اعتبار وصیت نامه دست نویس و غیر محضری

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۰۵
۳
(۱۴)

حتما درباره وصیت نامه های محضری و اعتبار آنها بارها شنیده اید. اما درباره وصیت نامه های دست نویس چطور؟ آیا وصیت نامه های دست نویس و غیر محضری اعتبار دارد؟ در ادامه با کمک بهترین وکیل حقوقی اصفهان به بررسی آن پرداختیم.

وصیت نامه چیست؟

در ابتدا باید معنای وصیت را بدانید. وصیت در لغت به معنای سفارش کردن و توصیه کردن برای فرمان‌ برداری و انجام عملی است. از این رو در واقع وصیت نامه سندی است. که توسط فرد جهت تعیین تکلیف اموال و دارایی ها یا انجام امر یا اموری بعد از فوتش تنظیم می‌شود. وصیت نامه اصول و نکاتی دارد. که در ادامه به کمک بهترین وکیل حقوقی اصفهان به آن میپردازیم.

انواع وصیت چیست؟

به طور کلی انواع وصیت را میتوان به وصیت عهدی و وصیت تملیکی تقیسیم کرد.

در وصیت نامه عهدی شخص در وصیت اموال خود را به کسی نمیبخشد. بلکه میخواهد بعد از مرگ خود، شخصی را متعهد به انجام کاری کند. که در واقع به آن شخص وصی میگویند. در وصیت نامه تملیکی برخلاف عهدی فردی میخواهد مال و اموال خود را پس از مرگ خود به شخصی ببخشد. تنها نکته ای که در این نوع وصیت نامه وجود دارد این است، که فرد در وصیت نامه میتواند تنها یک سوم مال خود را ببخشد.

اعتبار وصیت نامه دست نویس و غیر محضری

انواع وصیت نامه

  • وصیت‌نامه دست‌نویس یا خودنوشت: این وصیت نامه جزو معمولی ترین و رایج ترین نوع وصیت نامه است. در وصیت نامه دست نویس فرد روی یک برگه معمولی با دست خط خود وصیت را مینویسد.
  • وصیت‌نامه سری: در این نوع وصیت‌نامه ابتدا شخص به‌صورت دست‌نویس وصیت خود را می‌نویسد و آن را در اداره ثبت قرار می‌دهد. در این حالت مامور رسمی بعد از دریافت وصیت‌نامه باید تسلیم را تایید کند و رسید را به شخص تحویل دهد.
  • وصیت‌نامه رسمی: وصیت نامه رسمی اعتباری بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد. در وصیت نامه رسمی فرد قبل از مرگ خود وصیت‌نامه را در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌کند.
  • وصیت نامه شفاهی: همانطور که میدانید بهترین راه نوشتن وصیت است. اما در برخی موارد زلزله، جنگ، بیماری و… که فرد توانایی نوشتن وصیت خود را ندارد. می‌تواند وصیت خود را به‌صورت شفاهی بازگو کند.

وصیت نامه شفاهی چگونه اعتبار سنجی میشود؟

برای اعتبار داشتن وصیت نامه های شفاهی نیاز به دو نفر شاهد است. تا یکی از شاهدین بتواند تمام موارد ذکر شده در وصیت نامه را به صورت کامل و با درج تاریخ کامل به ورثه برساند.

وصیت نامه دست نویس چگونه اعتبار سنجی میشود؟

اعتبار وصیت نامه دست نویس و غیر محضری

برای معتبر بودن وصیت نامه دست نویس نکاتی لازم است. که بهترین وکیل اصفهان به شکل زیر بیان میکند:

  • وصیت نام باید با خط خود شخص وصیت کننده نوشته شود.
  • شخص وصیت کننده باید در وصیت نامه تاریخ را به صورت کامل درج کند. یعنی روز، ماه، سال درج شود.
  • وصیت نامه را حتما شخص وصیت کننده باید امضا کند.

بنابراین، افرادی که قادر به نوشتن وصیت نامه به خط خود نیستند، مانند افراد بی سواد یا نابینایان، نمی‌توانند وصیت نامه خودنوشت تنظیم کنند. این افراد می‌توانند با استفاده از روش‌های دیگر مانند وصیت‌نامه شفاهی، وصیت خود را به ورثه اعلام کنند. مطابق قانون امور حسبی، وصیت نامه دست نویس در صورتیکه شرایط فوق را داشته باشد، دارای اعتبار است، و در صورتیکه هریک از این شرایط نباشد، وصیت فاقد اعتبار خواهد بود.

معایب وصیت نامه دست نویس

وصیت نامه دست نویس مشکلاتی را به همراه دارد. برای مثال هر یک از ورثه میتوانند به سهم الارث خود اعتراض کنند. و ادعا کنند که وصیت نامه جعل شده است. در واقع در صورتی وصیتنامه دست نویس معتبر است. که هیچ یک از وراث اعتراضی به وصیت نامه نداشته باشند. اگر هریک از وراث معترض باشند وصیت نامه قابل تنفیذ است. قاضی باید برای تنفیذ یا عدم تنفیذ آن صمیمی بگیرد.

سوالات پرتکرار

آیا فرد وصیت کننده میتواند اموال خود را به شخصی غیر از ورثه ببخشد؟

بله،این موضوع کاملا تحت اختیار وصیت کننده است، و میتواند اموالش را که به هر شخصی که دوست دارد،ببخشد.

مال مورد وصیت باید چه شرایطی داشته باشد؟

بهترین وکیل حقوقی بیان میکندکه مال باید مالیت و نفع عقلانی داشته باشد. و موقوفه‌ای نباشد و قابلیت واگذار کردن به فرد دیگری را داشته باشد. مالی که از طریق نامشروع مثل قمار و دزدی به دست آمده قابلیت وصیت شدن ندارد.

اگر در خصوص صحت وصیت نامه دچار تردید شدید، چه اقدامی می توانید انجام دهید؟

می توانید وصیت نامه مذبور را به کارشناس تشخیص خط و امضا ارجاع دهید و کارشناس پس ار بررسی بیان می کند، که وصیت مذبور صحت دارد یا خیر.

آیا فرد وصیت کننده می‌تواند برای تمام عموالش وصیت کند؟

خیر.یک فرد تنها میتواند برای یک سوم از اموالش تصمیم گیری کند. برای دوم سوم باقی‌ مانده از اموال و دارایی‌ها بر طبق قانون  تصمیم گیری خواهد شد.

افراد بی سواد آیا می تواند وصیت نامه تنظیم کنند؟

افراد بی سواد میتوانند برای وصیت نامه رسمی اقدام کنند. همچنین میتوانند وصیت نامه خود را به صورت شفاهی در حضور دو شاهد بیان کنند. وصیت نامه دست نویس برای این افراد هیچ گونه اعتباری نخواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۱۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۰۵ بدون نظر 2053 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط