بررسی مجازات جرم تشویش اذهان عمومی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۱۱-۰۳
۳.۱
(۷)

اگر شما هم با عنوان جرم تشویش اذهان عمومی روبرو شده اید. و میخواهید پاسخ سوالهایی همچون چه جرائمی را تشویق اذهان عمومی میدانند؟ مجازات جرم تشویش اذهان عمومی چیست؟ را دریابید. حتما در ادامه مطلب با بهترین وکیل اصفهان همراه باشید.

تشویش اذهان عمومی چیست؟

در تعریف ساده جرم تشویش اذهان عمومی، میتوان گفت اگر شخصی نوشته یا مطالبی کذب و دروغین را به قصد برهم زدن افکار و امنیت روانی جامعه به صورت نقل قول، مستقیم یا غیر مستقیم به دیگری اعم از شخص حقوقی و حقیقی، مقامات رسمی و .. نسبت دهد. بدون توجه به اینکه ضرر مادی یا معنوی به فرد وارد خواهد شد یا نه، آن شخص به جرم تشویش اذهان عمومی مرتکب میشود.

برای مثال شخصی به دروغ شخصی دیگر را در یک نوشته دزد معرفی کند. و آن را منتشر کند. بدون توجه به اینکه این اخبار ساخته ذهن خودش است. یا از شخصی دیگر شنیده باشد. مجرم معرفی خواهد شد. با بهترین وکیل اصفهان همراه باشید. تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.

چه جرائمی تشویش اذهان عمومی محسوب میشود؟

بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. در قانون مجازات اسلامی برای برخی از جرم ها باید اثبات شود. که پشت آن سوء نیت خاصی وجود دارد یا خیر. تشویش اذهان عمومی یکی از جرائمی است. که باید اثبات شود. از جرم هایی که باید قضد تشویش اذهان عمومی در آنها ثابت شوند. میتوان به تهدید کردن به بمب گذاری و نشر اکاذیب اشاره کرد.

  • تهدید کردن به بمب گذاری: شخصی که با قصد بر هم زدن امنیت کشور مدعی بمب گذاری در وسایل نقلیه عمومی شود. در واقع به جرم تشویش اذهان عمومی مرتکب شده است. بر اساس ماده ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی وقتی شخصی تهدید و یا ادعای بمب گذاری در وسیله نقلیه عمومی را داشته باشد. به بیان بهترین وکیل اصفهان علاوه بر جبران خسارت وارد شده به دولت شخص مدعی به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم خواهد شد. بهترین وکیل اصفهان این جرم را یکی از جرم های تشویش اذهان عمومی میداند. همچنین توجه داشته باشید که وسیله نقلیه باید عمومی باشد. در غیر این صورت جرمی رخ نخواهد داد.
  • نشراکاذیب: در واقع نشر اخبار و مطالب دروغین یا مطالبی که خلاف واقعیت باشند. که به منظور تشویش اذهان عمومی صورت گرفته، جرم محسوب میشود. در واقع مجرم مطالب و کارهایی را که میداند حقیقت ندارد را از قصد علیه اشخاص حقیقی،حقوقی، مقامات رسمی و… نشر میدهد.
بررسی مجازات جرم تشویش اذهان عمومی

شرط تحقق جرم

یکی از شروط تحقق جرم که بهترین وکیل اصفهان به آن اشاره دارد این است که اظهارات حتما باید مکتوب باشند. یعنی فرد باید با استفاده از نامه، مراسلات، شکواییه، عرایض، توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی، چه با امضا و چه بی‌امضا، به نشر مطالب کذب بپردازد. تا مجرم شناخته شود. بهترین وکیل اصفهان تاکید میکند. انتشار مکتوبات دروغین و کذب در فضای مجازی مثل اینستاگرام و واتساپ به قصد تشویش اذهان عمومی نیز جرم محسوب میشوند.

آزادی بیان یا تشویش اذهان عمومی

در کشور ما هر شهروندی حق آزادی بیان دارد. از این رو میتوان نسبت به عملکرد حاکمیت انتقاد کرد. بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. تنها نکته ای که باید به آن توجه دشته باشید این است که این انتقاد همراه با نشر اکاذیب و مطالب خلاف حقیقت نباشد. که در اینصورت دیگر انتقاد محسوب نمیشود. و عملا تشویش اذهان عمومی خواهد بود. برای مثال فرض کنید. در طی مقاله ای نسبت به تورم به موجود در ایران انتقاد شود. در صورتی که آمار و ارقام بیان شده در مقاله با واقعیت همخوانی نداشته باشد. و به قصد تشویش اذهان عمومی انتشار یافته باشد. فرد مرتکب جرم شده است.

مجازات تشویش اذهان عمومی

از ابتدای مقاله به صورت کلی در خصوص این جرم و شرایط تحقق آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. حال نوبت به دانستن مجازات این جرم است. بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. طبق ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی اگر ثابت شود. که شخصی به تشویش اذهان عمومی مرتکب شده است. علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، به حبس از ۲ ماه تا ۲ سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۱ / ۵. تعداد آرا: ۷

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ بدون نظر 1938 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط