چگونگی اعاده حیثیت و روند قانونی آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۵-۲۳
۲.۷
(۳)

کلمه اعاده حیثیت بارها به گوشمان خورده است. اگر میخواهید بیشتر درباره چگونگی اعاده حیثیت و روند قانونی آن اطلاعات داشته باشید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید. همچنین در مسیر شکایت کردن به جرم اعاده حیثیث میتوانید از یک وکیل کیفری در اصفهان کمک بگیرید. تا این روند قانونی به راحتی انجام شود.

اعاده حیثیت چیست؟

اعاده حیثیت یا اعاده شرف یعنی بازگرداندن آبرو و موقعیت و اعتبار فرد که به ناحق از او سلب شده است. با یک مثال ساده میتوان این موضوع رو تسهیل کرد. اگر شخصی ارتکاب یک جرم را به دیگری نسبت داده باشد. که این نسبت دادن ، با واقعیت مطابقت نداشته باشد. یا اگر علیه دیگری دروغی گفته باشد. به طوری که حیثیت و آبرو واعتبار فرد از بین رقته باشد. آن شخص می تواند با انجام ( طرح شکایت ) اعاده حیثیت کند.

چگونگی اعاده حیثیت و روند قانونی آن

اعاده حیثیت عرفی

این نوع از اعاده حیثیت شامل افترا، نشراکاذیب و هجو میشود.

افترا: نسبت دادن جرمی به دیگری بدون تانوایی اثبات آن را افترا میگویند.  در افترا مهم ترین نکته دروغ بودن عمل نسبت داده شده است. آنچه بیان شد افترا قولی بود. در افترا از طریق فعل که یک جرم مقید است. شخصی با قرار دادن وسایل و ادوات جرم در لباس و جیب و کیف و دیگر اشیا متعلق به فرد بی گناه باعث ایجاد مشکل برای او میشود.

نشر اکاذیب: هر کس به قصد ضرر زدن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی اقدام به بیان اکاذیب کند. مجرم محسوب می‌شود. نشر اکاذیب از جرایم مطلق است. نکته وجود دارد که حتما باید نشراکاذیب به صورت کتبی انجام بگیرد. و این از طریق فضای مجازی نیز محقق می شود.

هجو: هر کس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی به دیگری توهین کند. و یا هجویه را منتشر نماید.

اعاده حیثیت کیفری و حقوقی

دراعاده حیثیت کیفری و حقوقی هیچ عامل خارجی ای موجب سلب حیثیت از او نشده است. و فقط خود شخص موجب آن است. در واقع شخص در اثر جرم از یک سری حقوق اجتماعی محروم می شود. برخلاف اعاده حیثیت عرفی که آبروی شخص بی گناهی دچار آسیب می گردد.

مهلت شکایت

در قانون برای شکایت اعاده حیثیت مهلت خاصی در نظر گرفته نشده است. با این‌حال بهتر است. در اولین زمان ممکن، بعد از اینکه از اتهام مطرح شده تبرئه شد. برای اعاده حیثیت و طرح شکایت افترا اقدام کند.

چگونگی اعاده حیثیت

فرد قربانی باید بعد از اثبات بی‌گناهی‌اش در دادگاه بر طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات، شخصی را که به او اتهام ناروا زده است. مورد تعقیب کیفری قرار دهد. به همین منظور باید شکایت افترای خود را به کمک یک وکیل خوب تنظیم و به دادسرا تقدیم کند. و درخواست تعقیب، تحقیق و محکومیت بدهد. در مرحله بعد دادسرا از افترا زننده می‌خواهد. که در جلسه رسیدگی حاضر شود. و اظهارات و دفاعیات خود را ارائه کند. در صورتی‌که سونیت و اتهام ناروای وی اثبات شود،‌ برایش کیفرخواست صادر می‌شود و پرونده برای رسیدگی به داداگاه عمومی جزایی منتقل می‌شود.

مجازات اعاده حیثیت کیفری

بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، دادگاه مخیر است. که مرتکب افترا را به یک ماه تا یک سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند. همچنین بر اساس ماده ۶۹۸ قانون مجازات، در صورتی‌که افترا به دلیل نشر اکاذیب بوده باشد. و موجب ورود ضرر مادی یا معنوی به غیر شده باشد. دادگاه مرتکب را به حبس تعزیری از ۲ ماه تا دو سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌کند. علاوه بر این در صورت امکان شرایط اعاده حیثیت شخص مورد افترا را نیز فراهم می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۷ / ۵. تعداد آرا: ۳

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ بدون نظر 364 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط