیا شغل دستفروشی جرم است؟ یک دست فروش از چه حقوقی برخوردار است؟در ادامه به هر آنچه که باید از حقوق دست فروشی بدانید میپردازیم. همراه بهترین وکیل حقوقی در اصفهان باشید.

آیا دست فروشی جرم است؟

رفتار یا عملی جرم است، که قانون آن را جرم بداند و برای آن مجازاتی تعیین کند. از این رو رفتار و عملی که در قانون برای آن مجازاتی تعریف نشده، جرم نیست. و چون برای دستفروشی در قانون مجازات اسلامی، مجازاتی ذکر نشده، دستفروشی جرم تلقی نمیشود.

چرا دستفروشی ممنوع است؟

قانون با دستفروشان به دلیل هنجار شکنی برخورد میکند. نه به دلیل جرم بودن این کار، وقتی دستفروشان بساط خود را در خیابان ها پهن میکنند ممکن است در تردد عابران مشکل به وجود آورند، به همین دلیل آن را ممنوع اعلام کردند. عدن پرداخت مالیات، ایجاد سد معبر و.. از دیگر موارد ممنوع شدن این عمل است. در برخی از کشور ها به دلیل پرداخت نکردن مالیات به دولت دست فروشی یک جرم است. اما در کشور ما دستفروشی جرم نیست و فقط به علت هنجارشکنی و سد معبر مشکلات تردد عابران ممنوع است.

منع دستفروشی توسط شهرداری

حتما بارها صحنه جمع آوری کالا های یک دستفروش توسط مامورین شهرداری را دیده اید. طبق ماده ۵۵ قانون بهترین وکیل اصفهان بیان میکند سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک های برای کسب و کار و یا ساکن شدن و… ممنوع است. شهرداری موظف است که از این موارد جلوگیری کند. و میتواند برای رفع موانع، آزادسازی معابر و اماکن توسط مامورین خود اقدا کند. از این رو اگر فردی در خیابان به دست فروشی اقدام کند. چون خلاف قانون عمل میکند و سبب اشغال خیابان و عدم پرداخت مالیات میشود. شهرداری میتواند اجناس و کالاهای او را جمع آوری کند. با این حال شهرداری باید به حقوق دست فروش احترام بگذارد. در ادامه به آن میپردازیم.

هر آنچه که باید از حقوق دست فروشی بدانید

برخورد شهرداری با دست فروشان

شهرداری باید بدون ضرب و شتم، توهین و برخورد نامتعارف موازین شرعی نسبت به جمع آوری اجناس دستفروشی اقدام نمایند. در واقع ماوران شهرداری باید به حقوق دست فروش احترام بگذارند. و با رعایت کامل قانون، مجاز به رفع سد معبر با مجوز می باشند؛ نه هر اقدامی که همراه با خشونت و… باشد. داشتن مجوز برای سد معبر را نباید مجوزی برای توهین و هتک حرمت نسبت به دست فروشان و توجیهی دانست برای برخورد نامناسب که خود موجب مسئولیت قانونی و جزائی است.

ماموران شهرداری حق توقیف اجناس را دارند؟

شهرداری تنها وظیفه رفع سد معبر و آزاد کردن راه را دارد، شهرداری ها حق توقیف اموال دستفروشان را ندارند. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند در صورتیکه شهرداری اموال شما را توقیف کرده باشد، می توانید به لحاظ قانونی از شهرداری طرح شکایت نمایید.

ماموران شهرداری حق تخریب اجناس دستفروش را دارد؟

ماموران شهر داری حق هیچ گونه تخریبی در اجناس دست فروشان را ندارند. و در صورتیکه اقدام به تخریب اجناس آنان بپردازند، مستحق مسئولیت قانونی می باشد.

حق ماموران شهرداری در مقابل دستفروشان

همانطور که دست فروشان از حقوقی برخورداند. ماموران شهرداری نیز این حق را دارند. که اگر دستفروش به سمت آنها حمله یا برخورد فیزیکی کردند در مقابل عکس العمل نشان دهد. اما گاهی مأموران ازاین حق تجاوزمی کنند واین خلاف قانون میباشد و وظیفه رسیدگی به آن بر عهده دستگاه قضایی است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۲۷

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ بدون نظر 3788 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط