ورود به عنف و مجازات آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۲۶
۴.۵
(۲)

هر شخصی برای خود حریم خصوصی و شخصی دارد. هر کسی حق ورود به حریم شخصی شما را ندارد. مگر با اجازه شما. حال اگر شخصی بخواهد به حریم شخصی شما بدون اجازه و به اجبار و فشار و تهدید ورود کند، چه میشود؟ در ادامه مطلب با بهترین وکیل کیفری اصفهان همراه باشید. تادر خصوص مجازات ورود به عنف اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهد.

ورود به عنف چیست؟

اگر فردی قصد ورود به خانه شما را داشته باشد. و برای ورود به خانه شما اقدام به زور و فشار، شکستن در یا پنجره، شکستن قفل در و … انجام دهد. مصداق ورود به عنف است. ورود به عنف اشکال مختلفی دارد. و بسته به شدت اقدام احکام مختلفی نیز دارد. در ادامه همراه باشید تا مجازات ورود به عنف را بررسی کنیم.

انواع عنف

به طور کلی ورود به عنف دو نوع دارد. که بهترین وکیل در اصفهان به آن میپردازد.

  • عنف مادی: اگر برای ورود به عنف شخص اقدام به شکستن در و پنجره یا آسیب رساندن وکتک زدن اشخاص کند عنف مادی میگویند.
  • عنف معنوی: عنفی معنوی به هتک حرمت اشاره میکند. مانند از دیوار خانه بالا رفتن و یا کلید را در انداختن و اقدام به ورود منزل کردن.
ورود به عنف و مجازات آن

مجازات ورود به عنف

شدت مجازات ورود به عنف به عواملی مثل حمل یا عدم حمل سلاح و همچنین حضور داشتن یا نداشتن ساکنین در خانه و .. بستگی دارد. اما به طور کلی بنا بر قانون مجازات اسلامی ورود به عنف مجازات شش ماه تا سه سال زندان را دارد. اگر مرتکبین این جرم چند نفر باشند و مجهز به سلاح باشند. مجازات آن­ها دو برابر میشود. و برابر با یک تا شش سال حبس می­شود.

جرم ورود به عنف چگونه اثبات می گردد؟

میدانید که بعد از ثبت شکایت باید مدارکی جهت اثبات وقوع جرم ارائه دهید. بهترین وکیل کیفری در اصفهان ادله ای که میتواند وقوع جرم را اثبات کند. به شرح زیر بیان میکند.

  • شهادت شاهدی که در محل وقوع حادثه حضور داشت.
  • آثار تخریبی که بر روی درب و پنجره‌ها به جا مانده است.
  • فیلم های دوربین مدار بسته در محل وقوع حادثه یک ادله محکم برای اثبات جرم است.
  • اگر متجاوزان خود اقرار به جرم ارتکابی‌شان بکنند.
  • انجام تحقیقات محلی نیز بسیار می تواند به قاضی کمک کند.

مجازات ورود به عنف توسط ماموران دولتی

همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم. هیچ کس اجازه ورود به حریم شخص شما را نخواهد داشت. حتی مالک خانه در ملک خود که در تصرف مستاجر است. نمیتواند ورود کند. ماموران دولت نیزاز این مورد مستثنی نیستند. ماموران دولتی اگر بخواهند برای انجام تحقیقات خود وارد ملکی شوند و اقدام به تفتیش آن کنند، لازم است که ابتدا از دادگاه حکم ورود به منزل را بگیرند و سپس اقدام کنند. در صورتی که مأموران دولت بدون رعایت قانون وارد منزل شخصی شوند. تحت تعقیب قرار میگیرند و در صورتی که این عمل غیر قانونی را از جانب دستور مافوق خود انجام داده باشند. یعنی مافوق که صلاحیت صدور حکم را نداشته، حکم ورود به منزل را داده در این صورت مافوق مجازات میشود. مجازات ورود به عنف توسط ماموران دولت به طور معمول حبس از یک ماه تا یک سال است.

سوالات متدوال

ورود به عنف و مجازات آن

دادگاه صالح رسیدگی به جرم ورود به عنف کدام است؟

شکایت ورود به عنف ابتدا در دادسرا مورد رسیدگی قرار می گیرد و اگر وقوع جرم برای دادسرا اثبات شود، پرونده را برای رسیدگی به دادگاه کیفری ۲ ارسال خواهد کرد.

شکایت ورود به عنف چه هزینه ای دارد؟

زمانی که می خواهید اقدام به طرح شکایت ورود به عنف کنید، لازم است مبلغی را تحت عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید. این هزینه در هر مرجعی متفاوت است.

آیا صاحبخانه میتواند بدون اجازه مستاجر وارد ملک خود شود؟

 اگر صاحب خانه یا موجری بدون اجازه گرفتن از مستاجر وارد ملک مستاجر شود، مرتکب جرم ورود به عنف شده و مستاجر می تواند بر علیه او اقدام به طرح شکایت ورود به عنف کند. باید بدانید که تا زمانی که ملک در اجاره مستاجر قرار دارد و منافع آن در مالکیت مستاجر است، صاحب ملک نمی تواند بدون کسب اجازه از او وارد ملک شود.

نیاز داشتن به وکیل برای رسیدگی به شکایت ورود به عنف

از آن جایی که ورود به عنف از جرائمی است. که تشخیص آن به سادگی اتفاق نمی ­افتد. وجود یک وکیل کار بلد میتواند کمک شایانی به روند پرونده کند. در برخی موار شباهت های جرم ورود غیر مجاز، تصرف ( در صورت سکونت در ملک خالی) و یا تعدی سبب میشود. که آن ها را جرم ورود به عنف بدانید. بنابراین بهتر است قبل از شکایت ورود به عنف، از بهترین وکیل اصفهان کمک بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۴.۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ بدون نظر 575 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط