بهترین وکیل خانواده اصفهان

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۰-۱۲-۰۱
۵
(۱)

منظور از دعاوی خانوادگی به طور کلی آن قسم از دعاوی است که مربوط به کانون خانواده می شود . بر این اساس ، هر گونه دعوایی که در دادگاه مطرح می شود که مربوط به افراد ، به عنوان عضوی از کانون خانوادگی می شود را می توان نوعی از دعاوی خانوادگی محسوب کرد . در ادامه با بهترین وکیل خانواده اصفهان همراه باشید تا آنچه لازم است را بدانید.

انواع دعاوی خانوادگی

طبق گفته بهترین وکیل خانواده اصفهان به دلیل اهمیت خانواده و مباحث متعدد آن قانونی مختص آن با عنوان قانون حمایت خانواده تصویب شده است.

در ماده ۴ این قانون ، دعاوی خانوادگی و انواع آن بیان شده است . بر اساس این ماده ، انواع دعاوی خانوادگی عبارتند از :
۱- نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن
۲- نکاح دائم ، موقت و اذن در نکاح
۳- شروط ضمن عقد نکاح
۴- ازدواج مجدد
۵- جهیزیه
۶- مهریه
۷- نفقه زوجهواجرت المثل ایام زوجیت
۸- تمکین و نشوز
۹- طلاق ،رجوع از طلاق ، فسخ و انفساخ نکاح ، بذل مدت و انقضای آن
۱۰- حضانتوملاقات طفل
۱۱- نسب
۱۲- رشد ، حجر و رفع آن
۱۳- ولایت قهری ، قیمومت ، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان
۱۴- نفقه اقارب
۱۵- امور راجع به غایب مفقودالاثر
۱۶- سرپرستی کودکان بی سرپرست
۱۷- اهدای جنین
۱۸-تغییر جنسیت .

دعاوی خانوادگی مذکور در این ماده معمولا توسط بهترین وکیل خانواده اصفهان پیگیری می شوند .

بهترین وکیل خانواده اصفهان

۱- انحلال نکاح و عقد ازدواج 

منظور از انحلال عقد نکاح یا عقد ازدواج به عنوان یکی از مهم ترین دعاوی خانوادگی، همان پایان دادن عقد ازدواج است که به طرق مختلف ممکن است رخ دهد:

الف – طلاق به درخواست مرد : 

مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و مقررات شریعت اسلام مرد بدون نیاز به دلیل هر وقت بخواهد می تواند همسر خود را طلاق دهد که البته قبل از اقدام به جریان صیغه طلاق باید به دادگاه خانواده مراجعه نموده و به وسیله دادخواست طلاق تشریفات لازم را در خصوص صدور حکم و اجازه طلاق انجام دهد.

ب – طلاق به درخواست زوجه :

هرچند که مطابق قانون اصولاً و ابتدائاً زن حق طلاق ندارد اما دلایل زیادی وجود دارد که زن و زوجه هم می تواند از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید.

ج – طلاق توافقی :

در این نوع طلاق زن و شوهر در خصوص کلیه حقوق و تکالیف ناشی از زندگی مشترک توافق نموده و به اتفاق و با توافق یا مستقیم به دادگاه خانواده مراجعه می نماید و یا اینکه در صورت عدم امکان و عدم تمایل به مراجعه شخصی به دادگاه خانواده، برای طلاق توافقی به دو وکیل متخصص دعاوی خانواده و طلاق توافقی وکالت می دهد. لازم به ذکر است مطابق شرایط جدید،طلاق توافقی، با تشریفات و پیچیدگیهای خاصی قابل انجام است.

د – فوت هر یک از زوجین :

این نیز خود یکی از راه های انحلال قهری عقد نکاح است.به عبارت دیگر بعد از فوت زن یا شوهر عقد نکاح در عین حال که پایان می یابد واجد اثرات و ویژگی هایی می شود که در قالب حقوق خانواده قابل بررسی و مطالعه و بعضاً اتخاذ تصمیم از سوی دادگاه خانواده ضرورت پیدا می کند.مثل مقررات راجع به ارث و مهریه و عده و سقوط اذن ازدواج فرزندان و بسیاری موارد دیگر.      

ه – فسخ نکاح و ازدواج : 

عقد ازدواج ذاتاً یک قرارداد است و طبیعتاً مانند هر قرارداد دیگر فسخ، یکی از راه های انحلال و پایان آن است.منظور از فسخ این است که با اراده یک نفر به دلایل قانونی یکی از زوجین حق داشته باشد که قرارداد را منحل نماید.مثل فسخ به دلیل تخلف از شرایط ضمن عقد و یا فسخ به دلیل وجود خیارات قانونی (منظور از خیارات قانونی اختیاراتی است که قانون گذار به یکی از طرفین برای فسخ معامله داده است).خیارات قانونی یا همان اختیار فسخ معامله در عقد نکاح دقیقا مانند سایر قرادادها نیست و محدودیت هایی دارد. البته خود عقد نکاح هم یک قرارداد کاملا آزاد نیست و تحت شرایط سخت گیرانه ای انجام می شود(اختیارات فسخ معامله در عقد نکاح عبارنتد از خیار عیب، خیار تدلیس و خیار تخلف از شرط ضمن عقد).

و – بطلان عقد نکاح :

 اگر عقد نکاح به هر دلیلی مغایر و مخالف با قانون و شریعت واقع شود یک یا هر دو طرف می توانند از دادگاه خانواده تقاضای ابطال یا بطلان عقد نکاح را بنمایند مثل موردی که بعد ار عقد زن یا شوهر پی میبرند که از محارم هم هستند.

ز – بذل مدت :

این طریق انحلال خاص ازدواج موقت است و استثنائاً نیاز به رسیدگی و دخالت دادگاه خانواده ندارد و متقاضی می تواند با مراجعه به دفتر خانه مجری ازدواج موقت و یا حتی خود راساً صیغه آن را جاری و عقد ازدواج موقت یا همان متعه و صیغه را بی اثر کند.

۲-مطالبه مهریه

بهترین وکیل خانواده اصفهان بیان مکیند مطالبه مهریه به دو طریق امکان دارد :

الف – مراجعه به دادگاه خانواده و تقدیم دادخواست مطالبه مهریه، که در این فرض خواهان یعنی همان زوجه میتواند به همراه دادخواست مطالبه مهریه تقاضای توقیف اموال و تامین خواسته نیز بنماید. 

ب – مراجعه به اداره اجرای ثبت و تقاضای اجرای مهریه و وصول آن از محل اموال شوهر

در حال حاضر (از دی ماه سال ۱۳۹۸ و اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی) با صدور بخشنامه ای از سوی رییس قوه قضاییه ضرورتاً باید متقاضی مطالبه مهریه در ابتدا به اداره اجرای ثبت مراجعه نماید و پس از ان در صورت عدم امکان معرفی مال دادخواست خود را تقدیم دادگاه خانواده بنماید.

مهریه مانند هر مال دیگری به ارث میرسد پس  زنی که در دوره حیات خود مهریه زا مطالبه ننموده است بعد از فوت، وراث او می توانند مهریه را از شوهر مطالبه نمایند.نکته جالب اینکه این وراث می توانند فرزندانی باشند که مهریه را از پدر خود مطالبه می کنند و جالب تر اینکه یک چهارم مهریه متعلق به خود زوج است.

در خصوص مطالبه مهریه و توقیف اموال لازم است خواهان و متقاضی بداند که می تواند حسب مورد و با توجه به نوع اقدام به روش های مختلف به زوج برای پرداخت مهریه فشار بیاورد که این عبارتند ار توقیف ملک، توقیف حساب بانکی، توقیف هر نوع مال ( حتی سهام واوراق بهادار و اموال و وجوه متعلق به زوج نزد ثالث) ، خودرو و هر نوع وسیله نقلیه، خط موبایل، تقاضای ممنوع الخروجی بدهکار و در موارد نادری جلب زوج.

۳- حضانت و ملاقات فرزندان مشترک :

به گفته بهترین وکیل خانواده اصفهان یکی دیگر از موارد دعاوی خانوادگی دعوای حضانت و ملاقات برای ابوین (پدر و مادر) است. به موجب این حق که البته جنبه تکلیف هم دارد، حضانت یعنی نگهداری و مراقبت از فرزند پسر و دختر تا پایان سن ۷ سالگی با مادر و پس از آن تا سن بلوغ با پدر است. در زمانی که یکی از والدین عهده دار حضانت است دیگری یا با توافق یا حکم دادگاه خانواده حق ملاقات دارد.

نکته : جد پدری و نزدیکان دیگر برخلاف آنچه در فیلم ها و سریال های فاقد کارشناسی دیده می شود در هیچ فرضی حق حضانت و ملاقات ندارد. مگر اینکه خود طفل یا صاحب حق حضانت بخواهد.

نکته : در صورت فوت یکی از ابوین حضانت بی قید و شرط با دیگری است.

نکته : آنچه از قانون برمی آید هرچند عجیب این است که بعد از ۱۵ سال تمام برای پسر و ۹ سال تمام برای دختر به جهت خروج از حضانت و بلوغ آن فرد خود تصمیم می گیرد که به همراه چه کسی زندگی کند، که می تواند هیچ یک از پدر یا مادر نباشد.

۴- الزام به تمکین زوجه و اثبات نشوز :

منظور از تمکین ضرورت تبعیت و اطاعت از دستورات مرد در زندگی توسط زن (زوج) است. مصادیق تمکین و ضرورت اطاعت تحت عنوان تمکین عام و خاص نامگذاری شده است که منظور از تمکین عام، بودن و حضور داشتن زن در منزل انتخابی شوهر و منظور ای تمکین خاص داشتن رابطه خاص زن و شوهر است. اگر زنی از شوهر خود تمکین نکند متصف به صفت نشوز می شود و او را ناشزه می گویند.

نکته : نشوز این است که به آن زن نفقه تعلق نمی گیرد و مرد می تواند به همین دلیل تقاضای ازدواج مجدد نماید.

نکته : بین دو دعوای نفقه و تمکین ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که قبل از اقدام مشورت با وکیل خوب خانواده را ضروری می نماید.

۵- اثبات واقعه نکاح :

زن یا مردی که مدعی وقوع عقد نکاح اعم از دائم یا ازدواج موقت باشد در صورتی که سند ازدواج برای آن صادر نشده و طرف نیز منکر وقوع عقد باشد می تواند اثبات آن را از دادگاه خانواده طلب کند.

۶- اثبات و نفی نسب :

طبق گفته وکیل خانواده اصفهان هر فردی که مدعی باشد با شخص مشخصی نسبت فامیلی و خونی و نسبی دارد برای اثبات آن باید درخواست خود را در قالب نفی نسب به دادگاه خانواده بدهد و این نیز از جمله دعاوی خانواده است. در مقابل اگر کسی منکر داشتن رابطه فامیلی و نسبی با دیگری باشد درخواست خود را تحت عنوان نفی نسب در دادگاه خانواده مطرح می کند. نتیجه دعوای اثبات نسب یا نفی نسب در گام بعدی اصلاح شناسنامه و وارد شدن یا خارج شدن نام خوانده از زمره خویشاوندان و افراد دارای نسب والد و فرزندی با خواهان است.

معرفی وکیل متخصص دعاوی خانواده اصفهان

با توجه به تعدد دعوای خانواده و قوانین مختلفی که در این زمینه وجود دارد میتوانید از حضور وکیل پایه یک دادگستری آقای حسین یاوری بعنوان وکیلی حرفه ای و یکی از بهترین وکلا در دعاوی خانواده اصفهان بهره ببرید و با استفاده از تجارب و تخصص ایشان به حل مشکلات خانوداگی خود بپردازید.

تلفن جهت رزرو نوبت مشاوره : ۰۹۱۳۳۹۴۰۴۳۰

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۰/۱۲/۰۱ بدون نظر 508 نمایش دسته خانواده

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط