بررسی و مفهوم اصطلاحات و کلمات حقوقی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۱۰-۲۷
۳.۷
(۷)

حتما شما هم در هنگام خواندن یک ابلاغیه و یا حضور در دادگاه با کلمات حقوقی مواجه شدید. که معنای آن را به درستی درک نکردید.. برای بیشتر شدن اطلاعات حقوقیتان در ادامه مطلب با بهترین وکیل اصفهان همراه باشید. تا معنا و مفهوم اصطلاحات و کلمات حقوقی پرکاربرد را درک کنید.

اصطلاحات و کلمات حقوقی

فرض کنید شما با یک دادخواست ساده روبرو شدید. احتمالا با کلمات حقوقی نظیر خواهان، خوانده، خواسته، دادخواست، تأمین خواسته،  تأمین دلیل روبرو خواهید شد. اگر دوست دارید مفهوم این اصطلاحات دو کلمات حقوقی را بدانید در ادامه همراه باشید.

خواهان یا شاکی در واقع شخصی است یک دادخواست را مطرح میکند. خوانده یا متشاکی شخصی است. که دادخواست بر علیه او طرح شده است. بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. که خواسته در واقع چیزی است. که خواهان از دادگاه در خواست میکند. دادخواست برگه های چاپی مخصوص و به زبان فارسی است که خواهان خواسته خود را در آن طرح میکند.

تامین خواسته را میتوان درخواست توقیف اموال خوانده دانست. که شامل اموال منقول و یا غیر منقول است. و نیز صورت برداری و ارزیابی و حفظ اموال توقیف شده و توقیف حقوق استخدامی خوانده و اموال منقول وی که نزد شخص ثالث موجود است . و اما تامین دلیل در واقع نوعی درخواست از دادگاه برای برای مشاهده و صورت برداری از دلایل و مدارک از قبیل تحقیق محلی ، نظر کارشناس ، دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوی یا دیگری است. که در آینده متعذر و یا متعسر خواهد شد .

پرکاربردترین اصطلاحات حقوقی در دادگاه

بررسی و مفهوم اصطلاحات و کلمات حقوقی

خود را در یک دادگاه فرض کنید پرتکرار ترین کلماتی که ممکن است با آن روبرو شوید شامل واخواهی، حکم ، محکوم، اجرائیه، شاکی، متشاکی، متهم ، مجنی علیه، جانی و .. روبرو خواهید شد. در ادامه به مفهوم اصطلاحات و کلمات حقوقی گفته شده میپردازیم.

حکم که همان رای قاضی دادگاه در خصوص دادخواست ارائه شده است. که به دو صورت غیابی و حضوری انجام میشود. حکم غیابی حکمی است که بعد از شرکت نکردن خوانده یا وکیل و قائم مقام و نماینده قانونی او در جلسات دادگاه داده صادر میشود. در واقع با شرکت نکردن خوانده و نمایندگان قانونی او هیچ دفاعی چه به صورت شفاهی و جه کتبی صورت نگرفته است.

محکوم به بیان بهترین وکیل اصفهان شخصی است. که حکم دادگاه علیه او صادر شده است. حال بهتر است معنای محکوم به، محکوم له، محکوم علیه را نیز بدانید. محکوم به، همان حکمی است. که خوانده به آن محکوم شده است. و محکوم له، شخصی است که دادگاه به نفع او حکم صادر کرده است. محکوم علیه که حتما حدس هایی درخصوص آن زدید همان شخصی است. که حکم دادگاه به ضرر و بر علیه او صادر شده است. واخواهی نوعی اعتراض محکوم علیه غایب به حک غیابی دادگاه است.

اصطلاحات حقوقی

بهترین وکیل اصفهان در ادامه بررسی مفهوم اصطلاحات و کلمات حقوقی به کلماتی همچون احضاریه، اخطاریه، اجرائیه، متهم، جانی، مجنی علیه میپردازد.

احضاریه برگه ای است که در آن فرد به حضور در دادسرا یا مرجع انتظامی برای پاسخ یا امری احضار شده است. اما اخطاریه نامه ای است. جهت اخطار به خواهان یا خوانده جهت حضور در د ادگاه برای جلسه رسیدگی یا انجام امری.

جانی شخصی است. که مرتکب و جرم و جنایت و مجنی علیه فردی را گویند. که جرم و جنایت بر او به ضرر او انجام شده است. و اما متهم بهترین وکیل اصفهان بیان میکند شخصی است. که از او شکایت شده و به او تفهیم اتهام شده است.

اصطلاحاتی در دادگاه های کیفری

در داگاه های کیفری ممکن است با واژه هایی همانند تجری، تعریز، تعدی، تعلیق مجازات، حد روبرو شوید که بهترین وکیل اصفهان به معنای هریک از این اصطلاحات میپردازد.

تجری اقدام به جرم از روی عمد و علم را گویند. تعریز نوعی از مجازات است که میزان آن در شرع نیامده و قاضی آن را تعیین میکند. و اما تعدی یعنی تجاورز از حد مجاز نسبت به مال و حق دیگری است. تعلیق مجازات به معنای به اجرا در نامیدن حکم تحت شرایط خاص است. در ایام تعلیق که بهترین وکیل اصفهان از ۲ تا ۵ سال آن را اعلام میکند. درصورتی که فرد مجددا به جرمی مرتکب شود. علاوه بر مجازات جرم ارتکابی مجازات جرم قبلی نیز به اجرا در خواهد آمد. و اما حد نیز نوعی مجازات بدنی محسوب میشود. که در آن حداقل و حداکثر وجود ندارد.

کلام پایانی

در این مطلب بهترین وکیل اصفهان به مجموع کلمات و اصلطلاحات پرکاربرد حقوقی پرداخت. تا بتوانید در هنگام مواجه با این کلمات معنای آنها را به خوبی درک کنید. و از سردرگمی رهایی یابید. امید است که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۷ / ۵. تعداد آرا: ۷

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ بدون نظر 630 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط