انواع وکالت نامه که باید درباره آن ها بیشتر بدانیم

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۰۲
۳
(۲۴)

در جامعه امروزی و پیشرفت تکنولوژی و همچنین تخصصی شدن امور اکثر افراد برای انجام اموری مثل خرید و فروش ملک، حضانت فرزند، شکایت های کیفری و … باید به بهترین وکیل اصفهان وکالت دهند. تا این امور تخصصی به درستی و در سریعترین زمان ممکن رسیدگی شوند. در این مقاله انواع وکالت نامه که باید درباره آن ها بیشتر بدانیم را برایتان شرح می دهیم.

وکالت نامه چیست؟

وکالت نامه عقدی است. که بر مبنای آن یکی از طرفین دیگری را نماینده خود برای انجام کاری می‌کند. در این وکالت نامه حقوقی آمده است که باید وکیل و موکل نسبت به آن متعهد باشند. وکالت نامه ها باید به صورت رسمی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شوند. تا نوع وکالت و محدوده اختیارات وکیل در آن قید شود.

انواع وکالت نامه که باید درباره آن ها بیشتر بدانیم

انواع وکالت نامه

وکالت نامه صرفا برای وکیل و موکل نیست. ما میتوانیم به یک شخص عادی و غیر حقوقدان هم وکالت دهیم. خیلی از کلاهبرداری های امروز نشات گرفته از وکالت دادن های بدون اطلاع است. قبل از دادن وکالت باید تمام جوانب آن را بررسی کنید. در ادامه بهترین وکیل اصفهان انواع وکالت را بیان میکند.

  • وکالت مطلق: در وکالت مطلق موکل به وکیل، اجازه انجام کلیه امور مربوط به کار خود را می دهد. این شامل انواع وکالت اداری و مالی موکل می‌شود. مثل فروش یا خرید یا پرداخت هزینه خانواده. بنابراین در این موارد دیگر وکیل نیاز به اجازه موکل ندارد.
  • وکالت مقید: همانطور که از نام این نوع وکالت مشخص است. وکیل هر اموری که در وکالت نامه قیده شده است، را میتواند انجام دهد. برای مثال شخصی به یک وکیل وکالت کاری می دهد. وکیل نمیتواند کار های مربوط به طلاق این موکل خود را انجام دهد. و فقط برای انجام امور کاری نیاز به اجاره موکل خود ندارد.

انواع وکالت نامه از نظر فسخ شدن

وکالت نامه ها از نطر فسخ شدن به دو دسته تقسیم میشوند:

  • وکالت نامه بلاعزل: در این نوع از انواع وکالت نامه شخص نمیتواند وکالت خود را به راحتی فسخ کند. فسخ وکالت نامه بلاعزل فقط در صورتی که وکیل و موکل فوت کنند یا به جنون برسند و یا اموری که برای انجام آن وکالت نامه داده شد. تمام شده باشد. میتوان وکالت نامه را فسخ کرد. بهترین وکیل اصفهان پیشنهاد میکند. که فقط برای امور جزئی وکالت نامه بلاعزل داده شود. مثل فروش خودرو
  • وکالت ساده: در این نوع از وکالت برخلاف وکالت بلاعزل خیلی راحت میتوان وکالت را فسخ کرد. در واقع موکل هر وقت بخواهد می‌تواند وکیل خود را عزل کند، یا وکیل می‌تواند استعفا دهد.

وکالت تام الاختیار چیست

انواع وکالت نامه که باید درباره آن ها بیشتر بدانیم

در این نوع از انواع وکالت نامه موکل تمام اختیارات مالی و غیرمالی خود را به وکیل انتقال می دهد. برخلاف تصور عامه مردم، در وکالت تام الاختیار نیز لازم است. که اختیارات وکیل در وکالتنامه تصریح شود. و مدت آن نیز می تواند معین یا نامعین باشد. برای فسخ شدن وکالت تام الاختیار یا وکیل باید استعفا دهد. و یا شخص باید وکیل را عزل نماید.

انواع وکالت نامه برحسب نوع

  • وکالت قضایی: برای انجام کلیه امور قضایی شخص به یک وکیل پایه یک دادگستری وکالت قضایی میدهد. چرا که برای امور قضایی نیاز به شخصی حقوقدان بسیار احساس میشود.
  • وکالت غیر قضایی: این وکالت در واقع وکالت برای اموری مانند اموراداری است.
  • وکالت نامه رسمی: وکالت نامه‌ ای که به صورت رسمی و محضری بین وکیل و موکل در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می رسد.
  • وکالت نامه عادی: وکالتی که به صورت قولنامه یا قرارداد مکتوب بین طرفین بدون ثبت رسمی تنظیم میشود.
  • وکالت نامه کاری: قراردادی که بین طرفین ثبت میشود. و بر طبق آن شخصی جهت انجام امور اداری کار خود شخص دیگری را به نمایندگی از خود برمی گزیند.
  • کالت نامه فروش: در این نوع از انواع وکالت فرد اختیار فروش اموال خود را به شخص دیگری میسپارد.

کلام پایانی

حتما قبل از تنظیم وکالت نامه با دقت متن وکالت نامه را بخوانید. و هربخشی از وکالت نامه که متوجه آن نشدید حتما از دفتردار بخواهید برایتان شرح دهد. برای انجام امور قضایی، کیفری، حقوقیتان که نیاز به دانش و تخصص فرد حقوقدان و کارشناس دارید حتما از بهترین وکیل اصفهان کمک و مشاروه بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۲۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ بدون نظر 1991 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط