بررسی حکم تدلیس یا فریب در ازدواج

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۱۴
۳.۴
(۷)

ازدواج پیوند و تعهدی قانونی بین زن و مرد است. برخی افراد برای برای صورت گرفتن این پیوند از فریب استفاده میکنند. باید بدانید که تدلیس یا فریب در ازدواج جرم است. و قابل پیگیری است. در سال های اخیر دلیل بسیاری از جدایی ها و طلاق و فسخ نکاح تدلیس یا فریب در ازدواج است. در ادامه مطلب به تمام نکات آن میپردازیم. با بهترین وکیل اصفهان همراه باشید.

تدلیس یا فریب در ازدواج چیست؟

در ابتدا باید معنای تدلیس یا فریب در ازدواج را بدانید. تدلیس به معنای فریب است. فریب در ازدواج یعنی شخصی برای فریب طرف مقابل خود از صفات دروغین برای بهتر جلوه دادن خود استفاده کند. برای مثال مرد قبل از ازدواج در رابطه با شغل خود بگویید که مهندس است. و زن با باور اینکه شوهر آینده خود مهندس است. با او ازدواج کند. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند این تنها یک نوع مثال از فریب در ازدواج است. در ادامه بیشتر به این موضوع میپردازیم.

نمونه هایی از تدلیس در ازدواج

برای بهتر درک کردن تدلیس در ازدواج بهترین وکیل اصفهان نمونه هایی از فریب در ازدواج را بیان خواهد کرد:

  • هریک از زوجین برخلاف واقعیت خود را دارای ثروت و مقام  و مدارک تحصیلی عالی معرفی کند.
  • دیوانه بودن زن برای مرد و دیوانه بودن مرد برای زن به شرط عدم آگاهی آنها پیش از عقد
  • زوجه با مخفی نمودن ازدواج قبلی خود را باکره معرفی کند.
  • برخی عیوب در مرد مانند خصا (ناتوانی در باروری)، عنن (ناتوانی در انجام عمل زناشویی) و مقطوع بودن آلت تناسلی به شرط عدم آگاهی زن پیش از عقد
  • برخی عیوب در زن مانند قرن (حالتی در آلت تناسلی زن که مانع نزدیکی می شود)، جذام (بیماری پوستی)، برص (پیسی)، افضا (یکی شدن مجرای مقعد و واژن)، زمین گیری و نابینایی از هردو چشم به فرض عدم آگاهی مرد پیش از عقد

«هر امری که باعث فریب دیگری شود. شامل فریب در ازدواج میشود. حتی اگر از موارد مذکور در ماده ۶۴۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی نباشد، لذا عرف در این مورد تشخیص دهنده است.»

بررسی حکم تدلیس یا فریب در ازدواج

اثبات تدلیس یا فریب در ازدواج

برای اثبات تدلیس در ازدواج بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند. میتوانید از طریق موارد زیر عمل کنید:

  • شهادت شهود
  • اقرار طرف مقابل
  • مدارکی که موضوع را ثابت کند.(اظهارات مطلعین، پیامک های ارسالی، پرونده های پزشکی، نظریه پزشکی قانونی و … )

تحقق جرم

تدلیس در ازدواج زمانی محقق میشود که زن یا مرد قبل ازدواج دیگر را فریب دهند. اگر برای مثال اگر یکی از آشنایان مرد یا درباره شغل او به زوجه دروغ بگویید و یا او را فردی ثروتمند معرفی کند. در این شرایط مرد هیچ تقصیری ندارد. و نمیتوان او را مقصر دانست. اما اگر مرد ز نزدیکانش بخواهد او را به این شکل معرفی کنند در آن زمان زوجه میتواند شکایت کند و مرد مرتکیب جرم فریب در ازدواج شده است. همچنین اگر بعد از ازدواج زوج یا زوجه دیگر را فریب دهد دیگر مشمول جرم فریب در ازدواج نخواهد بود. در ضمن هر یک از زوجین باید قصد فریب دیگری را داشته باشند یعنی عمدا با اعمال متقلبانه خود طرف دیگر ترغیب به ازدواج نموده باشد.در غیر اینصورت مشمول جرم فریب در ازدواج نخواهد شد.

فسخ نکاح در قانون مدنی

بهترین وکیل اصفهان بیان میکند که فسخ  نکاح طبق ماده ۱۱۳۲ قانون مدنی با طلاق متفاوت است. چون نیاز به تشریفات مرسوم برای طلاق و حکم دادگاه نیست. صرفا برای ثبت فسخ نکاح لازم است به دادگاه مراجعه شود. طبق ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی تدلیس عبارتند از : «هرگاه در یکی از دو طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.» 

شرایط مهریه بعد از اثبات تدلیس در ازدواج

در صورتی که تدلیس در ازدواج بعد از وقوع رابطه اثبات شود. زن مستحق تمام مهریه می باشد. ولی اگر قبل از برقراری رابطه زناشویی اثبات شود، زن مستحق مهریه نیست. البته در صورتی که علت فسخ نکاح عنن مرد باشد. زوجه در در فسخ ازدواج قبل از رابطه میتواند نصف مهریه خود را بگیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۷

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۱۴ بدون نظر 682 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط