آیا توهین در فضای مجازی جرم است؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۲۰
۰
(۰)

فضای مجازی فضایی برای رشد و یادگیری و به اشتراک گذاشتن مطالب مفید است. که گاهی از آن به درستی استفاده نمیشود. و فضای مجازی فضایی میشود. برای توهین به دیگران. ممکن است شما هم شاهد همچنین توهین هایی در فضای مجازی باشید. حال سوال پیش می آید آیا توهین در فضای مجازی جرم است؟ برای پاسخ این سوال در ادامه مطلب همراه با بهترین وکیل در اصفهان باشید.

توهین در فضای مجازی

باید بدانید که توهین در هر فضایی جرم است. توهین در لغت به معنای حقیر و سبک شمردن ، خوار کردن است. همچنین توهین و اهانت به افراد در محیط رسانه از انواع جرائم رایانه‌ای به حساب می‌آید. توهین در فضای مجازی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و.. هم از انواع جرائم رایانه ای محسوب میشود. برخلاف تهمت در توهین راست و دروغ بودن اهمیتی ندارد. همین که باعث کسر شأن فرد شود. و محل انتشار هم فضای مجازی باشد، جرم توهین در فضای مجازی شناخته میشود.

آیا توهین در فضای مجازی جرم است؟

مجازات توهین در فضای مجازی

توهین در فضای مجازی جز جرائم رایانه ای قرار میگیرد. و بنا بر ماده ۱۶ قانون مجازات اسلامی مجرم به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر ۲ مجازات محکوم خواهد شد.

ویژگی های جرم رایانه و فضای مجازی

  • گستردگی: یکی از مهم ترین ویژگی های جرایم رایانه ای گستردگی آن است. گستردگی جرایم رایانه ای بسیار زیاد است.
  • فراوانی: اخیرا جرایم رایانه ای بیشتر از دیگر جرایم در دنیا واقعی رخ میدهند.
  • فرامرزی بودن: متاسفانه جرایم رایانه ای حدو مرز نمیشناسند. جرایم اینترنتی و رایانه ای از مرز ها نیز عبور میکند. به طوری که تعداد جرم‌های فرامرزی غیر اینترنتی به اندازۀ جرایم اینترنتی نیست.
  • آسان بودن ارتکاب جرم: در دنیای واقعی حتی کوچکترین جرم ها احتمال افشای آن ها بسیار زیاد است. اما در جرایم اینترنتی به این صورت نیست و تنها با چند کلیک ساده میتتوان مرتکب جرم شد.
  • تنوع داشتن: جرایم اینترنتی و یارانه ای بسیار متنوع تر از دیگر جرائم است.
آیا توهین در فضای مجازی جرم است؟

نحوه شکایت

برخی از افراد اطلاعات کافی درباره این دسته از جرائم ندارند. حتی اطلاعی ندارند که توهین در فضای مجازی جرم محسوب میشود. و قابل پیگیری و شکایت است. جرایم رایانه ای از انواع جرائم کیفری هستند. که میتوانید با کمک گرفتن از یک وکیل کیفری در اصفهان این مسئله را پیگیری کنید. برای هر جرمی مرحله اول تنظیم شکایت و بعد ثبت مدارک برای اثابت در دادگاه است. اگر نتوانید اثبات کنید. شکایت شما ابطال میشود. چنین پرونده هایی به پلیس فتا ارجاع میگردد. زیرا نیاز به بررسی اکانت مجرم، محتویات آن، ردیابی و درج مشخصات و بررسی محتویات واتساپ یا تلگرام و غیره میباشد. که باید توسط پلیس فتا انجام شود. پلیس فتا نتیجه تحقیقات خود را در قالب گزارش به مرجع صالح ارسال میدارد.

دادگاه صالح رسیدگی جرم توهین، مکانی است که در آن به فرد توهین شده است. یعنی اگر برای مثال فردی از تهران با تلفن همراه خود به فردی در اصفهان توهین کند ، دادگاه صالح به رسیدگی اصفهان می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ بدون نظر 202 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط