بررسی تعهدات معیر و مستعیر در عقد عاریه

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۲۹
۳
(۵)

در مطلب قبلی در خصوص مفهوم عقد عاریه و ویژگی های این عقد اطلاعاتی را به کمک بهترین وکیل حقوقی اصفهان در اختیارتان قرار دادیم. در مطلب امروز بهترین وکیل اصفهان در خصوص تعهدات معیر و مستعیر در عقد عاریه اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

معیر و مستعیر کیست؟

در ابتدا بهتر است برای درک بهتر مطلب تکرار کنیم که عاریه دهنده را معیر و عاریه گیرنده را مستعیر گویند. بهترین وکیل حقوقی اصفهان با مثالی ساده بیان میکند. فرض کنید شما خانه تان را به مدت دو هفته در اختیار شخصی قرار خواهید داد. در این حالت شما عاریه دهنده یعنی معیر و آن شخص عاریه گیرنده یعنی مستعیراست. حال که معنای معیر و مستعیر را درک کردید همراه ما باشید تا در خصوص تعهدات معیر و مستعیر بهترین وکیل اصفهان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد.

وظایف و تعهدات معیر

  • مسئولیت نداشتن معیر در خسارت‌های احتمالی: طبق ماده ۶۳۹ قانون مدنی بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند هرگاه مال مورد عاریه دارای عیبی باشد که برای مستعیر(عاریه گیرنده) خساراتی وارد کند. معیر(عاریه دهنده) مسئول خسارات نخواهد بود. مگر اینکه عرفاً مسبّب محسوب شود.
  • مخارج نگهداری مال مورد عاریه: هزینه‌هایی که برای بقای مال پرداخت می‌شود. مثل رفع خرابی سقف اتاق و رفع گرفتگی چاه به عهده مالک و معیر است و نمی‌توان آن را بر دیگری تحمیل کرد. بهترین وکیل اصفهان بیان میکند در زمانی که شما مالی را عاریه داده اید، در صورتی که هزینه هایی برای آن مال بوجود بیاید که برای باقی ماندن مال ضروری باشد. در این صورت شما به عنوان مالک مسئول خواهید بود.
بررسی تعهدات معیر و مستعیر در عقد عاریه

«این دو مورد تعهدات معیر بود که در اختیارتان قرار دادیم همراه باشید تا وظایف و تعهدات مستعیر رادر اختیارتان قرار دهیم.»

وظایف و تعهدات مستعیر

  • محافظت از مالی که عاریه گرفته است: وقتی مالی عاریه را در اختیار دارید. در واقع شما یک امانتدار و امین محسوب میشوید و باید از آن مال به بهترین شکل ممکن محافظت کنید. و نباید در محافظت و نگهداری کم کاری کنید. مثال رایج که برای این موضوع به کار میبرند به زبان بهترین وکیل اصفهان این است که فرض کنید حیوانی را به عنوان مال عاریه در اختیار گرفتید. شما باید برای حفاظت و نگهداری از آن حیوان به آن آب و غذا دهید.
  • بهره برداری متعارف: بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند شما میدانید مال عاریه به صورت رایگان در اختیارتان قرار میگیرد. از این رو شما هم باید به صورت متعارف و معمول از آن بهره ببرید. مثال رایج در این موضوع این است که فرض کنید حیوانی جهت سواری به عنوان مال عاریه در اختیارتان قرار دادند و شما از آن حیوان برای باربری استفاده کنید. در واقع در اینجا شما به صورت نامتعارف از آن مال استفاده کرده اید.
  • ممنوعیت در تصرف غیر: شما نمی توانید مالی که عاریه گرفته اید را در تصرف دیگری قرار دهید یا آن مال را به شخص دیگری بفروشید. برای مثال بهترین وکیل اصفهان بیان میکند حیوانی که به شما به صورت مال عاریه سپرده شده را نمیتوانید بفروشید.

مال عاریه چه شرایطی باید داشته باشد؟

حالا که تعهدات معیر و مستعیر را درک کردید باید بدانید که مال عاریه باید چه شرایطی داشته باشد. اولین و مهم ترین شرط مال مورد عاریه، معلوم و معین باشد. بهترین وکیل حقوقی اصفهان مثال میزنید تا درک مطلب را راحت تر کند. تلویزیون یا فرش استفاده آن ها معلوم و مشخص است. اما شما فرض کنید ماشین خود را به عنوان مال عاریه در اختیار دیگری قرار دادید. تا با ماشین شما به سفر برود. اما آن شخص با ماشین شما باربری یا مسافر کشی کند. از این رو قبل از هر چیزی اول تعیین کنید اموال خود را برای چه موردی عاریه می دهید.

بررسی تعهدات معیر و مستعیر در عقد عاریه

دومین موردی که باید به آن توجه کرد این است که استفاده از مال عاریه ای باید معقول و مشروع باشد. گاهی ممکن است چیزی که شما به کسی قرض می دهید هم برای عمل مشروعی استفاده شود هم عمل نامشروع. برای مثال بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند شما ماشین خود را برای مسافر کشی به شخصی به عنوان عاریه بدهید و آن شخص برای پخش مواد مخدر استفاده کند.

و سومین مورد که باید در خصوص شرایط مال عاریه بدانید این است که مالی که شما عاریه می دهید باید پس از استفاده باقی بماند و از بین نرود. مثلا بهترین وکیل اصفهان بیان میکند وقتی شما خانه خود را به کسی عاریه می دهید؛ پس از استفاده ی عاریه گیرنده هم قابل استفاده ی مجدد است و از بین نمی رود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۵

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ بدون نظر 1224 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط