وکیل تسخیری و معاضدتی و تفاوت آن ها

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۰۴
۳.۳
(۱۷)

اگر تاکنون درخصوص وکیل تسخیری و معاضدتی و تفاوت آن ها نشنیده اید. بهتر است در ادامه مطلب با بهترین وکیل حقوقی در اصفهان همراه باشید. تا تمام اطلاعات لازم در این خصوص را در اختیارتان قرار دهد.

وکیل تسخیری و معاضدتی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت ها در ابتدا باید معنای وکیل تسخیری و معاضدتی را بدانیم. بهترین وکیل در اصفهان بیان میکند اگر فردی بنا بر مسائل حقوقی باید دادگاه حاضر شود اما عدم توانایی پرداخت حق الوکاله وکیل سبب شده که نتواند وکیل بگیرد. دادگاه برای رعایت حق فرد وکیل معاضدتی برای او در نظر میگیرد. حال که معنای وکیل معاضدتی را درک کردیم باید بدانیم که دادگاه برای افرادی که در پرونده های کیفری نیز توانایی گرفتن وکیل را ندارند به آن ها وکیل تسخیری را پیشنهاد میکند. این دست از وکیل ها حق الوکاله ندارند. در برخی از امور کیفری وجود وکیل الزامی است.

وکیل تسخیری و معاضدتی و تفاوت آن ها

تفاوت های وکلای معاضدتی و تسخیری

نوع پرونده

اولین و مهم ترین نوع تفاوت در این دست از وکلا نوع پرونده آن ها است. در واقع وکیل تسخیری برای پروند های کیفری که جزایی مثل اعدام، حبس و .. دارند مورد قبول وظیفه میکند. وکیل معاضدتی برای پرونده های حقوقی قبول وظیفه میکند.

نوع مرجع اخذ وکلا

وکیل تسخیری توسط دادگاه برای متهم یک پرونده کیفری تعیین می شود ولی وکیل معاضدتی با در خواست کانون وکلا.

پرداخت حق الوکاله

منابع مالی دادگستری هزینه حق الوکاله وکیل تسخیری را پرداخت میکند. و فرد متقاضی هیچ گونه پرداخت نخواهد داشت. اما وکیل تسخیری اگر در پرونده ای برنده شود. دادگاه فرد بازنده در آن پرونده را محکوم به پرداخت حق الوکاله وکیل نیز میکند. اگر وکیل در آن پرونده موفق نشود و بهز زبان ساده تر برنده پرونده نشود. از طرف کانون وکلا حق الوکاله خود را دریافت میکند.

اجباری بودن وکیل تسخیری در پرونده های کیفری

در برخی از پرونده های کیفری قاضی وجود یک وکیل تسخیری را به دلیل پیچیدگی پرونده و عدم تلف شدن وقت دادگاه اجبار میکند. این اجبار در پرونده های سنگین کیفری مثل اعدام و حبس ابد بیشتر دیده میشود. به گفته وکیل حقوقی در اصفهان در پرونده های تسخیری همین که متهم بگوید وکیل می خواهد دادگاه برای او وکیل تسخیری تعیین می کند. اما در پرونده های حقوقی که برای آن ها وکیل معاضدتی تعیین می شود باید عدم تمکن مالی فرد محرز شود. در این نوع وکالت اگر فرد بی بضاعت باشد ولی قابلیت پیشرفتی در پرونده وجود نداشته باشد، می توان حق وکیل معاضتی را از فرد گرفت.

حق انتخاب وکیل

وکیل تسخیری و معاضدتی و تفاوت آن ها

اینکه چه کسی در پرونده کیفری وکیل فردی که توان مالی گرفتن وکیل را ندارد، شود هم جزو اختیارات قاضی دادگاه است.در واقع یعنی وکیل تسخری که را دادگاه خود انتخاب میکند چه کسی باشد. اما در مورد وکیل معاضدتی که بیان شد در امور حقوقی دخیل است، قضیه کاملا متفاوت است، به این معنی که افراد اگر مدعی هستند که توان اختیار وکیل را ندارند و وکیل می خواهند باید به کانون وکلا مراجعه کنند و از اداره معاضدت کانون وکلا تقاضای وکیل معاضدتی کنند. دادگاه به هیچ عنوان دخالتی در تعیین وکیل معاضدتی ندارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۱۷

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۰۴ بدون نظر 1481 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط