چگونه گواهی پایان کار ساختمان بگیریم؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۲۳
۱
(۱)

چرا باید گواهی پایان کار ساختمان بگیریم؟حتما شنیده اید که اشخاص در پایان عملیات ساخت و ساز به دریافت گواهی پایان کار ساختمان تاکید دارند و همواره آن را یکی از دغدغه ها در روند ساخت و ساز میدانند.پس از اتمام روند ساخت و ساز یکی از حیاتی ترین مراحل دریافت گواهی پایان کار میباشد که با مراجعه به شهرداری که پروانه احداث بنا را صادر کرده است، فرم درخواست پایان کار ساختمان را تهیه و تکمیل نموده و با یک سری مدارک درجهت دریافت این گواهی مهم ساختمانی اقدام کرد.
درواقع پایان کار ساختمان از مهمترین مدارکی است که پس از اتمام کار ساخت و ساز صادر میگردد که نشانه اجرای دقیق قوانین و مقررات ایمنی ساختمان سازی و مورد تایید بودن ساختمان از نظر شهرداری و سازمان های مربوطه می باشد و مالکیت و کاربری ملک را مشخص می نماید.

معمولا اقدامات برای دریافت پایان کار ساخت وساز با سازنده میباشد.اخذ پایان کار هر ساختمان مستلزم  ارائه مدارک و استحکام بنا و تائیدیه هایی است که توسط کارشناسان و مهندسین ناظر از طریق مستقیم و نظارت بر ساخت و ساز یا آزمایشات و کارشناسی های عینی است که از محل بعمل می آید. توقیف بودن ملک مانع اخذ پایان کار نمی باشد، ولی ممکن است مانع صدور سند باشد.

 

چرا باید گواهی پایان کار برای ساختمان بگیریم؟

گواهی پایان کار ساختمان از مهمترین مدارکی است که در اداره ثبت اسناد و املاک جهت تنظیم صورت مجلس تفکیکی مورد نیاز می باشد. تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان صادر نشود امکان تنظیم سند وجود ندارد. در صورتی که ساختمان سند مالکیت نداشته باشد، نقل و انتقالات قطعی در دفاتر اسناد رسمی صورت نمی گیرد.به عبارت ساده تر تا وقتی گواهی پایان کار صادر نشود، امکان انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی و محضر وجود ندارد. حتی اگر ساختمان دارای سند مالکیت باشد، در هنگام انجام نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی، از شهرداری جهت گواهی پایان کار و عدم تخلفات استعلام گرفته می شود.گواهی پایان کار ساختمان درواقع پیش نیاز وجود سند و وجود سند پیش نیاز انجام معاملات ملکی می باشد.

گواهی پایان کار اولاً نشانه بارزی است که ملک ساخته شده دارای تخلف ساخمانی نمی باشد و براساس معیارهای فنی و مهندسی کاملاً مورد تایید شهرداری می باشد و ثانیاً با اخذ پایان کار می توان نسبت به اخذ صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت محل اقدام نموده ثالثاً برمبنای آن می توان نسبت به اخذ سند شش دانگ تفکیکی تک برگ نیز اقدام نمود.

 

برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان باید از کجا شروع کنیم؟

اولین کاری که پس از احداث یک ساختمان باید انجام دهیم مراجعه به شهرداری مربوطه(شهزداری که پروانه احداث بنا را صادر کرده است) با ارائه یک سری مدارک که در زیر ذکر خواهیم کرد، فرم درخواست پایان کار ساختمان را تهیه و تکمیل مینماییم.

توجه کنید که اگر ساخت و ساز برای نوسازی بوده است، عوارض نوسازی پرداخت و رسید آن دریافت شود. سپس با ارائه نمودن سند مالکیت رسمی، درخواست در دبیرخانه شهرداری همراه با شماره و تاریخ ثبت و زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی تعیین می­ گردد. کارشناسان دفتر فنی و شهرداری از ساختمان بازدید می‌کنند که مدارک بازدید و تأیید آنان و هم­چنین فرم تکمیل‌شده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر، برای اخذ گواهی پایان­‌کار ضروری میباشد. پس از بازدید، در صورتی که ملک خلافی نداشته باشد به قسمت محاسبات  که شامل ارائه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگ اتمام بنا (شامل پیش­‌نویس پایان­‌کار و تأیید رئیس بازرسی) است می­‌رود.

پس از رجوع به واحد محاسبات، درصورتی که بدهی قبلی وجود نداشته باشد، مدارک تکمیل و پیش­‌نویس تهیه می‌­شود؛ اما اگر بدهی قبلی داشته باشد، ابتدا بدهی اخذ و تسویه حساب ارائه می­‌شود و سپس مدارک تکمیل و پیش‌­نویس تهیه می­ گردد. در نهایت به ترتیب به تأیید رئیس نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار منطقه می­‌رسد و گواهی پایان­‌کار صادر و به مالک تسلیم می‌­شود.

 

چگونه گواهی پایان کار ساختمان بگیریم؟

مراحل دقیق دریافت گواهی پایان کار ساختمان

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت فرم درخواست گواهی پایان‌کار

  1. اصل و تصویر مدرک مالکیت؛
  2. اصل کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین؛
  3. نقشه ساخت تفکیکی با مهر و امضاء مهندس ذیصلاح توسط مالک یا مهندس ذیصلاح مشخص شده باشد؛
  4. اصل و تصویر صورت­‌ مجلس تفکیکی برای املاک دارای سند آپارتمانی یا املاک اوقافی؛
  5. اصل کپی انحصار وراثت در صورت فوت مالک؛
  6. نقشه GIS که محل ملک روی آن توسط مالک یا مهندس ذیصلاح مشخص شده باشد؛
  7. لزوم حضور مالک یا وکیل قانونی؛
  8. اصل کپی وکالت­نامه و شناسنامه و کارت ملی وکیل یا قائم مقام قانونی در صورت مراجعه وکیل قانونی؛
  9. گزارش مهندس ناظر (شماره یا تصویر گزارش ارائه شده به دفاتر خدمات الکترونیک)؛
  10. فیش­‌های آب، برق، گاز، تلفن و نوسازی.

پس از تحویل مدارک، همانطور که گفته شد، باید روند تشکیل پرونده، بازدید از سوی شهرداری، طرح تفصیلی و بر و کف، محاسبات و پیش‌نویس و تأییدات رئیس بازرسی فنی، معاون شهرسازی و شهرداری طی شود. البته توجه کنید که مهلت گواهی پایان کار ساختمان نامحدود است. پس در زمان تحویل، اگر دارای اشکال یا مغایرت باشد، به واحد نظارت فنی اعلام می‌شود تا رفع اشکال و سپس صادر شود.

 

مدارک مورد نیاز برای تهیه پیش­‌نویس

  1. ارائه تأییدیه استاندارد آسانسور برای ساختمان­های دارای آسانسور؛
  2. تأییدیه آتش‌نشانی؛
  3. فیش نوسازی سال جاری پرداخت شده؛
  4. برگه گواهی اتمام بنا با تأیید امضای محضری توسط مالک و ناظر؛
  5. نامه تسویه حساب کامل برای املاکی که عوارض آن­ها تقسیط شده است.

 

لزوم دریافت پایان کار در تاریخ مقرر

درصورتی که سازنده ساختمان در تاریخ مشخص شده پایان کار اخذ ننماید مالک می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست الزام سازنده به اخذ پایان کار را تقدیم نماید. در صورت محکومیت سازنده و امتناع وی از اجرای حکم، در مرحله اجرای احکام مالک با هزینه  پایان کار سازنده اقدامات لازم در این خصوص را به عمل می آورد.اگر با چنین مشکلی مواجه هستید و سازنده در تاریخ مقررتان اقدام به دریافت پایان کار نکرده است ، درصورتی که با دعاوی حقوقی و کیفری آشنایی زیادی ندارید میتوانید از طریق مشاوره  با وکیل متخصص امور کیفری و حقوقی مراحل شکایت از سازنده را طی نمایید.

 

لزوم حضور وکیل برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان

مراحل دریافت گواهی پایان کار هم بسیار پیچیده میباشد و هم اگر با اصول آن آشنایی نداشته باشید ممکن است پروسه زمانی زیاد را اشغال کند. در حالی که مداخله وکیل در پروسه های فوق کار را در زمان کوتاهتر و بدون کارشکنی از طرف ادارات و با هزینه کمتر به ثمر می رساند.به خصوص زمانی که ملک ساخته شده دارای تخلفات ساختمانی باشد پرونده مربوطه به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، ارجاع می گردد که عبور از سد دو کمیسیون بدوی و تجدیدنظر و سپس اعتراض در دیوان عدالت اداری خود کار بسیار پیچیده و دشواری است و در صورت غفلت مالک به تخریب بنا و جریمه های سنگین رای داده می شود که رفع و رجوع این معضل یقیناً بدون حضور وکیلی آگاه و متخصص محال به نظر می رسد.

درصورت دریافت مشاوره تخصصی از بهترین وکیل کیفری اصفهان در خصوص دعاوی ملکی و دریافت گواهی پایان کار ساختمان و همچنین کمک از وکیل متخصص برای رسیدگی به پرونده حقوقی در زمینه دریافت گواهی با ما تماس بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ بدون نظر 9300 نمایش دسته حقوقی, کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط