آدم ربایی چه مجازاتی در قانون دارد؟شرابط تحقق این جرم کیفری چیست؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۲۳
۵
(۱)

جرم آدم ربایی به معنی انتقال یک شخص از محلی به محل دیگر به شکل غیر قانونی ، بدون رضایت وی و یا به واسطه فریب دادن شخص و به قصد مطالبه وجه یا  انتقام و یا هر منظور دیگری میباشد و مجازات کیفری آن در قانون به حبس از ۵ تا ۱۵ سال میباشد.

مجازات جرم آدم ربایی در قانون

مطابق قانون مجازات اسلامی ،  مجازات آدم ربایی حبس از پنج تا پانزده سال را خواهد شد. علاوه بر این اقدامات آدم‌ ربا می‌تواند جرم را سنگین‌تر کند و مجازات شدیدتری را به همراه داشته باشد. از جمله اینکه، اگر سن قربانی جرم کمتر از پانزده سال باشد یا ربودن به‌وسیله وسایل نقلیه انجام شود یا به قربانی جرم، آسیب جسمی یا حیثیتی برسد، مرتکب جرم آدم‌ربایی به حداکثر مجازات تعیین شده ۱۵ سال حبس محکوم خواهد شد. همچنین در صورتی که آدم‌ربا مرتکب جرایم دیگری مثل جرایم منافی عفت شود، به مجازات آن جرایم نیز محکوم خواهد شد.

 

آیا شروع به آدم‌ربایی نیز مجازات دارد؟

شروع به اعمال جرم وضعیت ارتکاب جرمی است که عملیات اجرایی آن آغاز شده اما هنوز به پایان نرسیده و نتیجه حاصل نشده است. لازمه اینکه شروع به جرم جنبه کیفری داشته باشد، شخص میبایست عملیات مجرمانه را شروع کرده باشد. همچنین برای اینکه اقدام فرد مرتکب را شروع به جرمی بدانیم که قابل تعقیب و محاکمه قضایی است، خود او نباید از این کار دست کشیده باشد. پس درصورتی که کسی به اراده خود از عملیات اجرایی جرم دست کشیده باشد و آن را نیمه‌کاره رها کند و اعمالی که انجام داده است نیز جرم نباشد، دیگر نمی‌توان به عنوان شروع به جرم او را محاکمه کرد.

بنابراین اگر شخصی شروع به آدم‌ربایی نموده و عملیات اجرایی آن را آغاز کند اما در نتیجه عاملی خارجی نتواند عملیات آدم‌ربایی را به نتیجه برساند، همین مقدار از اقدامات وی هم تحت عنوان شروع به جرم آدم‌ربایی قابل تعقیب خواهد بود. مجازات شروع به آدم ربایی سه تا پنج سال حبس میباشد. با توجه به اینکه حداقل و حداکثر میزان مجازات آدم ربایان را تعیین می‌کند، قاضی با توجه به شرایط هر پرونده و با رعایت قانون، میزان دقیق مجازات را تعیین می‌کند.

 

شرایط تشدید مجازات آدم‌ربایی

  1. سن فن ربوده شده کمتر از ۱۵ سال تمام باشد.
  2. عمل ربودن با وسیله نقلیه باشد که اطلاق وسیله نقلیه در این مورد، شامل وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه نیز می‌شود.
  3. ایجاد آسیب جسمی به فرد ربوده شده. در اینجا باید گفت که آسیب شامل آسیب‌های روحی و روانی در فرد نیز می‌شود.
  4.  آسیب حیثیتی به فرد ربوده شده. این فرض در صورتی مطرح می‌شود که فرد ربوده شده مؤنث یا پسربچه زیبا باشد. در غیر این صورت، این موضوع باید از طرف فرد ثابت شود.

 

تعویق و تعلیق مجازات آدم ربایی در چه صورتی صورت میگیرد؟

در مورد جرایم تعزیری درجه شش تا هشت، دادگاه می‌تواند پس از احراز مجرمیت متهم، با ملاحظه وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوابق و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است در صورت وجود شرایطی، صدور حکم را به مدت شش ماه تا دو سال به تعویق اندازد. پس از گذشت مدت تعویق با توجه به میزان پایبندی مرتکب به اجرای دستورهای دادگاه، گزارش‌های مددکار اجتماعی و نیز ملاحظه وضعیت مرتکب، دادگاه حسب مورد به تعیین کیفر یا صدور حکم معافیت از کیفر اقدام می‌کند.

همچنین در جرایم تعزیری درجه سه تا هشت دادگاه می‌تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق کند. اما قانون‌گذار شخص مرتکب جرم آدم‌ربایی را مستحق استفاده از هیچ یک از این امتیازات نمی‌داند و در قانون آیین مجازات اسلامی تأکید می‌کند:
در جرم آدم‌ربایی صدور حکم و اجرای مجازات آدم ربایان و شروع به آنها قابل تعویق و تعلیق نیست.

 

زنا از طریق آدم ربایی

اعمال زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق آدم ربایی، تهدید و یا ترساندن زن اگر  موجب تسلیم شدن او شود، در حکم زنای به عنف است.مطابق قانون مجازات اسلامی حد زنا در زنای به عنف از سوی زانی، اعدام زانی است.

 

شرایط تحقق جرم آدم‌ربایی

یکی از شرایط  اصلی تحقق جرم آدم‌ربایی عدم رضایت شخص ربوده‌شده است. این شرط را می‌توان مهمترین عنصر تحقق جرم آدم‌ربایی دانست؛به این معنی که عمل ربایش باید بدون رضایت شخص ربوده‌شده صورت گیرد و با وجود رضایت شخص ربوده‌ شده، تحقق این جرم منتفی است. فرض کنید شخصی با رضایت خود سوار اتومبیلی می‌شود که به مقصد خارج شهر در حرکت است و راننده در میانه راه و در بیرون از شهر، عمدا از مسیر خارج می‌شود و مسافر را به نقطه‌ای دور افتاده منتقل و او را محبوس می‌کند. در چنین شرایطی از لحظه انحراف راننده از مسیر و انتقال شخص به مکانی دیگر جرم آدم‌ربایی محقق می‌شود.

شرط دیگر وقوع جرم آدم‌ربایی، انتقال شخص ربوده‌شده از محلی به محل دیگر است که در غیر این صورت این جرم بی‌معنا خواهد بود. در جرم آدم‌ربایی اساسا مباشرت و همکاری مجرم در ارتکاب جرم شرط نیست و رباینده  می‌تواند این جرم را به وسیله دیگری انجام دهد؛ مانند زمانی که ربایش از سوی شخصی مجنون انجام گیرد. در این مورد سبب، اقوی از مباشر خواهد بود و مسئولیت کیفری متوجه سبب است.آدم‌ربایی جرمی عمدی است؛ بنابراین مرتکب باید قصد ربودن انسان زنده‌ای را برخلاف میل وی داشته باشد و با فقدان این شرط جرم آدم‌ربایی قابل تحقق نخواهد بود. مانند اینکه شخصی بدون اطلاع از اینکه شخصی در صندوق عقب اتومبیل وی محبوس است، او را به محل دیگری منتقل کند.

 

مشاوره با وکیل متخصص امور کیفری و آدم ربایی

اگر در زمینه این دعوی کیفری نیاز به مشاوره و پیگیری تخصصی به وکیل باتجربه در زمینه امور مربوط به آدم ربایی دارید  می توانید از مشاوره حقوقی بهترین وکیل کیفری اصفهان از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره  یا با تماس تلفنی بهره مند شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ 2 نظر 5519 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

رخساره نورزاده در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۲۴

من و۲تا اقا به عنوان تاکسی خانومی سوار کردیم گوشی و..ازش گرفتیم من تو عمل انجام شده قرار گرفتم اصلا قرار نبود این اتفاق بیوفته شکایت کردند و الان با وصیغه ۳۰۰میلیونی بیرون هستم میخواستم حکمش چیه اگه وکیل بگیریم میتونه کاری کنه که زندان نرم

وکیل پایه یک دادگستری در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۲۴

سلام.فعلا مباشرت در آدم ربایی عنوان تفهیمی احتمالی هست.قطعا نیاز به وکیل دارید.نتیجه نامعلوم هست و نمیشه نظری داد


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط