پیشینه وکالت در اصفهان

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۱۲
۰
(۰)

برای بررسی پیشینه وکالت در اصفهان ابتدا باید نگاهی به پبشینه وکالت در جهان و ایران بیندازیم. پیشینه وکالت در ایران به تصویب اولین قانون جامع وکالت برمیگردد.از زمان تصویب قانون وکالت در ۲۵ بهمن ماه ۱۳۱۵، اولین قانون جامع وکالت در ایران، تحت عنوان وکیل درجه اول عدلیه، به کار رفت. قبل از تصویب قانون وکالت، در اصول تشکیلات عدلیه، مصوب ۲۷ تیرماه ۱۳۰۷ و قانون وکالت مصوب ۱۳۱۴، درباره نحوه اشتغال به وکالت و درجات وکالت دادگستری، اعم از وکیل درجه ۳ دادگستری، وکیل درجه ۲ دادگستری، وکیل درجه ۱ دادگستری و وکیل اتفاقی یا کارگشایان دادگستری سخن رفته بود.

 

نگاهی به پیشینه وکالت

پیدایش شغل وکالت از زمان شکل گیری زندگی اجتماعی انسان ها در کنار یکدیگر بوده است ، زیرا انسان ها پس از اولین تجربه اختلافات اجتماعی دریافتند که برای حل اختلافات و مشکلات به وجود یک داور نیاز دارند ، همین نیاز باعث شکل گیری شغل وکالت شد ، اگر چه در زمان های گذشته با نام های دیگر وجود داشت .

بعد ها در کشور یونان نیز شغل وکالت یافت شد و به شکل بزرگی نیز گسترش یافت ، به طوری که برای اولین بار به صورت یک حرفه و فن به آن نگاه میکردند ، به گونه ای که در مدارس رشته وکلای دادگستری تاسیس شده بود و درس آن برای محصل ها تدریس میشد.

در ادامه این حرفه وکالت به کشور رم وارد شد و به تدریج در تمام دنیا توسعه یافت و برای آن رفته رفته قوانینی برای شغل وکالت تنظیم شد ، تا نظم مشخصی گرفت. رفته رفته هر یک از کشور ها قوانینی برای وکالت تنظیم کرد و سپس در سال ۱۳۴۴ میلادی پارلمان فرانسه به میدان آمد و قوانین و مقررات مشخصی برای وکلای دادگستری تصویب کرد.

اولین وکیل در ایران

پیشینه پیدایش نخستین وکیل و اغاز وکالت در ایران به ۱۱۱ سال قبل برمیگردد (پرونده دختران قوچان). در سال ۱۲۸۶ اولین دادگاه قانونی پس از  مشروطه در ایران تشکیل شد و اولین وکیل در ایران پا به عرصه دادگاه گذاشت و از حق و قانون دفاع کرد.

در پرونده‌ی دختران قوچان، آصف الدوله حاکم خراسان متهم شد که به خاطر فشار آوردن بیش از حد به رعایا برای گرفتن مالیات،آنها مجبور به فروش دختران خود به ترکمن‌ها شد‌ه­‌اند و سالار مفخم حاکم بجنورد متهم شدکه به ترکمانان اجازه داده در حدود قوچان بدون هیچ مانعی دست به غارت بزنند.پیگیری‌های مجلس نهایتا منجر به تشکیل دادگاهی شد که مجد الاسلام از آن به عنوان اولین دادگاه قانونی ایران یاد می‌کند.

این امر باعث شد که میرزا احمد خان حیدری به عنوان اولین وکیل در ایران در اولین دادگاه قانونی و رسمی در ایران حضور پیدا میکند.میرزا احمد خان حیدری به عنوان بهترین وکیل  نیز یاد می کنند در اولین حرکت لایحه ی دف­اعیه اش را برای آزادی دو متهم تنظیم و از اولین دادگاه قانونی و رسمی در ایران تقاضای لغو بازداشت غیرقانونی را می‌کند.

 

نخستین مجمع وکلای دادگستری در ایران

اولین مجمع وکلای دادگستری در ایران در سال ۱۳۰۰  تشکیل شده و نخستین نظامنامه وکلای رسمی عدلیه تدوین گردید.

همچنان در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۰۹ کانون وکلا در قسمت جنوبی خیابان باب همایون به طور رسمی افتتاح شد.

سپس در تاریخ شهریور ۱۳۱۴ به طور رسمی ۱۴ قانون وکالت بر ۵۸ ماده به تصویب رسید.

پس از انقلاب اسلامی گزینش وکیل به صورت تعلیق درآمد و این وضعیت تا سال ۱۳۷۲ ادامه داشت ، سپس اولین آزمون سراسری کانون وکلا بعد از انقلاب اسلامی برای متقاضیان اخذ پروانه وکالت در سال ۱۳۷۲ برگزار شد.

 

وکالت پس از پیروزی انقلاب

استقلال کانون وکلا پس از پیروزی انقلاب اسلامی متأثر از حال و هوای انقلاب دچار تحول شد. پاکسازی کانون وکلا در این دوره منجر به ابطال پروانه وکالت عده‎ای از وکلا شد، هرچند برخی از ایشان متعاقبا اعتبار خویش را احیا کردند.

در این دوره اجازه برگزاری انتخابات اعضای هیأت مدیره کانون صادر نشد و در سال ۱۳۶۲ گودرز افتخار جهرمی با پیشنهاد آیت‎الله بجنوردی به‎عنوان سرپرست کانون وکلا منصوب شد. همین شرایط ادامه داشت تا این‎که پس از کش و قوس فراوان، سرانجام در سال ۱۳۷۶ «قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری» به تصویب رسید و اولین انتخابات برای تعیین اعضای هیأت مدیره برگزار شد.

چندی قبل لایحه‎ای موسوم به «لایحه جامع وکالت» در قوه قضاییه تهیه و جهت ارائه به مجلس تحویل دولت شد.برخی مواد این لایحه حساسیت عده ای از حقوقدانان را در نقض استقلال کانون وکلا برانگیخته بود. هم اکنون با ورود کانون وکلا به روند تدوین این لایحه در مرکز پژوهش های مجلس نگرانی ها از این حیث مرتفع شده است.

 

تأسیس کانون وکلای دادگستری اصفهان

پیشینه وکالت در اصفهان به سال ۱۳۴۱ برمیگردد.در سال ۱۳۴۱ وکلای دادگستری اصفهان با تشکیل مؤسسه ای با هدف تأثیر در تحقق اهداف وکلا و تسهیل ایفاء وظایف این نهاد بنا نمودند و همین امر شروع تأسیس کانون وکلای دادگستری اصفهان را رقم زد. در همین سال بود که عده ای از وکلای دادگستری اصفهان طی بیانیه ای اعلام موضع نمودند که می خواهند با هدف پیشرفت و اعتلاء مقام و منزلت فردی و اجتماعی وکلا و با رعایت موازین قانونی و اخلاقی در اصلاح ذات البین ، ساعی و کوشا باشند و قوانین را محترم شمارند و اجتماع آنها فارغ از جنبه سیاسی به مسائل حرفه ای بپردازد و در سال ۱۳۴۷ جمعیت وکلای دادگستری اصفهان رسماً تشکیل گردید.

هدف و رویکرد اصلی این جمعیت ، تلاش در جهت پیشرفت علمی و عملی وکلا و همچنین حمایت از اعضاء جمعیت بوده است.در کنار تشکیل جمعیت وکلای دادگستری اصفهان ، تأسیس کانون مستقل نیز همواره از جمله مطالبات اصلی وکلای اصفهان بود، خواسته ای که از سوی مسئولین انتخابی یا انتصابی کانون وکلای مرکز ، قبل و بعد از سال ۱۳۵۷ ، تا مدتهای مدید ، پاسخی جز مخالفت و حتی تعقیب انتظامی وکلای صادر کننده اعلامیه انتخابات کانون اصفهان در پی نداشت. دلیل این مخالفت نیز چیزی جز گمان جلوگیری از کاهش اعتبار و اقتدار کانون وکلای مرکز نبود.

علیرغم موانع یاد شده ، سرانجام در سال ۱۳۷۵ کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان تأسیس گردید.این کانون چهارمین عضو مستقل تاریخ خانواده وکالت و اولین کانون مستقل پس از انقلاب اسلامی بود که به جمع کانون وکلای مرکز ، کانون وکلای آذربایجان شرقی و کانون وکلای فارس افزوده شد .

 

استقلال کانون وکلای دادگستری اصفهان

کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان ، در آغاز ، شامل سه استان اصفهان ، چهار محال و بختیاری و مرکزی بود . طی سالهای اخیر و با رویکرد حمایتی مسئولین کانون اصفهان ، وکلای دادگستری استان مرکزی و وکلای دادگستری استان چهارمحال و بختیاری مطابق قوانین و با برگزاری انتخابات ، از کانون وکلای اصفهان ، منتزع شده و استقلال یافتند.

کانون وکلای دادگستری اصفهان با باور به همکاری کانون های وکلای سراسر کشور و حرکت هم راستای این کانون ها ، از پیشتازان عرصه دفاع از استقلال وکیل دادگستری و استقلال کانون های وکلا و پاسداری از حقوق صنفی و حرفه ای وکلای دادگستری بوده و در این خصوص اقدمات مؤثر و مستمری انجام داده است ، انتشار ماهنامه مدرسه حقوق(با نام اولیه خبرنامه کانون اصفهان) ، برگزاری دو اجلاس کنگره ملی وکلا ، حضور مؤثر و جریان ساز در اسکودا و … بخشی از این اقدامات بوده است.

 

بهترین وکیل کیفری در اصفهان

وکیل حسین یاوری بهترین وکیل کیفری اصفهان  ، دارای سابقه وکالت و مشاوره حقوقی (با انجام ۵۰۰ پرونده حقوقی کیفری و…) آماده ارائه خدمات وکالت در اصفهان و در سطح کشور در انواع دعاوی کیفری، شکایت، امور بیمه، خانواده، ملکی، مالی، تجاری، تعزیرات، اداره کار، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری به عنوان بهترین وکیل اصفهان می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ بدون نظر 1389 نمایش دسته حقوقی, کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط