وکیل کیفری خوب کیست؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۰۵
۰
(۰)

یک وکیل کیفری خوب چه ویژگی هایی دارد؟یا بهتر است بگوییم چه خصیصه های اخلاقی میتواند نقش مهمی داشته باشد؟آیا هرکس میتواند به دنیای حرفه ای وکالت گام بنهد و موفق شود؟

ویژگی های کلی یک وکیل ایده آل

ابتدا به ویژگی های کلی یک وکیل دادگستری ایده آل میپردازیم:

۱- مهم‌ترین ویژگی یک وکیل خوب، امانت‌داری است. در واقع وکیل محرم اسرار موکل و امین وی است

یک وکیل مانند یک پزشک ممکن است به سبب ماهیت شغلی خود با واقعیت‌ها و اسرار زیادی از سوی موکلین خود روبه رو شود که اخلاق حرفه ای ایجاب می‌نماید که اسرار را به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی فاش نکند.

۲- وکیل دادگستری این تعهد اخلاقی حرفه ای را بر عهده دارد که از گفتن مطالب غلوآمیز و غیرممکن اجتناب نماید

اصولاً دادن وعده های دروغین به موکلین و بی جهت امیدوار نمودن آن‌ها خارج از اخلاق حرفه ای می باشد. تعهد وکیل دادگستری، تعهد به نتیجه نبوده و تعهد وی تعهد به وسیله می باشد، بنابراین لازم است که وکیل همانند یک جراح مسائلی را که ممکن است در حین دادرسی پیش آید از قبل به اطلاع موکل برساند تا موکل او را با چشم باز انتخاب نموده و هیچگاه به موکل اعلام نکند که وی صددرصد برنده می‌باشد. بنابراین ویژگی بعدی یک وکیل خوب آن است که واقعیات امر و پروسه رسیدگی را به موکل اعلام نماید.

۳- وظیفه بعدی وکیل دادگستری آن است که موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد

وظیفه بعدی وکیل دادگستری آن است که موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد نه آنکه به طمع حق الوکاله، موکل را وارد پروسه های رسیدگی غیر ضروری نماید. به عبارت دیگر مهمترین ویژگی یک وکیل صداقت و راستگویی او در برخورد با موضوعاتی است که موکل به آنها دچار شده و چاره کار را از وکیل خود می‌خواهد. توضیح بیشتر آنکه یک وکیل مجرب به جهت احاطه بیشتر روی مسائل حقوقی طبیعتاً بهتر از موکل خود قادر است مسیر درست را انتخاب کند بنابراین به هیچ وجه به جهت دریافت حق الوکاله نباید راهی را که نتیجه ای در بر ندارد به موکل خود پیشنهاد دهد. در این صورت اعتبار خود را خدشه دار خواهد کرد.

۴- ویژگی دیگر یک وکیل مجرب ساده سازی مسائل حقوقی برای موکل خود می‌باشد

همچنین وکیل دادگستری باید تا حد تلاش از پیچیده کردن دادرسی اجتناب نماید. بنابراین حتی وکیل موظف است از فنون و مهارت هایی که آموخته است برای راهنمایی قاضی نیز استفاده کند و خیلی از مواقع قضات از این راهنمایی ها بهره برده و وکیل خوب و مجرب می تواند از این را بر روی سیستم قضایی و قاضی تاثیر مثبتی در جهت احقاق حق به جا بگذارد ولی این شیوه از تاثیرگذاری نباید جنبه های غیر عادلانه و غرض ورزانه به خود بگیرد.

۵- یک وکیل دادگستری خوب باید شأن و مقام قاضی را رعایت نموده و به وی کمال احترام را بگذارد

این امر بدین معنا است که وکیل دادگستری خوب نباید با چاپلوسی و تملق و تحقیر نمودن با قاضی رفتار نماید. مضافاً اینکه نباید به واسطه درجه علمی و اطلاعاتی که دارد، نسبت به قاضی و مقام دادگاه تفاخر نماید؛ بلکه وکیل خوب باید با رفتار و شأن خود احترام دادگاه و جامعه را برانگیزد. بنابراین هر قدر متواضع تر و افتاده تر باشد، احترام بیشتری را جذب خواهد نمود. در برخی موارد ممکن است بروز چنین رفتارهایی از قبیل برخی رفتارهای زننده و خارج از شان  قضایی بر روند پرونده موکل تاثیر گذاشته و نظر قاضی پرونده را عوض کند.

۶- وکیل دادگستری باید از اطلاعات و معلومات و دانش حقوقی لازم برخوردار باشد

تا بتواند بهترین راهکار را در بهترین فرصت ممکن شناخته و درانتخاب نوع دادخواست، شکوائیه و اقدامات قانونی لازم نهایت هوش و کیاست را به کار برد. در انتخاب هر متخصصی نکته مهم در نظر گرفتن قدرت تخصص و فن وی در ادای وظایف می باشد.

لزوم وکیل کیفری خوب چقدر اهمیت دارد؟

در دعاوی حقوقی شخص خواهان دعوی و همچنین فرد خوانده در انتخاب وکیل مختار هستند ولی در دعاوی کیفری، محکمه شاکی و را مجبور می کند که برای خود وکیل اخذ کنند. چنان چه که هر یک از دو طرف شرایط لازم برای گرفتن وکیل نداشته باشند، می بایست دادگاه وکیل تسخیری به آنان معرفی کند و شرایط ضـروری را برای گرفتن وکیل برای آنان ها فراهم آورد.

لازم به ذکر است که یک وکیل کیفری خوب می بایست علاوه بر علم جرم شناسی، تسلط کافی به اصول روانشناسی و شخصیت شناسی هـم داشته باشد. وکیل کیفری می بایست در ابتدا توانای تشخیص صحت اطلاق جرم به عمل را داشته باشد و بعـد نسبت اتهام به مظنون را ارزیـابـی کند ونظرات خود را در مـورد آن اعلام کند. اهمیت وکیل کیفری با توجه به اینکه این مسائـل حقوقی معـمولاً با جان و حیثیت هر یک از دو طرف دعوا سر و کار دارد، نشان داده می شود.

ویژگی‌های یک وکیل کیفری خوب

وقت‌شناسی

معمولا در برخی از پرونده های کیفری، زمان می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. بدین ترتیب وکیل کیفری خوب باید وقت شناس بوده و به موقع اقدامات مناسب را انجام بدهد. در غیر این صورت ممکن است مشکلات زیادی برای موکل وی به وجود بیاید.

عادل بودن

وکیل کیفری دارای وظیفه ای بسیار مهم می باشد. بدین ترتیب نیاز است تا با عدالت کامل در پرونده ها ورود کند. زیرا اگر وکلای کیفری عدالت را زیر پا بگذارند، ممکن است حقی از مظلومی ضایع شود. بدین ترتیب عادل بودن می تواند کمک بسیار زیادی به انجام هر چه بهتر وظایف وکیل متخصص در امور کیفری بنماید.

داشتن تخصص لازم

معمولا افرادی که به عنوان وکیل کیفری مشغول به کار می شوند باید در رشته حقوق جزا و جرم شناسی مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری را پشت سر گذاشته باشند. زیرا در این رشته معمولا مبانی جرم شناسی و… تدریس می شوند و این افراد به مهارت کافی برای فعالیت در زمینه وکالت در حوزه مسائل کیفری می رسند. داشتن تخصص به تسریع در روند پرونده ها و افزایش کیفیت رسیدگی به پرونده های کیفری کمک می کند.

تسلط بر روانشناسی افراد

روانشناسی یکی از موضوعاتی بوده که وکیل کیفری باید به آن تسلط کافی داشته باشد. زیرا معمولا در اغلب موارد نیاز است با استفاده از تکنیک های مختلف روانشناسی، موضوعات مختلف را درک کرد. معمولا هر چه وکیل امور کیفری در موضوع روانشناسی قوی تر عمل کند، می تواند به موفقیت های بیشتری در کار وکالت دست یابد.

آشنایی با برخی از تخصص‌های مورد نیاز وکیل کیفری

وکیل کیفری باید دارای یک سری توانایی ها باشد، هر چه توانمندی های یک وکیل بیشتر باشد، احتمال موفقیت در پرونده های مختلف نیز برای وی بیشتر می باشد. بدین ترتیب در ادامه برخی از این تخصص ها معرفی می شود، تا افراد مختلف بیشتر با وکلای متخصص در امور کیفری آشنا شوند.

پزشکی قانونی

یکی از موضوعاتی که وکیل کیفری با ان بیشتر از سایر مشاغل سر و کار دارد، پزشکی قانونی می باشد. با توجه به اینکه اغلب پرونده های جزایی ر ارتباط با پزشکی قانونی بوده و نیاز به نظر پزشکی قانونی دارند، لذا وکیل متخصص در امور کیفری نیز باید اطلاعات وسیعی در این حوزه داشته باشد. در صورتی که وکیل تخصص کامل در حوزه پزشکی قانونی داشته باشد، اگر در مواردی نظر پزشکی قانونی دارای ایراد و یا مشکلاتی باشد، می تواند برای اصلاح آن اقدامات لازم را انجام دهد. بدین ترتیب از پذیرش چشم بسته نظرات پزشکی قانونی جلوگیری می کند.

اسلحه‌شناسی

معمولا در اغلب پرونده های جزایی، رد پایی از یک اسلحه دیده می شود. بدین ترتیب وکیل متخصص در امور کیفری باید با انواع اسلحه آشنایی کامل داشته باشد. این موضوع می تواند کمک کند تا این افراد بتوانند راحت تر پرونده ها را پیش ببرند.

پلیس علمی

موضوعات بسیار مختلفی در زمینه پلیس علمی مطرح می باشد. یکی از این موضوعات اثر انگشت می باشد. معمولا وکیل کیفری باید در زمینه شناسایی اثر انگشت اطلاعات مفیدی داشته باشد. زیرا معمولا در اغلب پرونده های کیفری، شناسایی اثر انگشت می تواند بسیار مفید باشد. از دیگر مواردی که به موضوع پلیس علمی مربوط می باشد، کشف جعل می باشد. معمولا برخی از افراد این توانایی را دارند که اسناد مختلف را با بهترین کیفیت جعل می کنند. وکیل متخصص در زمینه امور کیفری باید توانایی تشخیص اصل از جعل را داشته باشد.

افزایش اطلاعات

معمولا وکیل کیفری باید همیشه خود را با مسائل روز آپدیت کند. بدین ترتیب نیاز است تا این افراد روزنامه و مجلات مختلف و همچنین کتاب های مختلف در زمینه جنایی و پلیسی را مطالعه کنند. این موضوع باعث می شود تا هیچ گاه از سایر افراد عقب نمانند.

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتری جهت گرفتن وکیل کیفری برای دعوی خود دارید می توانید از طریق فرم تماس با ما، موضوع را مطرح نمایید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم و بهترین وکیل کیفری اصفهان  را در اختیارتان قرار دهیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ 2 نظر 2061 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

حسین در تاریخ ۱۳۹۸/۹/۲۷

با سلام
بنده محکوم به ۱سال حبس تعزیری و ۳ میلیونو پانصد هزار جریمه نقدی و ۴۰ ضربه شلاق به صورتی غیابی محکوم شدم بلافاصله به آقای حسین یاوری مراجعه کردم و ایشان به لطف خدا و زحمات زیادی ک کشیدن واخواهی انجام دادن و خدارو شکر همه موارد به ۲میلیون جریمه نقدی تبدیل شد واقعا فکرشو نمیکردم اینجوری حکمم تغییر کنه
تشکر از زحمات و تجربیات جناب حسین یاوری وکیل مجرب و با انصافم

وکیل پایه یک دادگستری در تاریخ ۱۳۹۸/۹/۲۷

ممنون از لطف شما


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط