وکیل اهدای جنین + شرایط اهدای جنین در قانون

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۰-۱۰-۱۸
۵
(۲)

اهدای جنین

از جمله شیوه های مناسب برای اشخاصی که به دلایل جسمی یا ژنتیکی قدرت باروری ندارند، اهدای جنین است که در شرایط خاص انجام می گیرد. در اهدای جنین اسپرم مرد و تخمک زن را در آزمایشگاه تلقیح نموده و بعد از تقسیمات اولیه، یعنی ۴ الی ۵ روز، بعد جنین حاصل را به رحم زن متقاضی منتقل می کنند. روند اهدای جنین پروسه ای سخت و کمی دشوار است در این شرایط می توان با کمک گرفتن از وکیل متخصص، روند اهدا جنین را سریع تر طی کرد.

شرایط اهدای جنین در قانون

اهدا جنین بر خلاف اهدای تخمک و یا اهدای اسپرم نیازمند دریافت حکم از دادگاه صالح می باشد بدیهی است. در حال حاضر هیچ قانون مدونی در خصوص لزوم حکم قضایی در اهدای تخمک و یا اهدای اسپرم موجود نیست. موارد زیر تفسیر ساده و مختصر از شرایط اعلامی در قانون اهدای جنین به زوجین متقاضی است :

  • جنین باید ناشی از عقد شرعی زن و مرد بوجود آمده باشد.
  • زن و شوهر متقاضی دریافت جنین باید با هم به دادگاه دادخواست دهند.
  • زن و شوهر باید سلامت جسمی و روحی داشته و تابعیت ایرانی داشته باشند و البته تابعیت کشور دیگر علاوه بر ایرانی مانعی ندارد.
  • گواهی پزشکی مبنی بر عدم امکان تولید مثل، ولی توانایی شخص زن برای حمل جنین ارائه گردد.
  • ارسال دادخواست تقاضای احراز صلاحیت متقاضیان دریافت جنین از طریق دفتر خدمات قضایی به دادگاه خانواده .

در قانون دو نکته حائز اهمیت می باشد. نخست آن که رسیدگی به این تقاضا بصورت خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات است. آن که ممکن است دادگاه صلاحیت زوجین برای دریافت جنین را احراز ننماید. در این صورت ۲ راهکار برای این افراد وجود دارد یا دادخواست مجددی را با رفع ایراد اعلامی دادگاه ثبت نمایند. یا با اصرار به عدم وجود ایراد نسبت به رای صادره اعتراض نمایند. بدیهی است این رای نیز مانند آرائ دیگر در دادگاه تجدید نظر رسیدگی میگردد که ممکن است نقض و یا تایید گردد.

مدارک و منضمات مورد نیاز جهت طرح دعوای اهداء جنین

با توجه به الکترونیکی شدن سیستم دادگستری این دادخواست همانند الباقی دادخواست های حقوقی نیازمند مراجعه به دفتر خدمات قضایی و یا دفتر وکیل دادگستری و در ادامه ثبت دادخواست می باشد. اما باید توجه داشت در زمان ثبت دادخواست وجود مدارک زیر ضروری است.

  • ارائه اصل سند ازدواج متقاصیان احراز شرایط دریافت جنین
  • گواهی پزشکی متخصص مبنی بر ناباروری و امکان دریافت جنین توسط زوجه
  • کارت شناسایی معتبر و ثبت نام در سامانه ثنا

ابهامات موجود در قانون اهدای جنین

در قانون و آینن نامه ابهامات بزرگی وجود دارد و تا کنون نیز بی پاسخ مانده است. که به صورت مختصر به آن اشاره می شود:

  1. تکلیف قواعد ارث بری و نفقه و موارد از این دست جنین در قانون مشخص نگردیده است. (آیا با اثبات نسبت جنین با اهدا کنندگان قواعد ارث بری برقرار می شود و یا خیر ؟)
  2. تعداد اهدای جنین برای زوجین چه میزان در سال است ؟
  3. در صورت دریافت وجه از توسط اهدا کنندگان ، چه ضمانت اجرایی خواهد داشت ؟
  4. تکلیف دلالان غیر قانونی معرفی اهدا کننده جنین مشخص نشده ؟
  5. راهکار جلوگیری از تبدیل شدن اهدای جنین به شغل زوجین کم توان مالی پیش بینی نگردیده .
  6. باقی ماندن ابهام چرایی اهدای جنین بدون دریافت مبلغ (هیچ زنی حاضر نمیشود بصورت رایگان خود را در معرض خطر قرار دهد و جنین خود را اهدا نماید )
  7. بهتر بود رابطه هوشمندانه در قواعد سقط جنین و اهدای جنین ایجاد شود. تا عمل ناپسند سقط جنین با امکان اهدای آن به زوجین نابارور تاثیر زشت خود را از دست بدهد. ( البته وجود شرایط پزشکی نیز ضروری است )

مراجعه به وکیل دادگستری برای دریافت جنین

همانطور که بیان گردید دادگاه خانواده به مواردی برای احراز صلاحیت توجه مینماید که ارائه آن در یک چهارچوب حقوقی ضروری بوده و توصیه میشود دسته بندی مدارک لازم را به وکیل متخصص خانواده در این زمینه واگذار نمایید ، البته فارغ از این موضوع با توجه به این امر که در تمامی مراحل ثبت دادخواست و پیگیری حضور زوجین به اتفاق یکدیگر ضروری بوده در جهت صرفه جویی از هزینه و وقت اصلح اعطای وکالت به وکیل دادگستری است .

مقررات مرتبط با اهدای جنین

با اشاره به ادله مخالفان محرمانه بودن اهدای جنین از جمله ضرورت ایجاد روابط صادقانه و شفاف میان اعضای خانواده، عدم امکان مخفی نگه داشتن یک راز در محیط خانواده برای همیشه و حق طبیعی هر انسان به داشتن آگاهی از منشا وجودی خود، دلایل موافقان و مخالفان آشکار شدن راز اهدا برای کودک و سایرین، بر این فرض استوار است. که کودک، فرزند قانونی اهدا گیرنده است و برای اهدا کننده هیچ گونه حقی در این خصوص قائل نیستند.

به نظر می‌رسد که قائل شدن به اصل محرمانگی در اهدای گامت و جنین با موازین اخلاقی انطباق دارد. اما تاکید فقها بر ضرورت حفظ نسب و دغدغه‌های شورای نگهبان در تصویب قانون نحوه اهدا جنین به زوجین نابارور نسبت به استفاده از هر واژه‌ای که توهم الحاق کودک به اهدا گیرنده را القا کند و این واقعیت که بی‌نام بودن اهدای جنین موجب اختلاط انساب می‌شود. این مورد که مطابق ماده ۷ کنوانسیون حقوق کودک، اطلاع از هویت پدر و مادر حق کودک به شمار می‌آید. همچنین در نظام حقوقی ایران پدر و مادر قانونی و بیولوژیکی قابل تفکیک نیست، همگی ما را به این نتیجه رهنمون می‌سازد که نمی‌توان در حقوق ایران ویژگی محرمانگی را برای نهاد حقوقی اهدای جنین پذیرفت.

برای پرهیز از هرگونه اختلاط انساب، فساد مواریث و نیز پیشگیری از نکاح با محارم و قطع ارحام و قرابت‌ها که حکمت بسیاری از احکام شرعی کی باشد. لازم است اطلاعات مربوط به هویت ژنتیکی فرزندان حاصل از اهدای گامت و جنین همانند دیگر فرزندان یک فرد در دفاتر اسناد سجلی و البته نه لزوماً اسناد علنی، ثبت شده و دسترسی به آنها تابع اطلاعات سجلی باشد.

مقررات مرتبط با اهدای جنین از جامعیت لازم برخوردار نبوده و ضروری است قانونگذار وضعیت ثبت ولادت کودکان حاصل از اهدای جنین را به گونه‌ای صریح پی‌ریزی کند و تردیدها در خصوص پنهان یا آشکار بودن اهدا را از میان ببرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ 1 نظر 712 نمایش دسته خانواده

دیدگاه کاربران

مهرداد محبی در تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱۶

با سلام
آیا گرفتن جنین اهدایی با رحم اجاره ای امکان پذیر است؟


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط